Når amming føles som en kamp

Isen2024

Flørter med forumet
Sliter sånn med at mi lille kaver ved brystet! Hun kan skrike totalt ramaskrik både før og etter pupp og stritter imot med all sin kraft, jeg reagerer spesielt på den etter amming, for om min samboer da bysser henne roer hun seg kraftig.
Når hun får tak i brystet derimot suger hun veldig godt, selv om kvaliteten på sugetaket kan variere.
Synes det hele er veldig vanskelig og begynner jo å lure på om det er meg hun ikke er trygg på eller hva. Det er jo mest normalt at baby roer seg raskere hos mor. Og at hun skal stritte sånn imot, og da gjør jeg alt jeg kan for å unngå å ta på bakhodet hennes, prøver å holde et par fingre ved ørene for å stabilisere hodet, men jeg vet ikke om det blir feil?

Jeg sliter også med veldig såre brystknopper, høyre bryst er så sårt at jeg kvier meg til å amme på det nå. Har forsøkt å få hjelp med ammeteknikk hos jordmor både på barselhotellet og på hjemmebesøket, men de sier bare at hun har fint grep. Har også forsøkt ammehjelpen og venter på svar fra de.

Er det flere som opplever slike problemer? Forstår ikke hvorfor hun skal være så hysterisk når hun vil ha mat, da går hun fra søvn til hylskrik, så ingen andre tegn til sult heller på forhånd.
Føler hvert måltid blir en kamp :sad010
 
Ja sukk, denne ammingen er vrien i starten.

Min jente finner også roen hos pappaen, der kan hun ligge uten å stress. Når hun kommer til meg lukter hun selvfølgelig at hun er hos matmor og begynner å kave voldsomt og åpne munnen :joyful: Hun blir fort utålmodig og det kan være va vanskelig å koble henne på da hun må ha melk-med-en-gang.

Babyen din føler seg nok trygg hos deg, men hun blir kanskje også utålmodig og reagerer på den måten? Hvis du også har smerter under amming kan det jo hende at du blir anspent, og derfor blir ikke ammestunden god for noen av dere. Husker jeg hadde det likt med første, men det gikk seg til etter noen uker :Heartpink
 
Sliter sånn med at mi lille kaver ved brystet! Hun kan skrike totalt ramaskrik både før og etter pupp og stritter imot med all sin kraft, jeg reagerer spesielt på den etter amming, for om min samboer da bysser henne roer hun seg kraftig.
Når hun får tak i brystet derimot suger hun veldig godt, selv om kvaliteten på sugetaket kan variere.
Synes det hele er veldig vanskelig og begynner jo å lure på om det er meg hun ikke er trygg på eller hva. Det er jo mest normalt at baby roer seg raskere hos mor. Og at hun skal stritte sånn imot, og da gjør jeg alt jeg kan for å unngå å ta på bakhodet hennes, prøver å holde et par fingre ved ørene for å stabilisere hodet, men jeg vet ikke om det blir feil?

Jeg sliter også med veldig såre brystknopper, høyre bryst er så sårt at jeg kvier meg til å amme på det nå. Har forsøkt å få hjelp med ammeteknikk hos jordmor både på barselhotellet og på hjemmebesøket, men de sier bare at hun har fint grep. Har også forsøkt ammehjelpen og venter på svar fra de.

Er det flere som opplever slike problemer? Forstår ikke hvorfor hun skal være så hysterisk når hun vil ha mat, da går hun fra søvn til hylskrik, så ingen andre tegn til sult heller på forhånd.
Føler hvert måltid blir en kamp :sad010
Kan det være stramt tungebånd? Hvor holder du til? Har et tips om du er i Oslo-området. Det skal ikke være så vondt, men innsatsen du legger inn er såååå viktig da amming er ekstremt bra får lille. Så bare vit at all morsmelk du får i han/hun er gull verdt! Prøv med flaske i ny og ne så du får avlastet det såre brystet?
 
