Nå vet jeg om en som blir skuffet (nye perm.regler)

Synes det hele er helt på trynet for å si det sånn.
synes vi skal selv få bestemme når vi vil ha prermisjon.
Her i huset funker ikke de 12 ukene for oss pga mannen har startet firma og det lover ikke bra viss han skal gå ut i pappapermisjon (kan jo miste kunder)

NEINEI,synes vi skal få bestemme selv hva vil gjøre
 
januar12nr1 skrev:
Alle må få velge sin egen løsning, men  synes stort sett det er positivt at de må ta de 12 ukene. Min mann gleder seg masse og vil gjerne være hjemme lenger enn det også, foreløpig tenker vi at jeg tar det første halve året og han det neste.
Nei menn kan ikke amme, men kalles det ikke fullamming når man ammer 6 mnder?!
Om jeg får til det, så kan jo knøtten gå over til flaske når pappan er hjemme det andre halve året.
Synes jeg er veldig heldig som har en mann som kunne tenke seg å være hjemme en stund, og kunne ikke tenke meg å vært sammen med en som mener at "babyer, de tar kvinnfolka seg av...."
Pappan og jeg deler det som kan deles og det som er satt (biologiske forutsetninger som at jeg bærer barnet frem) aksepterer vi selvfølgelig...

Så enig!!!! Min mann ble superglad han, over de nye reglene, hihi!! Men vi er heldige da, og kan ta de ut - værre for de som driver selvstendig næring/bønder osv. som ikke klarer/har mulighet til å ta de ut, de faller utenfor - og DET er dumt!
 
Absolutt, er klønete for dem det gjelder... Men finnes det ikke løsninger hvor man kan ta en dag i uker over en mye lengre periode osv? Virker uansett som om systemet (selv om man kan kritisere det på maaaange punkter) prøver å tilpasse seg de ulike livene og løsningene til folk flest. Men noen faller alltid igjennom og DET er dumt....
 
hvor finner jeg denne infoen`???
 
Jeg synes det er kjempe kjip.. For sist hadde han ikke pappapermisjon. Hadde da vært rettferdig om jeg kunne fått de i stedenfor at de pengene og ukene gikk tapt
 
Om perm.regler?!
Tror det meste ligger på NAV.no, men du må sikkert lete godt =)
 
Synes det er flott at fedrene får flere uke, men de burde ikke blitt fra mamman, og man burde få bestemme selv hvordan man vil legge de opp.
Her jobber mannen 4 uker på og 4 uker av på fiskebåt. De 4 ukene han er ute, må jo nurket i bhg fordi jeg må ut å jobbe igjen. Og jeg har ingen planer om å sende barnet i bhg FØR h*n har blitt over året minst! Skal han ta de sammenhengende må han vel gå både dobbelt og tribbelt opp for at det ska gå til. Usj... Må vri hodene våres for å finne den beste løsningen :)
 
I og med at det er staten som på en måte gir oss penger for å være hjemme, syns jeg det er greit at de setter noen regler for hvordan man må gjøre det for å få pengene. Ordningen vi har i Norge er en av verdens beste, vi må ikke glemme det. Staten sin oppgave er jo også å gjøre det de tror er det beste for samfunnet, og da er det ikke sikkert at det passer perfekt for alle. Men for de fleste familier skulle jeg tror det gikk ann at far er hjemme i 12 uker. 

Mulig det skulle vært lettere å overførere noen av ukene til mor dersom det virkelig er helt umulig for far å ta da. Men alt i alt syns jeg ordningen er super, og tanken er jo at menn og kvinner skal bli mer likestilt både i hjemme og i arbeidslivet. 
 


Belkin skrev:
Tweak skrev:
Dere kan jo velge å gjøre det slik at han tar ut permisjonen med en uke i ny og ne helt fram til ungen er 3 år. F.eks. 1 dag i uka? Men det kan bli en tidlig bhg start på lille da...


Sign!
Sist gang var mannen hjemme i 3 uker sammenhengende og resten av ukene delte han på hver fredag i ni mnd. Supert! Denne gangen kommer vi til å spare noen uker til barnet er litt eldre. Mannen sier at han tror han vil ha mere glede av de ukene da. 
Jeg må si at jeg synes det er TOPP at menn må ta et vist antall uker, hvis ikke hadde det blitt enda vanskeligere for mange menn å ta permisjon. Da tror jeg at mange menn vill opplevd å få den beskjeden på jobben at kan ikke bare mamman ta de ukene..?? MEN jeg synes ikke det skal bli tatt av ukene til mor! Sikkert politisk ukorrekt, men jeg synes mor fortjener det for alle mnd de går gravide, mnd med nattevåk (amming) og ikke minst strekkmerker og annet (les: jeg kunne ikke gå på do uten at det gjorde vondt før 6 mnd etter fødselen)!!! 

