Når amming bare blir stress

Mars18oktober19

Glad i forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
Hun henger i puppen og kaver så mye for tiden. Tenkte økedøgn men har vært snart en uke. Gå henne flaske i dag og spiste masse etter hun ammet. Snart spist opp 135 kl. Var sikker på at jeg hadde masse melk. Og hun har lagt på seg det hun skal. Hva tenker dere jeg burde gjøre? Føler meg som en fange i mitt eget hjem og synes det ikke er like koselig å amme lenger. Er det andre som sliter? Eller er jeg den eneste? Er masse allergi i familien også og har hørt amming forebygger så får helt vondt inni meg av dette.
 
Du er ikke alene ihvertfall. Dette skjer omtrent hver kveld her, noendager værre enn andre. I går var en forferdelig kveld der hun kavet og hylte ved brystet fra kl 17 omtrent. I 22 tiden ga jeg henne morsmelk på flaske som jeg hadde pumpet for noen dager siden ig fryst ned. Hun drakk alt (80 ml) også pumpet jeg selv etterpå for å stimulere min produksjon.
Hun roet seg og sovnet endelig. Etterpå begynte jeg å grine og følte meg helt mislykket og angret på at jeg hadde løst det på denne måten...hylgren til samboer og ja, følte meg bare mislykket.
Dagen i dag startet også tøft der hun har litt magevondt og stresser ved puppen...så usikker på hvordan kvelden vil bli i dag, men håper det ikke blir like ille som i går..
 
Min er også «matvrak», jeg kan amme i en time i strekk og likevel kan han da starte å gråte etter mer så tidlig som 30 min etter. Eller midt på trilletur. Jeg har funnet ut at skal jeg noe viktig utenfor hjemmet ammer jeg og gir 60 ml erstatning etterpå. Om ikke noe sted.
Om kvelden før han legger seg får han 90 ml etter amming, for å gjøre man mett nok til kvelds ro :)
Hva med å kombinere? Gi litt erstatning etter enkelte ammingener?

Min teori er at jeg lager lite av den fete melken som kommer til slutt og som gir metthet. Når jeg pumper et av brystene helt tom ser jeg det kun kommer et lite lang med fet melk på toppen. Så jeg få bare amme «hele tiden» om det er det han vil.
 
Jeg gir ekstra på kvelden. noen ganger erstatning på flaske og noen ganger mm hvis jeg har fått pumpet på flaske. Men ikke alltid jeg har nok melk til å pumpe. Får han erstatning før leggetid pumper jeg selv en ekstra gang. Jeg orker rett og slett ikke hyl og kaving ved puppen hver kveld, så dette ble en god løsning for oss :)
 
Å gi tillegg kan være tidenes bjørnetjeneste ;
https://ammehjelpen.no/artikkel/100/Kveldsamming-og-urolige-barn-om-kvelden
Ville prøvd å sett det an. Så lenge du har nok melk. Det vet du hvis baby legger på seg og har våte bleier.
De har ulike perioder og faser der de har det vanskeligere og da vil de ofte ligge ved brystet. Spesielt er det noe som heter kveldsuro som oppstår, søk og les om det.

Jeg ville ikke gitt mme etter amming med mindre du vet 110% at du ikke har nok melk.
Sjekk ut ammehjelpsgruppa på Facebook. Utrolig god til å få svar av ammehjelpere til alt du lurer på.
 
Last edited:
Er også mange babyer som ikke vil ta brystet dersom de får flaske. Dette er fordi når de ammer så må de jobbe dor melken, men ved flaske så renner den av seg selv ut og er mye enklere å drikke av. Noen drikker til og med uten at de vil fordi melken bare kommer.

Jeg vil bare igjen råde deg til å lese litt om ulike faser babyen har. Vi hadde to uker der han skreik hver gang jeg skulle amme på kvelden. Viste seg bare at han var midt i er utviklingstrinn og hadde ikke noe med ammingen å gjøre og nå spiser han lille kjempe fint igjen. Han er 9 uker nå.
 
Veldig enig med Troikaen i mye, lille her hadde litt liten vektoppgang så derfor gir vi litt ekstra på kvelden. Pumper også ekstra gjennom dagen for å få opp produksjonen fordi jeg ønsker at han skal klare seg med bare pupp til slutt. For vår del ble baby mye roligere og sov godt når han fikk ekstra på kvelden sikkert fordi han har vært litt sulten tidligere. Men selv om ting er bedre nå, kommer jeg til å fortsette med erstatning hvis det trengs! Anbefaler også å lese om sakte flaskemating på ammehjelpen for å unngå at lille foretrekker bare flaske hvis dere velger å gi det:)

Det viktigste er at du gjør det DU blir fornøyd med og trives med. Dette er noe som du skal forholde deg til HVER dag, og du skal trives i hverdagen din. Det er det beste for de små[emoji173]️
 
Last edited:
Husk, mamming før amming ! Finner du ikke roen med det, så ikke overanstreng deg for å få det til :love7
 
Altså: jeg har en liten tulle som er urolig hver eneste kveld. Hadde hun fått velge hadde hun ligget med puppen fra klokken seks til klokken ti uten pause. I tillegg sover hun kun på dagtid dersom jeg går på tur eller bærer i sele og jeg har rett og slett litt behov for at far tar over og jeg får roe litt ned og ha kroppen min for meg selv et par timer.

