Rødtoppen Hissig
Forumet er livet
Jeg kjenner mye liv hver dag, men har på telleren hver kveld når jeg kjenner noe. Sjelden det er 3t mellom hver aktive periode.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Min jordmor sa til meg sist at hver kveld før jeg la meg skulle jeg bare tenke over om jeg hadde kjent liv - og hvis ikke ta "saft-testen" og kjenne etter den neste halvtimen. Så spurte jeg om jeg ikke skulle begynne å telle eller kartlegge litt når det var liv og ikke - og det mente hun bare var tull. Kjente jeg liv, kjente jeg liv - og babyen beveget seg rundt og selvom kanskje den ikke nødvendigvis hadde skiftet søvn/bevegelsesmønster, så kanskje sparket den eller lå den i en retning så jeg ikke kjente det like godt. Så hun var stikk motsatt av dette telle-greine. Rart det er så forskjell på hva de sier! Burde jo hatt noen nasjonale retningslinjer alle skulle følge!![]()
Dette sa min jordmor også... Var bare stressfremkallende å telle mente hun. For de er jo aktive og mindre aktive annenhver dag. Tenker at jeg velger å tenke igjennom om jeg har kjent noe på kveldstid jeg og ikke legge så mye mer i det. Da blir det lett bekymringer![]()
Men gutten min beveger seg ikke hver halvtime. Noen dager er han veldig aktiv visse perioder og så er han leeenge stille (eller ligger slik at jeg ikke kjenner han). Andre ganger sparker han jevnt og trutt. Jeg hadde blitt kjempestresset hvis jeg en dag ikke fikk han til å sparke når jeg skulle telle. Og hva hvis det da bare kom ett eller to spark, så blir det regnet som lite og jeg hadde blitt stresset igjen. For min del er det nok å vite at jeg har kjent han i løpet av dagen (ofte kjenner jeg jo godt at han beveger seg og romsterer uten at det er kvantifiserbare spark, umulig å telle de bevegelsene) og så kan jeg bli bekymret hvis jeg ikke har kjent noe. Så slipper jeg å være bekymret for om antallet spark er innenfor normalen hver eneste dagDet har vært en nasjonal greie, og for mange er det enda en selvfølge.
Det redder liv, noen annen grunn trenger man igrunn ikke...for å bruke en liten halvtime hver dag til å registrere bevegelser.
Men gutten min beveger seg ikke hver halvtime. Noen dager er han veldig aktiv visse perioder og så er han leeenge stille (eller ligger slik at jeg ikke kjenner han). Andre ganger sparker han jevnt og trutt. Jeg hadde blitt kjempestresset hvis jeg en dag ikke fikk han til å sparke når jeg skulle telle. Og hva hvis det da bare kom ett eller to spark, så blir det regnet som lite og jeg hadde blitt stresset igjen. For min del er det nok å vite at jeg har kjent han i løpet av dagen (ofte kjenner jeg jo godt at han beveger seg og romsterer uten at det er kvantifiserbare spark, umulig å telle de bevegelsene) og så kan jeg bli bekymret hvis jeg ikke har kjent noe. Så slipper jeg å være bekymret for om antallet spark er innenfor normalen hver eneste dagMen vi er nok alle forskjellig på hva som stresser oss mest. Blir jeg for opphengt i at noe "skal" være sånn og sånn, så blir jeg lett panisk. Tror babyen min har det bedre av at jeg er rolig. Men får jeg beskjed om å telle fordi han viser unormalt lite aktivitet eller andre grunner så skal jeg selvfølgelig gjøre det.
Ja, har lest det og forstår bakgrunnen for det. Kan godt hende jeg er mer komfortabel med å telle senere i svangerskapet, og at jeg tydeligere kjenner spark jevnlig og til samme tid da, men akkurat nå blir det bare et stressmoment. Bare den stunden vi har skrevet om det nå har jeg kjent stressnivået øke. Han "sparket" 2 ganger for 10 min siden, men ikke noe mer. Hadde jeg ikke vært så fokusert på å telle og komme til tallet 10 ila 15 minutter hadde jeg vært rolig. Men nå kjenner jeg på stress og bekymring, selv om fornuften sier det ikke er noe å stresse over. Er forresten 25+3, med morkaka foran, men har kjent bevegelse siden uke 18.Har du lest forklaringen på Tell Trivselen?
Der står det ganske enkelt hvordan det gjøres, og hvorfor.
Men for all del, hvis man føler det er bedre å la være er det ingen som tvinger noen.![]()