Sliter sånn med at mi lille kaver ved brystet! Hun kan skrike totalt ramaskrik både før og etter pupp og stritter imot med all sin kraft, jeg reagerer spesielt på den etter amming, for om min samboer da bysser henne roer hun seg kraftig.
Når hun får tak i brystet derimot suger hun veldig godt, selv om kvaliteten på sugetaket kan variere.
Synes det hele er veldig vanskelig og begynner jo å lure på om det er meg hun ikke er trygg på eller hva. Det er jo mest normalt at baby roer seg raskere hos mor. Og at hun skal stritte sånn imot, og da gjør jeg alt jeg kan for å unngå å ta på bakhodet hennes, prøver å holde et par fingre ved ørene for å stabilisere hodet, men jeg vet ikke om det blir feil?

Jeg sliter også med veldig såre brystknopper, høyre bryst er så sårt at jeg kvier meg til å amme på det nå. Har forsøkt å få hjelp med ammeteknikk hos jordmor både på barselhotellet og på hjemmebesøket, men de sier bare at hun har fint grep. Har også forsøkt ammehjelpen og venter på svar fra de.

Er det flere som opplever slike problemer? Forstår ikke hvorfor hun skal være så hysterisk når hun vil ha mat, da går hun fra søvn til hylskrik, så ingen andre tegn til sult heller på forhånd.
Føler hvert måltid blir en kamp :sad010
Har du prøvd ammeskjold? Jeg har brukt det litt i starten når brystene er såre. Med ett av barna mine brukte jeg det bare på en amming innimellom, så var det nok avlastning for brystet, med ett annet måtte jeg bruke det i flere dager før brystet fikk leget seg. Jeg merket at jeg kviet meg for å amme og det ble ikke den gode stunden jeg ønsket for hverken meg eller barnet før brystet var leget. Har ellers lite råd å komme med. Håper det blir bra snart!
 
Sliter sånn med at mi lille kaver ved brystet! Hun kan skrike totalt ramaskrik både før og etter pupp og stritter imot med all sin kraft, jeg reagerer spesielt på den etter amming, for om min samboer da bysser henne roer hun seg kraftig.
Når hun får tak i brystet derimot suger hun veldig godt, selv om kvaliteten på sugetaket kan variere.
Synes det hele er veldig vanskelig og begynner jo å lure på om det er meg hun ikke er trygg på eller hva. Det er jo mest normalt at baby roer seg raskere hos mor. Og at hun skal stritte sånn imot, og da gjør jeg alt jeg kan for å unngå å ta på bakhodet hennes, prøver å holde et par fingre ved ørene for å stabilisere hodet, men jeg vet ikke om det blir feil?

Jeg sliter også med veldig såre brystknopper, høyre bryst er så sårt at jeg kvier meg til å amme på det nå. Har forsøkt å få hjelp med ammeteknikk hos jordmor både på barselhotellet og på hjemmebesøket, men de sier bare at hun har fint grep. Har også forsøkt ammehjelpen og venter på svar fra de.

Er det flere som opplever slike problemer? Forstår ikke hvorfor hun skal være så hysterisk når hun vil ha mat, da går hun fra søvn til hylskrik, så ingen andre tegn til sult heller på forhånd.
Føler hvert måltid blir en kamp :sad010
Jeg er helt sikker på at babyen din er trygg på deg :Heartred
Du har fått gode råd alt og håper også ammehjelpen vil bistå med flere gode råd til deg. Det er virkelig ikke en enkel ting å få ammingen på plass.

Bemerket helsesykepleier/jordmor om jenta di tenderte til å ligge med hodet mot en side? F.eks at hun alltid legger hodet mot sin høyre skulder når hun legges på rygg. Om hun har en favorittside kan det være vanskeligere å få til ammingen på den siden. Du kan gjerne prøve liggende amming på den siden hun sliter mest med, og se om det hjelper når hun får støtte til hodet. Legg henne gjerne til uten at hun viser så mye tegn til å være sulten, når hun har blir sint/utålmodig er det ekstra vanskelig for henne å hekte seg på puppen.
For hjelp til å roe henne ned er det fine tips her: https://www.bufdir.no/foreldrehverdag/baby/utvikling/babyens-grat-og-kroppssprak/
Jeg er helt sikker på at det går seg til!
 
