Når begynner barnet å høre etter?

Hun virker klok for alderen.
Min frøken skjønner ikke greia i det hele tatt enda og tror nok alt er fritt frem :p

Kanskje på akkurat det punktet, når det kommer til spising og mat derimot går alt vegg i mellom uansett hva vi sier og gjør :P Tenker at det kommer etterhvert jeg, så lenge man fortsetter å være konsekvent :)

Vår lille på 14 mnd hører etter sånn innimellom.
Om vi sier Nei rolig, så blir hun mer ivrig på å ta på ting. Men om vi brått sier NEI, så blir hun forsiktig.
Vi kan gi henne noe og si at hun skal gi det til mamma/pappa, også går hun og gjør det.
Jeg tror hun forstår mye allerede.

Kan hende din også gjør det, men velger å ikke høre etter? Være litt ramp.
Det skjer her innimellom.

Vår lille på 14 mnd hører etter sånn innimellom.
Om vi sier Nei rolig, så blir hun mer ivrig på å ta på ting. Men om vi brått sier NEI, så blir hun forsiktig.
Vi kan gi henne noe og si at hun skal gi det til mamma/pappa, også går hun og gjør det.
Jeg tror hun forstår mye allerede.

Kan hende din også gjør det, men velger å ikke høre etter? Være litt ramp.
Det skjer her innimellom.

Kan godt hende hun er litt ramp ja :p
Etter jeg har sagt nei titter hun på meg mens hun gjør det hun hadde tenkt uansett. Uskyldig blikk :angelic:

Vil anbefale dere å lese litt om barns kognitive utvikling og hjernens utvikling :) Husk at en menneskehjerne ikke er fullt utviklet før man har bikket 20 år, og det er disse fornuftige voksne tankene som kommer sist. Det er en ganske vanlig "feil" å tro at barna tenker likt rundt ting som oss, men det gjør de ikke, de er ikke istand til det. En 1-åring "velger ikke" å ikke høre etter, eller velger å være rampete. Det er noe langt eldre barn, tenåringer og voksne er istand til. Hvis man eksempelvis stiller de samme spørsmålene vedrørende tanker og følelser til en 4-åring og en 6-åring vil det være slående forskjell, en gjennomsnittlig 4-åring klarer ikke å sette seg inn i at andre tenker annerledes, de fleste 6-åringer har begynt å komme dit. En 1-åring er milevis unna i utvikling til å forstå at han eller hun er rampete. Les på theory of mind eksempelvis, og som jeg nevnte tidligere, det Elisabeth Gerhardsen skriver om trass/selvstendighetsalder, hun har endel fint på hvordan barn helt ned i 1-åringer fungerer. Mange voksne tror 1-åringer trasser, men det handler om at de opplever verden litt annerledes enn oss voksne enda, og det er helt vanlig :)

Mine to begynte å høre etter tidlig. Tror de var rundt 8 mnd, sa jeg «nei» så stoppet de. Lillesøster har alltid vært mer utprøvende enn storebror så hun prøvde fort igjen når jeg snudde ryggen til. Men det ble bedre rundt 12 mnd. Når de nå er litt større er selektiv hørsel og trass (i mangel av et bedre ord) den største utfordringen

Min er 1,5. Hører ikke etter og skjønner ikke stort av hva jeg mener. Han blir også frustrert ofte fordi han ikke klarer å formidle hva han mener. Går vel over, bare å bite tenna sammen! Haha

Hun hørte vel etter fra ca 10-12 mnd alderen, selvfølgelig ikke alltid, men som ditt eks med ledninger kunne vi si «nei» å hun sluttet.

Frøkna her vet utmerket godt hva nei betyr ;) Hun begynte å forstå det rundt 9 mnd gammel, og nå på 13 mnd er hun kjempeflink :) Vi har noen ting som alltid er nei, som høytalerene på tv-benken, duken og pynten på tv-bordet feks, det respekterer hun uten problemer. Så har vi noen ting som er nei noen ganger, som at det er ikke alltid hun får lov til å ta telefonene, mens andre ganger er det greit, da holder det som regel å be om å få den, så går det fint å legge den tilbake der hun tok den i fra ;) Hadde en liten runde hvor hun utforsket raseriet sitt når hun ikke fikk viljen sin, men det ble bedre etter en liten uke hvor jeg måtte involvere henne i avgjørelsene, altså istedet for at jeg tar fra henne tannkremen og setter den på benken, så ber jeg henne sette den på benken :) På starten kunne det ta ett par minutter før hun gjennomførte mens hun gråt sårt fordi hun måtte gi i fra seg tingen, men hun gjorde det allikevel, og nå er det veldig sjeldent hun blir sint når hun får nei eller må gi i fra seg noe :D

Frøkna på 1,5 sier ofte "neeeeei" til seg selv førdt, og så hogger hun til mot katten, potteplanter, pynt, går på bordet etc. Hun forstår innmari godt at hun ikke har lov, og det virker som om hun tester grenser. Vi gjentar rolig "nei, du har ikke lov å røre mammas plante/ slå katten/ gå på bordet etc", og må ofte gjenta og stoppe handlingen 3-4 ganger. Gir hun seg ikke da, så fjernes hun fra situasjonen og avledes med noe annet. Så går det 30 minutter og vi kan gjenta samme opplegg... og sånn går nu dagan!

Høre etter gjør mine kun når set interesser dem.. ellers er i relativt "døv ":laughing025 eldste er 4 og yngste 2. Vi kan si ikke gjør slik, si nei, stopp, rolig, vent uten at de reagerer... men hvisker man fks kjeks på kjøkkenet så er de der med engang... :laughing025

Back
Topp