Jeg har ikke litt dårlig samvittighet for å gi flaske med erstatning på kvelden. Kos og nærhet får hun av pappaen sin denne perioden, og jeg får beholde vettet.
 
Altså: jeg har en liten tulle som er urolig hver eneste kveld. Hadde hun fått velge hadde hun ligget med puppen fra klokken seks til klokken ti uten pause. I tillegg sover hun kun på dagtid dersom jeg går på tur eller bærer i sele og jeg har rett og slett litt behov for at far tar over og jeg får roe litt ned og ha kroppen min for meg selv et par timer.

Jeg har ikke litt dårlig samvittighet for å gi flaske med erstatning på kvelden. Kos og nærhet får hun av pappaen sin denne perioden, og jeg får beholde vettet.

[emoji1373][emoji1373][emoji1373][emoji173]️
 
Høres veldig likt om som med første gutten min, han brukte veldig lang tid på å spise og sovna hele tida, før han var ordentlig mett. Så brukte vel rundt 1-1,5 time pr amming, og hadde samme tid med pause. Om kvelden satt jeg med puppen ute så og si hele tiden. Etter han blei 2-3 mnd begynte det å løsne, og fikk lengre pauser mellom ammingene. Han begynte også plutselig å hylgrine på trilleturer, det var helt håpløst! Men det var nok mye mageknip, som jeg oppfatta som at han var sulten. La han nok til litt for fort når han gråt, husker det var veldig vanskelig å tyde hva som var problemet. Men det er jo lett å være etterpåklok, man gjør bare så godt man kan i den situasjonen man er :) Er heldig nå og har en gutt som spiser godt og effektivt og dermed klarer seg uten mat i 2-4 timer. Lykke til!
 
Jeg gikk til refleksolog, og så har jeg begynt med mme om natten. Godt fra 3 timers søvn om natten, samsoving og kaving til 22-07 med en nattmating i egen babynest og seng. Pluss ca 4 timer på dagen

Jeg pumpet i stedet for å gi han mat for natten en dag men samboer ga han mme, og da slukte han 140ml mens jeg tømte puppene for bare 50ml tilsammen.
 
Jeg gikk til refleksolog, og så har jeg begynt med mme om natten. Godt fra 3 timers søvn om natten, samsoving og kaving til 22-07 med en nattmating i egen babynest og seng. Pluss ca 4 timer på dagen

Jeg pumpet i stedet for å gi han mat for natten en dag men samboer ga han mme, og da slukte han 140ml mens jeg tømte puppene for bare 50ml tilsammen.
Kommer aldri like mye melk ut ved pumping som ved amming, så ikke la det være en indikasjon på hvor mye/lite melk du har ❤️
 
Altså: jeg har en liten tulle som er urolig hver eneste kveld. Hadde hun fått velge hadde hun ligget med puppen fra klokken seks til klokken ti uten pause. I tillegg sover hun kun på dagtid dersom jeg går på tur eller bærer i sele og jeg har rett og slett litt behov for at far tar over og jeg får roe litt ned og ha kroppen min for meg selv et par timer.

Jeg har ikke litt dårlig samvittighet for å gi flaske med erstatning på kvelden. Kos og nærhet får hun av pappaen sin denne perioden, og jeg får beholde vettet.
Når de er så små så synes jeg de skal få velge. Og om hun bare sover i sele så la henne sove der da. Det går over og er bare for en periode det er slik.
 
Når de er så små så synes jeg de skal få velge. Og om hun bare sover i sele så la henne sove der da. Det går over og er bare for en periode det er slik.

Ja, jeg lar henne da sove i sele på dagen. Ha jeg sagt noe annet? Fordi hun sover på meg trenger jeg faktisk litt avlastning på kvelden av mannen min. Hjelper ikke å ha en mamma som går på felgen, aldri får sove og aldri får slappe av.

Og btw: de anbefaler faktisk ikke å bære for lenge av gangen. Det regnes som en passiv sittestilling og kan hindre muskelutvikling ;-)
 
Ja, jeg lar henne da sove i sele på dagen. Ha jeg sagt noe annet? Fordi hun sover på meg trenger jeg faktisk litt avlastning på kvelden av mannen min. Hjelper ikke å ha en mamma som går på felgen, aldri får sove og aldri får slappe av.

Og btw: de anbefaler faktisk ikke å bære for lenge av gangen. Det regnes som en passiv sittestilling og kan hindre muskelutvikling ;-)
Ikke om du bærer ergonomisk ;)
 
Ikke om du bærer ergonomisk ;)

Nå var det vel ikke akkurat dette tråden handlet om. Tråden handlet om amming og kveldsuro og det som følger med det.

Men: vi følges faktisk opp av fysioterapeut av ymse årsaker. De anbefaler ikke bæring på fulltid fordi baby verken får trent opp nakke eller ryggmuskler på samme måte som på flatt underlag. Det gjelder uavhengig av om du bærer ergonomisk eller ei .
 
Back
Topp