Sniker fra mars :)
Jenta mi er 1 mnd i dag og vi har det også sånn. Hun blir helt krakilsk og hyler ved brystet selv om hun er sulten, det er melk i puppen og hun får et greit sugetak. Mannen min klarer å roe henne, og så er det 50/50 om hun fortsetter å hyle eller ikke når han gir henne tilbake til meg. Føler med TS og håper det går seg til :Heartred
 
Kan det være stramt tungebånd? Hvor holder du til? Har et tips om du er i Oslo-området. Det skal ikke være så vondt, men innsatsen du legger inn er såååå viktig da amming er ekstremt bra får lille. Så bare vit at all morsmelk du får i han/hun er gull verdt! Prøv med flaske i ny og ne så du får avlastet det såre brystet?
Det kan jo hende, så vidt jeg vet er det ingen som har sjekket akkurat det.
Jeg er i Oslo ja, så tar imot tips med stor takk! :Heartred
Jeg vet, så jeg prøver alt jeg kan for å trumfe gjennom og gjøre det overkommelig :Heartred Har vurdert å prøve det , har en liten melkesamlerpumpe som jeg kunne forsøkt å avlaste med til vi har funnet ut av problemet.
 
Har du prøvd ammeskjold? Jeg har brukt det litt i starten når brystene er såre. Med ett av barna mine brukte jeg det bare på en amming innimellom, så var det nok avlastning for brystet, med ett annet måtte jeg bruke det i flere dager før brystet fikk leget seg. Jeg merket at jeg kviet meg for å amme og det ble ikke den gode stunden jeg ønsket for hverken meg eller barnet før brystet var leget. Har ellers lite råd å komme med. Håper det blir bra snart!
Har ikke prøvd ammeskjold, men har tenkt tanken. Det hørest ut som det funket bra for deg, så kanskje det kan funke for oss også. Takker så mye for at du deler din erfaring :Heartred
 
Sliter sånn med at mi lille kaver ved brystet! Hun kan skrike totalt ramaskrik både før og etter pupp og stritter imot med all sin kraft, jeg reagerer spesielt på den etter amming, for om min samboer da bysser henne roer hun seg kraftig.
Når hun får tak i brystet derimot suger hun veldig godt, selv om kvaliteten på sugetaket kan variere.
Synes det hele er veldig vanskelig og begynner jo å lure på om det er meg hun ikke er trygg på eller hva. Det er jo mest normalt at baby roer seg raskere hos mor. Og at hun skal stritte sånn imot, og da gjør jeg alt jeg kan for å unngå å ta på bakhodet hennes, prøver å holde et par fingre ved ørene for å stabilisere hodet, men jeg vet ikke om det blir feil?

Jeg sliter også med veldig såre brystknopper, høyre bryst er så sårt at jeg kvier meg til å amme på det nå. Har forsøkt å få hjelp med ammeteknikk hos jordmor både på barselhotellet og på hjemmebesøket, men de sier bare at hun har fint grep. Har også forsøkt ammehjelpen og venter på svar fra de.

Er det flere som opplever slike problemer? Forstår ikke hvorfor hun skal være så hysterisk når hun vil ha mat, da går hun fra søvn til hylskrik, så ingen andre tegn til sult heller på forhånd.
Føler hvert måltid blir en kamp :sad010
For meg høres det ut som lille kan ha stramt tungebånd. Det trenger ikke være veldig stramt for at man kan ha problemer. Bruker dere smokk? Hvordan klarer hun å holde på smokken?

Selv om det ser ut som barnet har bra tak så kan det likevel være feil sugetak. Se på brytsvorten når hun slipper taket, er den leppestift formet? Tyder det melk ut munnvikene når hun først får tak?

Hvis man er sår så gjør det ganske vondt når de først tar tak, men om smertene ikke gir seg etter 30 ish sekunder så bryter du vakum og legger til på nytt. For meg var det viktig å på en måte dytte inn så mye jeg klarte når hun først åpnet munnen. Så måtte jeg bare prøve igjen og igjen til det sluttet å gjøre vondt.

