Nå må folk slappe av!

BlåBobler

Forumet er livet
Denne svineinfluensa'n er ikke værre enn en vanlig influensa!

FORSKJELLEN ER BARE AT DEN SMITTER MYE RASKERE, og derfor er det flere som blir syke. Når flere blir smittet, stiger jo selvsagt tallet på alvorlig syke og døde. Men det er ikke fordi sykdommen i seg selv er farligere enn vanlig influensa.

Jeg kjenner to som har vært syke og de var ikke sykere enn de har pleid å være hvert år.

Det er som vanlig små barn og eldre mennesker + de med nedsatt immunforsvar, som blir ekstra utsatt. Normalt friske får bare en vanlig influensa-uke...

Nå må folk slappe av! Det er jo 10 oppslag i aviser hver dag og bare her på BV er det minst 50 tråder om SvineInfluensa'n  [8D] 

forbeholder meg retten til å reagere som jeg vil jeg.Har en gutt på 2 uker her så vi tar forhåndsregler.Hva u synes om oss som reagerer får bare være for min del...

Jeg er derimot lei av alle som skal bagatellisere H1N1, den generelle holdning virker til og være svært passiv. Alle skriver om hvordan media lager hysteri av ingenting.
Jeg tror vi i dette landet er blitt bortskjemt med og leve så trygd som vi har det i dag, dagens ungdom/voksne har aldri opplevd noen større nasjonal krise og ser på dette som noe som aldri hender dem selv.

Globale pandemier er muligens den største trusselen mot sivilisasjonen vi har i dag, en endring av fugle-influensen viruset som innbefatter progressiv smitte og beholder mortaliteten vil kunne ta live av milliarder av mennesker og utslette samfunnet slik vi kjenner det.

H1N1 har ikke vist seg noe særlig virulent, men selv om den forblir slik den er i dag kan flere hundre tusen dø på verdenbasis. Når vi i også vet at den har potensiale til og endre seg til en mye mer virulent virus, er det da så rart at den får mye oppmerksomhet.

Alle som kjenner historien til spanskesyken vet at den startet veldig likt som denne pandemien, første bølge var svært lik den vi har i dag med få som døde, men så endret den form og folk døde som fluer.

"Those who cannot remember the past are condemned to repeat it."

Jeg vil også påpeke at vertfall jeg ser forskjell på en sykdom som tar live av gamle mennesker med alvorlig sykdom som muligens ikke hadde lenge i gjen , og en sykdom som tar live av flere helt friske mennesker i deres beste alder.

Forblir viruset slik det er nå vil den sannsynlig koste flere hundre mennesker live(I Norge), og det fleste vil være unge mennesker.(Median på 37år).
Så kan vi spørre om dette virkelig ikke har "krav" på den oppmerksomheten den har fått, dette i sammenligning med en viss artist bortgang og det media hysteriet det har lagt.

Folk bør være så bekymret at det tar noen forholdsregler, helt uten frykt blir vi farlig passive.

amen, Andy![:)]

Joda, jeg var enig med deg frem til i går natt

Da fikk Markus akutt høy feber. Den gikk opp til 39,8 og han ble helt "lost".
Hadde vært litt nedsatt tidligere på dagen. Men langt ifra slik han ble da.

Reiste inn til legevakta og det første dem sa etter å ha målt feber å tatt blodprøver av han: "Han har nok mest sannsynlig svineinfluensa"
Ga meg ett munnbind å SPRANG med oss til ett issolert rom. Der satt vi alene i 2 timer før han ble undersøkt på ny.
Høres nok kanskje ikke så gale ut for noen. Men der og da var jeg faktisk ganske redd.
Visste nada om denne svineinfluensa fordi jeg ikke har giddet å lese noe om den. Hele tiden tenk "Det skjer ALDRI oss" 

Etter 2 timer ble han skjekka på ny. Og legen kunne fortelle oss at det "bare" var vanlig influensa.

Jeg for min del er litt bekymret. Er selv gravid med astma og har 2 barn så om jeg velger å være hysterisk så er jeg det. Er så gøy og ha en drit sjuk unge. Jeg har fått Tamiflu, men har valgt og avvente med å ta de siden de enda ikke vet hva de gjør med fosteret. Men kjenner jeg er litt nervøs for det...

Det skrives mye. Merkelig at svineinfluensaen brøt ut RETT etter at forskere hadde laget en vaksine mot den. Så rart at de som lager vaksinen tjener milliarder av kroner på det allerede, så snart den er produsert. Det er litt hysteri, men når en mann på over 20 år er i kritisk tilstand så kan jeg forstå at folk bekymrer seg. Gravide reagerer dobbelt så mye på virus og bakterier, dels fordi men deler immunforsvar. Og med et foster som ikke har fullt utviklete organer (se for deg at du har en fyllekveld som gravid og et foster som skal prøve å bruke leveren sin på å rense ut giftstoffene, umulig bra) så kan sykdommer være fatale. Og så skriver avisene skremselspropaganda man bare ikkje KAN snu seg vekk ifra.

