Når barne kaster opp, holder dere reglene?

LadyZ

Gift med forumet
Når et barn har omgangssyken, så sies det at barnet skal holdes hjemme i 48 timer etter siste oppkast. Holder dere denne regelen? Eller sender du fek et barn som kastet opp lørdag kveld ibarnehagen om mandagen?

Hvis barnet hadde kastet opp kun lørdagskveld hadde jeg sannsynligvis sendt det i barnehage mandag.  Jeg trodde jeg holdt reglene, men ser nå at jeg hadde nok brutt det i noen tilfeller. 

vår barnehage har ikke slike regler .   man kan sende barnet når almentilstanden tilsier det.

men nå som noroviruset herjeg har vi fått 48 timers regelen.      men det er første gang på 5-6 år.

¤Sunshine¤ skrev:
vår barnehage har ikke slike regler .   man kan sende barnet når almentilstanden tilsier det.

men nå som noroviruset herjeg har vi fått 48 timers regelen.      men det er første gang på 5-6 år.

Trodde dette var noe de fleste bhg hadde jeg. For spysyken er jo supersmittsom!

Ja.. jeg har nok gjort det.. for trodde det holdt med en dag frisk...

Jenta mi hadde det nå for litt siden.. Jeg ringte barnehagen onsdag og fortalte at hun hadde kastet opp på natten.. og at hun ble hjemme.. men at hun ikke kastet opp nå.. og spurte da om hun kunne komme i barnehagen på fredag,.. det var i orden det sa de...

men hun fikk feber utover torsdagen, så hun ble hjemme til mandagen alikevel;)

Ja det er en selvfølge, så fremt de ikke ble dårlig av noe de spiste eller noe slikt, for da er det jo ikke smittsomt

LadyZ skrev:

¤Sunshine¤ skrev:

ikke her i kommunen iallefal.

Ja, denne regelen følger jeg, og håper de andre i barnehagen også følger den. :)

Her er det 24 timers regel, så ja jeg sender han i barnehagen når det formen er fin og det er 24 timer siden han kastet opp. Skaden er jo uansett skjedd da, sykdommen er mest smittsomt rett før den bryter ut. Så ja jeg følge barnehagensregler, og jeg er alltid ærlig om hva som feiler min sønn. Han kaster også opp mye uten å være dårlig.

Ja, det gjør jeg.

søteste skrev:
Her er det 24 timers regel, så ja jeg sender han i barnehagen når det formen er fin og det er 24 timer siden han kastet opp. Skaden er jo uansett skjedd da, sykdommen er mest smittsomt rett før den bryter ut. Så ja jeg følge barnehagensregler, og jeg er alltid ærlig om hva som feiler min sønn. Han kaster også opp mye uten å være dårlig.

Vi har 24 timers regel i vår barnehage, det ene året gikk spysyka på omgang, de fleste barna fikk det både 2 og 3 ganger, da ble det 48 timer, men nå er vi tilbake på 24 timer igjen..  Har heldigvis ikke hatt den i hus enda, håper vi slipper..

LadyZ skrev:

¤Sunshine¤ skrev:

Her har jeg faktisk ikke funnet noe informasjon om det fra barnehagen og de har ikke sagt noenting angående dette.
Men jeg holder det som oftest.

Ja holder 48 timers regelen ja.

Jobber selv i barnehage og ser hvor viktig det er at den regelen blir holdt. :)

Men er desverre mange som ikke gjør det....

JA den regelen følger jeg! Jobber i barnehage selv og det er fryktelig kjedelig at ikke alle holder den regelen. Da hadde vi sluppet MYE smitte!

JA! Blir forbannet på de foreldre som ikke klarer å overholde regelen. Omgangssyke er smittsomt så lenge man har symptomene. Om alle foreldre hadde klart å overholde 48 timers regelen, hadde sykdomsrundene blitt langt mer kortvarig enn hva de ofte kan bli.

Skjønner heller ikke de barnehager som holder seg til 24-timers regelen, folkehelseinstituttet anbefaler en karantene på 48 timer.

En vet sjelden hva slags virus en har å gjøre med når så fort, når en har omgangssyken i hus. Det finnes mange forskjellige virus (norovirus, rotavirus, entero-virus etc), med forskjellig varighet og alvorlighetsgrad...

Jobber selv i bhg og syns denne regelen er litt drøy når det ikke er epidemi. Men - sånn som nå, når det er ekstremt mange med omgangssyken i bhg, så ville jeg holdt hjemme ja!

Ja den holder jeg, og blir forbanna over dei som ikke gjør det!

Jeg trudde de fleste barnehager hadde 24timers regel på omgangsyke, men økte til 48 om det var epedemi??

Om barnet mitt hadde kasta opp en eller to ganger på lørdagen og det var det, så hadde jeg glatt sendt han i barnehagen på mandag. Det kan ha vært andre grunner til den oppkasten om ikke han har andre symtomer. 
Har han hatt oppkast sammen med diare, så hadde jeg holdt hjemme....
Det spørs litt om hvor kraftig utbrudd han har hatt faktisk....

Back
Topp