Hvis du bruker ammeskjold for å avlaste, husk at disse ikke stimulerer til produksjon, så da kan det være lurt å pumpe litt også.

Det andre jeg tenkte var at hun kan ha en låsning i nakken. Hvordan var fødselen? Var det en hard fødsel? Du kan jo lese litt om KISS/KIDD, snakk eventuelt med HS om dere kan få time hos fysio for å utelukke eventuell favorittside (det kan oppstå sykt raskt).

Hvis det er stramt tungebånd så må jeg bare si at du kan møte ganske mye motstand av leger og helsestasjon. Min eldste ble undersøkt av flere barneleger og helsestasjonen, alle avviste at tungebåndet var stramt fordi hun fikk jo tunga over gommen. Vi fikk henvisning til ØNH likevel fordi jeg ba om det, når vi fikk timen så var hun 6 mnd, jeg sluttet å amme da hun var 5 mnd, da orket jeg ikke mer. Da vi kom på timen sa de at det var litt stramt
og siden vi hadde så mye problemer så klippet de. Alt løste seg etter det ifht bruk av smokk og flaskemating i hvert fall, så det hadde nok løst ammeproblematikken også hvis jeg bare hadde blitt hørt før jeg ga opp.
 
Det kan jo hende, så vidt jeg vet er det ingen som har sjekket akkurat det.
Jeg er i Oslo ja, så tar imot tips med stor takk! :Heartred
Jeg vet, så jeg prøver alt jeg kan for å trumfe gjennom og gjøre det overkommelig :Heartred Har vurdert å prøve det , har en liten melkesamlerpumpe som jeg kunne forsøkt å avlaste med til vi har funnet ut av problemet.
Sender PM :)
 
Hei! Her var det vondest de to første ukene, men min kaver litt hver gang ho skal spise( tre uker nå) virker som hun stresser og blir litt oppgitt når hun ikke får tak første gangen! Men jeg bare lar ho prøve, og passer på at nippelen er ved nesa hennes for at ho skal gape godt. Selv om dette er nr 3, så må jeg minne meg selv på at dette er hennes første gang, og ho må også lære! :)
Anbefaler å ta en tur innom kiropraktor for sjekk, for det kan være en låsning i nakke/rygg/hofter som gjør d vondt for babyen din!
Lykke til, jeg føler så med deg!!
 
For meg høres det ut som lille kan ha stramt tungebånd. Det trenger ikke være veldig stramt for at man kan ha problemer. Bruker dere smokk? Hvordan klarer hun å holde på smokken?

Selv om det ser ut som barnet har bra tak så kan det likevel være feil sugetak. Se på brytsvorten når hun slipper taket, er den leppestift formet? Tyder det melk ut munnvikene når hun først får tak?

Hvis man er sår så gjør det ganske vondt når de først tar tak, men om smertene ikke gir seg etter 30 ish sekunder så bryter du vakum og legger til på nytt. For meg var det viktig å på en måte dytte inn så mye jeg klarte når hun først åpnet munnen. Så måtte jeg bare prøve igjen og igjen til det sluttet å gjøre vondt.

Hvis du bruker ammeskjold for å avlaste, husk at disse ikke stimulerer til produksjon, så da kan det være lurt å pumpe litt også.

Det andre jeg tenkte var at hun kan ha en låsning i nakken. Hvordan var fødselen? Var det en hard fødsel? Du kan jo lese litt om KISS/KIDD, snakk eventuelt med HS om dere kan få time hos fysio for å utelukke eventuell favorittside (det kan oppstå sykt raskt).

Hvis det er stramt tungebånd så må jeg bare si at du kan møte ganske mye motstand av leger og helsestasjon. Min eldste ble undersøkt av flere barneleger og helsestasjonen, alle avviste at tungebåndet var stramt fordi hun fikk jo tunga over gommen. Vi fikk henvisning til ØNH likevel fordi jeg ba om det, når vi fikk timen så var hun 6 mnd, jeg sluttet å amme da hun var 5 mnd, da orket jeg ikke mer. Da vi kom på timen sa de at det var litt stramt
og siden vi hadde så mye problemer så klippet de. Alt løste seg etter det ifht bruk av smokk og flaskemating i hvert fall, så det hadde nok løst ammeproblematikken også hvis jeg bare hadde blitt hørt før jeg ga opp.
Stramt tungebånd kan være, vi har ikke hørt noe om at de har sjekket det vertfall, så det skal undersøkes! Hun tar ikke smokk så langt, vi har prøvd to varianter uten hell.