Sign :-)

Forrige gang tok samboen over når Junior var 6 mån (jeg hadde ammepermisjon og sommertid og arbeidet kun 5 timer i 100% stilling). Selv om det gikk helt fint så ble det litt kjedelig til han å være hjemme så lang tid på en gang. Nå neste gang snakker han om å ta ut permisjonen som 1-2 dager i uken, men da blir det nok ikke mer enn de 12 ukene han har krav på.

Er også enig i at det er synd at far får flere uker på bekostning av at mor får færre. Barna er jo veldig små da permisjonen er slutt, så min drømmepermisjoen hadde vært ett års permisjon til mor (første året) og 20-30% permisjon i ett år til far etterpå. :-)
 


En mini til skrev:
Jeg tror den tvangsfordelingen er der av den enkle grunn at en god del pappaer ikke hadde fått perm om mammaene fikk bestemme. Jeg tror mennene har veldig godt av  å lære seg hva en hverdag med små går ut på og når det er tvang er det jo lettere for dem i forhold til arbeidsgiveren deres også:)

Akkurat som om jeg skulle sagt det selv. Tror veldig mange menn ikke får strekke til, da mammaene tror hele permisjonen er deres. Det er jo en permisjon for begge. Ja vi må amme,stå opp natten osv. Men da må man prøve å fordele det man kan. Dette er KUN mine tanker rundt det, og ikke meninger om hva dere andre mener. OG ja, veldig kjedelig for de som ikke har mulighet til å få tatt ut permisjonen.Den ser jeg,men det vil aldri gjøre noen 100% fornøyde uansett. For å avslutte,så er det en veldig fin ordning for mange,men dessverre ikke alle.

Forresten! Etter Juli blir det økt til 14 uker til far!!
 
Vi kvinner har faktisk krav på kun ni uker vi... imens menn har krav på 12 uker...
synes det er helt helt helt feil...... enn om vi kunne ha fått bestemt selv, og ordnet selv, da hadde det ikke blitt noen diskusjon ut av dette. mannen min hadde seks uker sist og vi syntes det var ganske okei, men nå skal han ha dobbelt så mye.. og dette med ammingen, skal man bare plutselig slutte da?? næij, det synes jeg er feil......
huff jeg er så imot dette at jeg ikke orker å skrive mer om d...
 


mammamoren skrev:
Pucca skrev:
Han kan jo selvfølgelig velge og ikke ta de ukene, men da får jo ikke du de. Da mister dere de. Men bortsett fra det er jeg enig med deg. Han politikeren (som jeg ikke husker navnet på) som vil at alt skal være likt, regner med  at han er  gravid halvparten av gangene, og når kona skal tidlig opp og på jobb, slenger han vel ut puppen på natta og ammer i vei. Min mann kan ikke disse tingene. Ikke er han særlig flink til å vaske og ordne alt i et hus heller. Beklager, men menn og kvinner er bare ikke like...

SIGN!!!!!!! Jeg er bare så utrolig enig med deg!!!! han fyren kan bare gå å ta seg en diiiiiiger bolle, eller en kjønnskifteopr om det er det han egentlig vil ha...... emoticon


 


Maybenr2 skrev: 

Forresten! Etter Juli blir det økt til 14 uker til far!!


Hvor har du det fra? Trodde den økte fra 10 til 12??
 


SF100808 skrev:
Vi kvinner har faktisk krav på kun ni uker vi... imens menn har krav på 12 uker...
synes det er helt helt helt feil...... enn om vi kunne ha fått bestemt selv, og ordnet selv, da hadde det ikke blitt noen diskusjon ut av dette. mannen min hadde seks uker sist og vi syntes det var ganske okei, men nå skal han ha dobbelt så mye.. og dette med ammingen, skal man bare plutselig slutte da?? næij, det synes jeg er feil......
huff jeg er så imot dette at jeg ikke orker å skrive mer om d...


Enig med deg! Jeg har skrevet det jeg har å si om denne saken, egentlig. 
 


MammaNinni skrev:


Maybenr2 skrev: 

Forresten! Etter Juli blir det økt til 14 uker til far!!


Hvor har du det fra? Trodde den økte fra 10 til 12??


Sorry! Jeg som skrev feil! Beklager!
 
Back
Topp