Når begynner barn å si "jeg"?

min har sagt det lenge, så lenge at jeg ikke kan huske at han har sagt noe annet [:)]

huff det har hun sagt en stund...
"æ kan"
"æ hatte den" (jeg hadde den)
"æ sjøl"
"æ bill" (jeg vil)
æ ditt og æ datt, absolutt HELE tiden[&o][:D][:D] og mest poppis er "NÆI ÆÆÆÆ", hehe[8D]

Det er forresten et av spørsmålene på språkskjemaet til toårskontroll tror jeg. Om barnet har begynt å omtale seg i tredjeperson, eller om han omtaler seg ved navnet sitt.

gutten vår blir 3 i juni og bruker begge deler. De siste månedene har han begynt og sagt jeg, men det går mye i navnet hans enda også ja [:)]

Nå blir han jo tre til sommeren og har sagt jeg, du, vi, oss osv så lenge at jeg ikke helt husker når det startet. Men tror kanskje det startet da han fylte to år, og så har han bare peisa på etterpå. Utviklingen varierer veldig mellom barna, det meste er helt normalt

ORIGINAL: Selisabeth

Det er forresten et av spørsmålene på språkskjemaet til toårskontroll tror jeg. Om barnet har begynt å omtale seg i tredjeperson, eller om han omtaler seg ved navnet sitt.

Det var det ikke her.. har fylt ut allerede, selv om det er noen uker til vi skal inn.
Det var et ark med ord vi skulle krysse av om han sa. Og det var bare et ord vi aldri har hørt ham si. Tøfler[8|] Han bruker det ikke, og det gjør ikke vi heller.

Og så skulle vi skrive de lengste setningene vi har hørt ham si.
Der sliter jeg litt, for i dag sa han- "Kan Ole Henrik smøre huffa haffe (sinksalve) på tisseluren sin?"
[&o]
Og det er vel noe av det lengste han har sagt, tror jeg. Bortsett fra når han synger. Da kommer det hele vers.
Gjelder det?

Min lærte å si "jeg" forrige uke. Han er 2 år og 3mnd. Han omtalte seg selv med navn noen ganger, men stort sett kalte han seg for "du".[8D] Alle tingene hans var "din", "ditt" og "dine". Han er veldig flink til å snakke ellers, og plutselig løsnet det med "jeg" også.[:)]

Back
Topp