FORSKERE ADVARER! BER GRAVIDE OM Å HOLDE SEG INNE, INFLUENSAEN GIR BARNA LAVERE IQ

jeg blir bekymret av sånt. dette er mitt første og kanskje eneste svangerskap [:(] og jeg bekymrer meg hver dag. Det er en grunn til at det finnes så mange ting gravide bør og ikke bør gjøre. Jeg gjør det som er best. Jeg vil ikke sitte der den dagen noe går galt og vite at det kanskje var det jeg valgte å overse, som utgjorde utfallet. 

Jo jeg er nok ganske bekymret fordi jeg ikke vil at barna mine skal få det.. Bryr meg lite om meg selv akkurat der, der bekymrer jeg meg ikke så veldig mye. Men hvis jeg får det så får antageligvis begge mine sønner det og det er mye større risiko for dem spsielt vår nyfødte så klart jeg bekymrer meg [8|]

Kall det gjerne hysteri, men det er forhåndsregler og forsiktighet som kan være med å hindre smitte!
Jeg gjør ihvertfall det jeg kan, men blir skremt når jeg ser i kantina at det kun er den gravide, meg, som benytter seg av håndspriten før man forsyner seg med mat!

Finnes ikke bekymret... har ei lita ei på 2 år å er gravid... gidder virkelig ikke å bekymre meg over noe som vi kanskje kan få.... tuppa går i barnehage og smitterisikoen er vel stor..MEEEN...

ORIGINAL: GuttasMamma!

forbeholder meg retten til å reagere som jeg vil jeg.Har en gutt på 2 uker her så vi tar forhåndsregler.Hva u synes om oss som reagerer får bare være for min del...

jeg må nesten si meg litt enig her!

jeg er en av de som inni meg er sinnsykt stressa og faktisk redd denne skiten.
har en liten på snart 4 mnd og ei jente på 3 år, pluss at pappan har astma og jeg har høyt blodtrykk.... vi er vel innenfor risikogruppa...

og den smitter lettere, symptomene er hardere og det er flere som får alvorlige komplikasjoner enn ved vanlig sesonginfluensa. Det er heller ikke mange små barn og ellers friske mennesker som dør i en vanlig sesong, her har det til nå vist seg at denne influensaen er hardere.

Vi er ganske så rolige når det gjelder denne svineinfluensaen, for vi klarer uansett ikke å beskytte oss 100% mot den. Vi er i jobb begge to (i helsevesenet), og begge barna er i barnehage, så den passerer nok vår vei på en eller annen måte.

Vi må derimot være nøye med å følge formen på vår yngste sønn, som har astma, nedsatt immunforsvar og hyppige luftveisinfeksjoner. Men vi er allikevel ikke hysteriske, det skal tross alt ikke være noe verre enn en vanlig influensa dette her.. [;)]

Jeg forstår at folk er bekymret! Jeg er jo også bekymra både for å få det selv, og for at barna mine skal få det. Men det gjelder for influensa'n hvert eneste år. Ikke bare nå...
Klart det er skummelt og grusomt når man opplever at ens eget barn blir sykt. Jeg ville reagert slik selv.

Men jeg synes fortsatt at folk tar helt av!

Med god hygiene og kanskje litt ekstra desinfisering, så vil de fleste klare seg ganske bra [:)]

Fikk ett råd fra sjefen min på barnehagen i dag, for jeg sa at jeg drev å sprita hendene mine OFTE...da sa hun at det holdt i massevis med vanlig håndvask og vanlig såpebruk. Er ikke bra å bruke sprit mer enn ett par ganger for dagen, så nå skal jeg bruke den rett før jeg drar hjem fra jobben og ellers hvis det er noe avføring og sånnt jeg kommer borti o.l....

Er faktisk veldig redd for å få det jeg også. Hadde ikke vært så redd om jeg ikke hadde vært gravid... [:o]

ORIGINAL: Vani

men hva HJELPER det å gå rundt å være redd da?

jeg lever som vanlig, bortsett fra at jeg bruker med håndsprit og oppholder med ikke sammen med syke mennesker.

Da kan jeg faktisk ikke gjøre noe mer, jeg. og da er det heller ingen vits i å være redd.
om jeg skulle gått rundt å vært redd for alt som kunne skjedd, så hadde jeg ikke kunnet gått ut av huset da!

Godt å se at folk er fornuftige!

Vil ikke si vi e hysteriske, men e bekymret for snuppemor som har Cystisk Fibrose og e forkjølet om dagene og derfor e nok veldig mottakelig for influensaen. Men pga at hun har cf har vi hele veien hatt god håndhygiene. Vasker hendene ofte og spriter når d trengs.
Håndvask med såpe ska holde som god håndhygiene. sprit ska man bruke om man ikke har såpe og vann tilgjengelig eller hvis ting må være sterilt.

Synes egentlig d e bra at d e så mye hysteri rundt d eg. Da får folk øynene opp og kanskje d blir generelt bedre håndhygiene her til lands. Blir faktisk kvalm av de som ikke vasker seg på hendene etter de har vært på do selv om de bare har tisset[:'(] (litt utenfor tema her, men.. hehe..)

Jeg har våtservietter og sprit stående på jobben da jeg ikke har mulighet til å fly på do hele tiden for å vaske hendene. jobber i butikk og e da borti penger, kunder og masse drit og lort. Passer på å være ren på hendene før jeg putter mat i munnen og før jeg går fra jobb og ska hente tullemor i bhg.

Back
Topp