Når barnet er redd støvsuger'n...

Sopha

Glad i forumet
Marsipanene 2019
Støvsuger dere uansett?

Mannen jobber skift og lillemor går i samme bhg som jeg jobber i. Vi er sjeldent hjemme uten barn... lillemor på snart 2 år liker virkelig ikke støvsugeren, hyler og vil opp på armen. Jeg kan fint leve med et par hybelkaniner altså, men man må jo støvsuge før man får en hel koloni.

Jeg hadde støvsugd med henne på armen til det hadde gått over :) det er sikkert bare en fase, så vis henne tryggheten ved å støvsuge og forklare at det går fint. La henne være der ho finner det trygt, så går det over :)

Ingen erfaring med egne barn, men kjenner en som er veldig redd. Vi støvsuger leiligheten til x når x er på dagtilbud. Nå når tilbudet til x delvis er stengt og tidvis har vært helt stengt så er x i fellesstuen og blir oppholdt der med noe x liker. X er ikke et barn, så det blir gjerne noe anderledes. Tenker det kommer an på hvor redd hun er. Er hun trygg nok på armene deres når det blir støvsugd tenker jeg det er fint så hun kan bli vant med det. For støvsuge må man jo, i hvertfall innimellom. Blir hun veldig redd ville jeg ikke utsatt henne for det, men skjermet hun mer slik som vi gjør på jobb. La hun se TV mens det blir støvsugd? Se noen filmer sammen på YouTube med støvsuging ? Støvsuge etter hun er lagt ? :)

Last edited:
Vår sønn på tre er redd for støvsugerne våres. Både roboten og den vanlige. Haner og skeptisk til kjøkkenmaskiner. Det er nok mest den brutale lyden. Han har sagt noe om at han ikke vil at jeg skal støvsuge opp lekene hans, det har jeg aldri truet med, så det vet jeg ikke hvor kommer fra. Jeg har forsøkt å få han til å bli med, det hjelper litt.

Jeg husker at jeg ikke likte den selv, jeg ble illsint når jeg skulle støvsuge for mamma, jeg hatet den lyden.

Bæresele eller sjal og ha ungen på ryggen :)
Eller la barnet få leke med støvsugeren når det står på laveste frekvens, få leke med å trykke på knappene og prøve seg frem
Hørselvern kan kanskje også funke

Vår var veldig redd en periode, i starten var hun helt hysterisk og vi respekterte det og gikk inn for en gradvis tilvenning som fungerte helt utmerket:-)

Vi snakket endel om det, og forberedte henne. Vi lot først støvsugeren være av og så gjorde vi det litt som en «lek» jeg og pappaen satt med støvsugeren men snuppa løp så langt unna hun kunne men hun fulgte med hva vi gjorde. Vi lot støvsugeren stå på det laveste stille så både bråk og «sug» var på minimum, så lo vi å lekte litt sammen rett og slett jeg og samboer, vi støvsugde tærne, klærne, gulvet og «snakket» med støvsugeren, vi holdt på slik en liten stund og over flere dager som resulterte i at snuppa gradvis ble mindre redd og ville bli med på «leken» så har vi bare gradvis trappet opp. Det resulterte i at je ta ble litt «besatt» av støvsugere en stund og ville både se støvsugeren til alle vi var på besøk hos og ba om å se bilder og videoer av støvsugere:hilarious: men det dabbet av litt etterhvert. Vi kjøpte også en egen lekestøvsuger til henne, nå støvsuger hun med sin egen lekestøvsuger samtidig som vi gjør det og hun elsker det.

Barn på snart 2 år liker jo ofte at ting snakker til dem via en voksen også, så støvsugeren kan jo snakke til henne om tull og tøys. Kan sette to øyeklistremerker på den om du vil :)

Min datter var redd håndmikseren. Når jeg skulle begynne den sa jeg at hun fikk gå inn i et annet rom slik at lyden ikke ble så høy. Det gikk over :) Å ikke eksponere dem for det tror jeg er mye verre enn at de er redde en periode.

Her har jeg puttet de i bæresele mens jeg har støvsugd da har det gått fint. Nå har vi en robot som gjør jobben og minstemann er ennå mer redd den enn vanlig støvsuger, så den setter vi bare på når vi er ute av huset

Her har jeg puttet de i bæresele mens jeg har støvsugd da har det gått fint. Nå har vi en robot som gjør jobben og minstemann er ennå mer redd den enn vanlig støvsuger, så den setter vi bare på når vi er ute av huset
Vi har robot også, men lar den ikke gå når ingen er hjemme pga hundene.

La barnet leke med støvsuger evt skru på og av.
jeg vill anbefale att du gir beskjed til barnen litt før dere skall støvsuge så barn er førberedd.
Jeg ville og prøvt heller få barnet bli vant med et en att skru det av.

Vår på snart 2 var også redd, inntil vi klistra på et par øyer og sa det var et kult støvsugemonster.... Ikke tull en gang:joyful: funket supert for å ufarliggjøre den.

Nå peker hun og sier "øyer, monster" når vi tar den frem og synes den er morsom å løpe etter. Mulig det kommer til å bite oss i baken senere, men har ikke kommet på ennå hva det evt skulle være... Men man vet jo aldri:rolleyes:

Vår har vært redd for støvsuger i flere år... Også redd for håndmikser/andre bråkete kjøkkenmaskiner, en hel del leker med lyder etc... Han er altså først og fremst veldig var på lyder, sier han får vondt i ørene. Vi har kjøpt en sånn snill oppladbar støvsuger som er veldig stillegående som han godtar, han er gjerne med å støvsuger rommet sitt selv også :) i tillegg til å være stillere så ser den jo også helt annerledes ut enn klassiske støvsugere så han har ikke de samme negative assosiasjonene til den.

Bruk av andre maskiner som lager lyd godtar han også i større grad nå, sålenge han får beskjed på forhånd og kan holde seg for ørene eller gå litt unna.. Leker med lyd bruker få plaster over "hullene" til høytaleren :D

Og til spørsmålet ditt: vi støvsuger uansett ja, men i et par år gjorde jeg det alltid på kvelden etter leggetid (han er velsignet med veldig godt sovehjerte), følte meg bare slem hvis jeg skulle tvinge gjennom støvsuging på dagtid når han helt åpenbart var redd.

Vår på snart 3 er sånn, vært det fra fødsel. Prøve støvsuge når hun er i barnehagen eller ha henne i et annet rom (da med pappaen). Eventuelt må jeg støvsuge når hun sover da hun sover tungt.

På armen fungerer ikke her...

Min gutt var på tur til å bli redd den. Men vi gjorde som mange andre her og lekte med den. Ble ikke helt rent av støvsugelek så vi måtte leke mange mange dager ^^ Det første jeg prøvde å lære han var at han kunne slå den av. Da var han jo bare 6 måneder gammel så var ikke bare bare å få han til å skjønne at det var han som både slo den av å på. Så derfor ville jeg få han fort til å skjønne at av knappen ville drepe udyret. Var noen ganger hvor han startet den selv når jeg satt litt unna å han kom springende gråtende til meg helt fra seg for at støvsugeren hadde startet. Men ble heldigvis lettere når vi fikk på plass at av knappen fikk slutt på udyret. Men min gutt er veldig glad i knapper.

Back
Topp