Når begynner dere gi babyen smokk?

September16baby

Flørter med forumet
Med min første datter prøvde jeg gi smokk 2 uker etter fødsel men hun tok aldri og likte ikke det . Nå venter jeg en gutt lurer på Om burde prøve gi han tidligere ? Noen som har erfaring med dette fra før? evt når når tenkte dere gi smokk ?

Sniker fra oktober - med første ga vi smokken kanskje en uke etter fødsel, med nr to ga jeg smokk andre natta på sykehuset, hadde ikke noe problemer med amming. Han yngste tok ikke flaske før han var 4 mnd, men smokk var topp :) så jeg kommer til å ta med smokk på sykehuset denne gangen og

Sniker fra april - tidlig introduksjon er ingen garanti ;) Her prøvde vi smokk på 4. dagen etter anbefaling fra barsel pga enormt Sugebehov, men måtte holde på fram til hun ble nesten 3 måneder før hun godtok smokk. Nå er den en veldig god venn.

Last edited:
Kanskje dumt spørsmål men.. hvorfor gir så mange foreldre babyene sine automatisk smokk? Det er også uansett en ting de skal slutte med etterhvert. Skjønner selvsagt når barnet har stort sugevehov og gråter mye.

Med første mann ga vi smokk når ammingen var på plass! Dette var for å slippe å bruke puppen som smokk, men mitt andre barn var ikke noe interessert i smokk så da brukte vi ikke smokk! Denne gangen skal jeg prøve å la være å gi smokk da det gikk veldig bra uten med forrige! Men får jeg kolikk barn eller at det blir nødvendig med litt smokk så revurderer jeg det!

Kanskje dumt spørsmål men.. hvorfor gir så mange foreldre babyene sine automatisk smokk? Det er også uansett en ting de skal slutte med etterhvert. Skjønner selvsagt når barnet har stort sugevehov og gråter mye.
Det har jeg også lurt en del på.... Må ungen bruke smokk liksom?

For vår del har barna hatt enormt sugebehov, og da er smokk veldig fint å ha syns jeg. Er uansett opp til hver enkelt :)
Vi har heller ikke hatt noe problem med å få de til å slutte.

I tillegg reduseres risikoen for krybbedød når babyen sover med smokk

Her var sugebehovet såpass stort att vi fant ut att smokk var den beste løsningen for oss alle sammen :-)

Når det kommer til slutting av smokk gikk det knirkefritt:-)

Men har vi ikke behov for smokk denne gangen, så er det ingen tvang:-)

Vi hadde smokker i tilfelle, mine har hatt stort sugebehov, men vi droppet det. Så mine to barn har ikke brukt smokk og ville ikke ha uansett. Noen tvinger jo de stakkars små til å ta smokk og det syns jeg er unødvendig.

Ellers er det anbefalt å vente med smokk til ammingen er på plass slik at de ikke blir sugeforvirret. Det samme gjelder egentlig flaske.

Min eldste fikk smokk allerede etter et døgn (stort sugebehov, jeg var kjempesår og blødde fra brystvortene) og ble anbefalt det på sykehuset. Minste fikk tilbud om smokk fra han var noen dager han også fordi jeg gjerne ville unngå å bli like sår gang. Han var imidlertid 2-3 mnd før han viste noen interesse for smokken.

Men ingen av dem har godtatt å drikke noe som helst fra flaske... :p

Sist prøvde vi vel med smokk fra 3 ukers alder, men ble ikke godkjent før de var 4 mnd. Vi ga oss ikke da siden lille hadde kolikk, og ga god trøst når hun forsto den.
Men ja, smokk er i utgangspunketet noe man ga små spedbarn pågrunn av stort suttebehov og er egentlig en uting på større barn. Tror våre var 3 år når vi klarte og slutte, så om vi klarer og la være denne gangen så blir ikke smokken introdusert!

Det har jeg også lurt en del på.... Må ungen bruke smokk liksom?

Har dere sett brystvortene til damer som har barn med ekstra sugebehov? Vi snakker åpne sår, blødende bryster og smerte som ikke kan sammenlignes med noe annet og som gjør amming til en forferdelig opplevelse. :dummy::dummy1:

Etter fem dager når vi var vel hjemme på sykehuset. Hun bruker kun smokk til innsovning, aldri ellers på dagen.

Har dere sett brystvortene til damer som har barn med ekstra sugebehov? Vi snakker åpne sår, blødende bryster og smerte som ikke kan sammenlignes med noe annet og som gjør amming til en forferdelig opplevelse. :dummy::dummy1:
Forståelig de barn med ekstra sugebehov som jeg også skrev.. men det virker som om mange står klar med smokken nesten med en gang babyen er kommet ut

Mine ble sånn du beskriver, men barna mine ville ikke ha smokk, så var ikke noe annet å gjøre enn å pumpe og legge de til brystet annenhver gang. Sårheten går jo over, og er ingen garanti for at man ikke får åpne sår selv om man bruker smokk. ;)

Mine to eldste brukte aldri smokk, mens nr 3 fikk smokk når vi kom hjem fra sykehuset. Gråt og gråt om hun ikke fikk ligge ved puppen konstant, syns d var grusomt når hun skulle slutte med smokk så tror ikke denne babyen skal bruke smokk.

Er vell mest pga stort sugebehov, noen bruker jo puppen som smukk og kan være ekstra slitsomt når man i tillegg fullammer :) så hvis ammingen går fint og babyen får i seg nok melk så kan man velge å gi smokk.

Med første ga jeg smokk når han var tre dager. Hadde ikkr med smokk på sykehuset. Han hadde ett enormr sugebehov og jordmødrene anbefalte meg å gi han smokk får å få avlastet puppene litt. Var kjempe sår. Hadde mye melk og lille gutt var flink til å spise så de var ikke bekymret får at det skulle ødelegge ammingen. Han sluttet med smokk av seg selv når han var fire måneder, da ville han ikke ha den. Vi hadde brukt den gradvis mindre da han begynte å miste interessen for den. I dag er jeg veldig gla vi slipper å bruke tid og krefter får å slutte med smokk. Men kommer til å prøve med smokk til lillebror også hvis det er behov får det :)

Er ikke det jeg mener, at smokken skal unngås.. Men jeg synes bare det er litt rart å ta det som en selvfølge at babyen skal bruke smokk.. Det er ikke alle babyer som vil ha den.

Back
Topp