Når bør hva planlegges?

Isis

Glad i forumet
It's gonna be May 2019
Ok, jeg har baby på hjernen. Puster det, drømmer om det og er sikkert way too crazy. Sammen med min store glede over å planlegge å være i forkant av ting så må jeg nok takke meg sjeleglad over at mannen er verdens mest tålmodige og snille mann<3

Vi tenkte at vi skulle sette oss ned i helga å se litt på når hva måtte gjøres før september. Vi kommer ikke til å gjøre noen drastiske ting før etter 12 uke, men liker nå å være forberedt. Han har dårlig rygg og skal ikke løfte noe særlig så vi ønsker å få på plass litt ting før jeg blir så stor at møbelshopping er uaktuelt alene. Jeg skal også reise en del rundt om i Europa med jobb før sommeren. Kanskje noe skal fikses der? Paris, London og Budapest. Mammaklær kanskje?

Fikk høre av ei poppeferdig venninne at jeg burde søke om fødeplass nå, men jeg kan jo ingen verdensting om fødsel.

Har dere tips til hva som må være i boks før fødsel og når ting bør være gjort?

Ang fødeplass så gjør du det sammen med legen. Når du er på svangerskapskontroll. Legene vil sikkert vente til nærmere uke 12 for å søke.
Jeg har også begynt å planlegge. Hva vi trenger, hva er et must at vi må kjøpe, hva vi kan arve osv :)

Jeg er 5+1 og er i full planlegging av hva vi trenger :) må fordele utgiftene utover hele svangerskapet :)
Hva tenker du å ordne når? Synes dette er vanskelig og ser fort at jeg kan gå helt bananas..

Ang fødeplass så gjør du det sammen med legen. Når du er på svangerskapskontroll. Legene vil sikkert vente til nærmere uke 12 for å søke.
Jeg har også begynt å planlegge. Hva vi trenger, hva er et must at vi må kjøpe, hva vi kan arve osv :)
Det var godt å høre! Synes det er litt tidlig i uke 5(!) håper vi arver en del klær. Men litt tidlig å forhøre seg om.

Det var godt å høre! Synes det er litt tidlig i uke 5(!) håper vi arver en del klær. Men litt tidlig å forhøre seg om.

Ja, legen vil helst vente en stund for mindre fare for å miste da. Skal til lege i uke 10 så mulig vi søker da.
Jeg vet at vi arver klær uansett hvilket skjønn det blir. Jenteklær av min søster og gutteklær av søsteren til samboer :)

Sist begynte jeg etter oul, denne gangen har vi mye fra før, men jeg har veldig lyst å begynne å gå gjennom ting allerede nå. Tror jeg venter til iallfall etter uke 12-13 før jeg starter. Vi har goooood tid ;-)

Venter nok til etter oul :) har masse jenteklær, så kommer an på kjønn. Har også vogn, sprinkelseng osv. Men er jo gøy og handle :D denne gangen skal jeg kjøpt bæresjal også :)

Det viktigste blir og kjøpe større leilighet :)

Nå har vi det aller, aller meste, men venter til OUL før den ordentlige planleggingen begynner her og :)

Har kjøpt inn endel allerede pga.vi ga bort mesteparten etter førstemann, så nå gjenstår det kun å kjøpe vugge, sengesett, dyner, håndklær, klær og vogn ;)

Har da mesta etter fystemann. Blir da jenta så trenge me litt klær berre. Ellers så er da å få ordna nytt barnerom og litt prosjekter i huset

Sist hadde vi alt klart til babyen kom, og jeg fant ut at det egentlig var veldig unødvendig ... Sprinkelseng og eget rom, feks ... Han sov ikke i sprinkelseng før han var 6 mnd og rommet blir den dag i dag svært sjelden brukt til å sove i av ham selv ;)

Men som en over her sier, kan det være lurt å lage en liste over hva man trenger, i prioritert rekkefølge, slik at utgiftene kan fordeles. Vi har litt fra før, men må ha ny vogn (elsker vogner, var innom 10 ulike(!!!) til sønnen vår, så å få lov til å velge og vrake igjen er en drøm), også skal jeg kjøpe en dunpose til bilsetet, det savnet jeg veldig sist. Babyklær er aller best brukt og utvasket (mykt og med minimalt av uheldige stoffer/kjemikalier fra produksjonen) så vi finner fram mest mulig fra sønnen vår. Blått er fint til jenter og ;)

Min største utfordring denne gangen er å legge kabalen i forhold til hvor lenge jeg skal ta permisjon (80% eller 100% lønn?), og eventuelt noen mnd ulønnet, når kommer pappan inn og tar sin del, fordeles eller alt i ett, osv. Grøss! Sist var jeg student og så priviligert at jeg kunne ha han hjemme tll han var 2 år!

Lykke til!

Vi venter til oul med å kjøpe inn noe :) Synes det er godt å vite at alt e bra med den lille først :)

Sist svangerskap var jeg alene, da kjøpte jeg inn litt og litt hver mnd etter oul, kjekt.. Da ble det ikke så store utgifter på en gang. Koster mye å handle vogn og div

Åh, eg har ikkje begynt å tenke ein gong på å handle ting! Vil prøve å vente til i allefall etter OUL med å kjøpe ting sjølv. Einaste eg veit, er at mamma kjem til å kjøpe vogn til oss, det sa ho for lenge sida (eg har i alle fall tenkt å minne ho på det ;) ) og så får vi sikkert arve litt av kvart i frå søskenbarna til babyen :)

Jeg elsker å planlegge, og liker å være ferdig i god tid. Nå har jeg alt som jeg kan kjøpe inn uten å vite kjønn, så nå må jeg dessverre smøre meg med tålmodighet til jeg får vite om det er gutt eller jente. Har ferdig liste over hva vi trenger da, så da går det raskt. Sist var jeg ferdig med all handling et døgn etter at jeg fikk vite at jeg skulle få jente. :P Har faktisk ordnet meg med jordmor til fødselen allerede også, selv om til og med jeg synes at det var litt vel tidlig. :P

Back
Topp