Når åpnes julegavene?

I år får de åpne noen gaver etter frokost hos oss. Så feirer vi hos familien min senere og da må de vente til etter middagen.

Etter middag.
Men vi spiser kl 15, så begynner på gaven sånn rundt 16, og er ferdig rundt 19/19.30. Da rekker de se på gavene før leggetid :-)

En i strømpen, så må han vente til etter middag. Regelen har alltid vært at når sølvguttene synger jula inn kan vi begynne :)

Vi åpner etter middag. Men jentene får ikke julestrømpe men ei stor pakke om morgenen som inneholder godteri, filmer og litt ting og pusle med gjennom dagen. I år blir det nobbiperler [emoji4]

Middag klokken 16, og så blir det nisse og gaver etterpå, vår gutt holder ut lenge med niesen legger seg 1830 så da må det bli litt tidlig.. Eg er vant med å spise i 18 tiden og så pakkene rundt 20-21....

Etter middag :)

Møtes venninnene for en liten høytidelig middag før jul, åpner vi der og da.

Noen av barnas gaver åpnes før jul. Det blir for mye på selve julaften.

Tidligere har vi åpnet dem etter middag, men i år skal vi begynne med åpningen før middag, også evt. ta resten etter vi har spist, sånn at vi kan følge de vanlige spise- og soverutinene til sønnen vår.
Vi feirer hos svigers, som vanligvis spiser julemiddag kl.17, men i år drar vi dit kl.14.30-ish, og spiser kl.16.
Vi gleder oss stort, mest mannen, som, til tross for en veldig forkjærlighet for julemat, synes det er aaaltfor lenge å vente til etter middagen med å åpne gaver. ;)

En på morgenen, resten etter middag. I år blir nok noen spart på siden eldste ikke skal være hos oss i jula, så da har vi en ekstra julaften når han kommer hjem.

En eller to på morgenen/formiddagen. Resten etter middag.
Vi spiser kl 15 i år da det er meg, mannen og to barn på 8 mnd og nesten 3.
Jeg ser ikke poenget med å drøye det lenger for vår del når minste pleier å være sengeklar klokka 1800. Da vil det si at med middag 17 og deretter gaver ekskluderer vi henne, og julaften er ikke dagen jeg vil bruke på å sjekke om det går greit allikevel :-) så spiser vi nok nærmere og nærmere 17 etterhvert som barna blir eldre igjen.

Vi feirer både den 24 og 25. På den 24 feirer vi tradisjonell norsk jul med gaver etter maten. På den 25 er det brunch i teite julegensere, så gaver med kaffe. Julenissen har gjerne vært innom i løpet av natten og fylt julestrømpene. På kvelden er det julemiddag med kalkun og christmas pudding med familie venner og de siste gavene.

Etter middag.

Som liten fikk vi søskena en felles gave på morgenen, gjerne en julefilm. Så satt vi og så på den mens mamma ordnet med julefrokosten på kjøkkenet. Julefrokosten hos mamma utkonkurrerer alle hotellfrokost. Deretter pyntet vi oss, så på Disney's jul. Gikk i kirka, hentet bestemor og besøkte grava til bestefar. Så hjem og spise middag kl 17. Grøvste oppvaska ble tatt, så begynte pakkeåpningen. Hvor en og en gave ble lest opp. Fikk lov å være ekstra lenge våken julaften. Kaker etc ble servert etter gaver.

Prøver å videreføre juletradisjon.

Back
Topp