Noen ganger er brystknoppen leppestift formet, andre ganger er det mer som et "hakk", men som oftest en form for deformasjon. Litt melk i munnviken når ho får tak.

Jeg måtte presse ganske lenge (1 time og 1 kvarter) under fødselen, så kan være ho har fått en låsning. Har kontaktet HS og håper de vil bistå ila uken for å finne ut av det.

Tusen takk for at du deler din erfaring og tips :Heartred :joyful:
 
Stramt tungebånd kan være, vi har ikke hørt noe om at de har sjekket det vertfall, så det skal undersøkes! Hun tar ikke smokk så langt, vi har prøvd to varianter uten hell.


Noen ganger er brystknoppen leppestift formet, andre ganger er det mer som et "hakk", men som oftest en form for deformasjon. Litt melk i munnviken når ho får tak.

Jeg måtte presse ganske lenge (1 time og 1 kvarter) under fødselen, så kan være ho har fått en låsning. Har kontaktet HS og håper de vil bistå ila uken for å finne ut av det.

Tusen takk for at du deler din erfaring og tips :Heartred :joyful:
Det høres veldig ut som stramt tungebånd, det kan forklare brystvegring også. Håper dere finner ut av det!
 
Når det gjelder såre nipler, så slet jeg også med det i starten. Jeg kjøpte en manuell brystpumpe og pumpet flere av måltidene og hadde bare noen vanlige amminger i løpet av dagen hvor jeg fokuserte på kvalitet ovenfor kvantitet. Altså at hun skulle få et ordentlig bra sugetak og jeg tok hun av og på helt til vi fikk det til. Da fikk niplene hvile mye av dagen siden brystpumpa ikke var nær sårene og ammingene vi gjorde ikke var så smertefulle. Da grodde sårene endelig og ting gikk mye bedre. Så sakte, men sikkert pumpet jeg mindre og mindre og nå er det stort sett bare amming. Brukte også multimam kompresser og purelan-salve.
 
Hei!

Jeg hadde en god del ammeproblemer med førstemann. Det var veldig hardt og jeg fikk meg en psykisk knekk! Vi fikk heller ikke mye bistand på barselhotellet eller helsestasjon, fikk bare beskjed om at sugetaket så fint ut og at det gjorde vondt i starten.


Vi fikk veldig god hjelp hos noe som heter ammeklinikken (de tilbyr hjelp i Oslo-området). Det kostet litt penger, men vi fikk hjemmebesøk av en dyktig og trygg ammeveilder. Hun hadde god tid og viste ulike ammestillinger, sjekket sugetak og tungebånd. Hun viste meg også hvordan jeg skulle amme med skjold. Hun laget en plan sammen med meg med mål om å fullamme, og fulgte opp på epost i ettertid. For meg var det veldig godt å møte noen med kunnskap som hadde god tid og var trygg. Det endte med at jeg fullammet med skjold en stund, før vi kunne slutte med skjoldene. Det var skikkelig hardt, men jeg var veldig glad jeg ga det et ordentlig forsøk.

Med nummer to var jeg veldig innstilt på at jeg ikke skulle amme for enhver pris, men at jeg skulle prøve fordi jeg hadde erfart at det kunne ende bra selv om starten var tøff. Foreløpig går ammingen greit med nummer to.

Uansett vil jeg bare si at det aller viktigste er at du har det bra og at babyen får mat☺️ Morsmelk er bra og erstatning er bra! Du kjenner hvor din grense går og din helse er viktig! Ønsker deg alt godt! ❤️

Anbefaler også silverette mot såre brystvorter! I tillegg til det andre som er nevnt her!
 
Back
Topp