Nå må dere svare fort jenter *nå me bilde av osten*

Lykkeliten_84

Forumet er livet
VIP
fordi det har seg sånn, at jeg har veldig lyst på ei skive med smørfriskpå, eller den smelteosten som har ei ku på framsiden....men er det LOV?[:-][:-][:-]

Svaaaar, *sperminator* er sulten [8D]

Så lenge den er pasteurisert så er det vel greit[:D]

ORIGINAL: Rappo

Så lenge den er pasteurisert så er det vel greit[:D]

Sto ingenting om det på den med kuen...grrr...den jeg hadde mest lyst på [:'(] Kan jeg ikke få det i både POSE og SEKK...[8D]

hvet ikke hvilken ost du mener....................men er den pasteurisert(eller hva det nå heter) så er det vel ikkenpo problem.........[:)]

huff det er så fælt å være usikker i forhold til mat, har det på samme måte noen ganger

Det er jo veldig sjelden i Norge at ost ikke er pasteurisert da..

Denne, haha...desperat jeg, naaah [8D] Står ingenting på den om den er pastatuirert eller hvordan jeg skal stave det...[8D] [:D]

Det skal stå hvis den er upastaurisert, så at det ikke står noe betyr nok at det er pasteurisert :)

Fra Wikipedia :

The cheese is a blend of cream, milk and fresh and aged cheeses, particularly comté, which are pasteurized to stop the ripening process. Versatile and portable because of its pasteurization process, Laughing Cow can remain unrefrigerated for a limited length of time. The archetypal Laughing Cow cheese comes wrapped in the individual serving-sized foiled wedges, and they are packaged in a round, flat box.

ORIGINAL: Speedsjarken

Fra Wikipedia :

The cheese is a blend of cream, milk and fresh and aged cheeses, particularly comté, which are pasteurized to stop the ripening process. Versatile and portable because of its pasteurization process, Laughing Cow can remain unrefrigerated for a limited length of time. The archetypal Laughing Cow cheese comes wrapped in the individual serving-sized foiled wedges, and they are packaged in a round, flat box.

Wohooo, betyr det at jeg kan gomle den i meg...ææææææ [:D] Små gleder [:D]

ORIGINAL: *Sperminator*

Fra Wikipedia :

Wohooo, betyr det at jeg kan gomle den i meg...ææææææ [:D] Små gleder [:D]

Kos deg :D

så bra! kos deg med maten din du nå, du må jo være utsultet som måtte vente :)

ORIGINAL: vevina

Var faktisk på nippet ja...det var en god måltid det [:D] og jeg har fortsatt 6 osteskiver igjen [8D]

Er vel ikke farlig å spise upastaurisert ost heller vel??? Er det? Det får man likevel ikke kjøpt i butikkene så er ikke fare.

Hørt at det er muggost man skal være forsiktig med jeg. Men må ikke bli hysterisk heller. I gamle dager overlevde fosteret på dårligere og skumlere mat en det vi spiser i dag.

Jeg er ikke veldig nøye i dette svangerskapet. Men holder meg vekk fra muggost. Men spekemat spiser jeg en god del av....

ORIGINAL: *Sperminator*

ORIGINAL: vevina

Var faktisk på nippet ja...det var en god måltid det [:D] og jeg har fortsatt 6 osteskiver igjen [8D]

Haha, ja det skal eg si[:D] 

ORIGINAL: frøkenblaa

Er vel ikke farlig å spise upastaurisert ost heller vel??? Er det? Det får man likevel ikke kjøpt i butikkene så er ikke fare.

Hørt at det er muggost man skal være forsiktig med jeg. Men må ikke bli hysterisk heller. I gamle dager overlevde fosteret på dårligere og skumlere mat en det vi spiser i dag.

Jeg er ikke veldig nøye i dette svangerskapet. Men holder meg vekk fra muggost. Men spekemat spiser jeg en god del av....

Dårlig argument at man overlevde i gamle dager, klart man gjorde det, men betydelig færre enn i dag og det per pga at man vet bedre nå.

Man får kjøpt upastauristert ost på butikkene og pga de ikke er varmebehandlet så er det større risk for at det inneholder listeria, noe som er svært farlig for fosteret. Det er forøvrig derfor man heller ikke skal spise spekemat, pga at det ikke er varmebehandlet og kan inneholde listeria eller toksoplasmose.

Når man vet om disse risikoene så skjønner jeg ikke hvorfor man velger å sjanse på at det går bra når man lett kan unngå det...

smøreost er ok.
"myke oster" er sånne der muggoster og andre av den typen, ikke smøreoster.

Å "ikke være så nøye" fordi noen overlevde i gamle dager er mildt sagt naivt. Ja, noen overlevde. Og mange aborterte, fødte dødfødte etc.

Når en blir fristet til noe, er det fort gjort å lage seg selv unnskyldninger. Selv spiste jeg spekemat i både mitt første og andre sv.skap, min unnskyldning var jo at med nr 1 hadde det gått bra, og med nr 2 tenkte jeg at det er nok mange som har spist dette og fått friske barn. Nå tenker jeg på meg selv litt egoistisk ja. Fikk heldigvis friske barn. En annen unnskyldning fra min side var at toxoplasmose har jeg faktisk hatt, ble selv skadet av det i morsliv, så da mener legen at jeg ikke trenger å bekymre meg for det...[8|] Ikke vet jeg hva jeg bør og ikke bør gjøre. Er jo fortsatt en sjanse for å få listeria, men det viste jeg ikke om før nå.

Men har ikke tenkt å spise verken spekemat eller noen andre matvarer som inneholder farlige bakterier. Bedre før var, selv om jeg var dum i mine to første sv.skap...[&o] Skammer meg litt ja, for å være ærlig.

Dårlig argument at man overlevde i gamle dager, klart man gjorde det, men betydelig færre enn i dag og det per pga at man vet bedre nå.

Man får kjøpt upastauristert ost på butikkene og pga de ikke er varmebehandlet så er det større risk for at det inneholder listeria, noe som er svært farlig for fosteret. Det er forøvrig derfor man heller ikke skal spise spekemat, pga at det ikke er varmebehandlet og kan inneholde listeria eller toksoplasmose.

Når man vet om disse risikoene så skjønner jeg ikke hvorfor man velger å sjanse på at det går bra når man lett kan unngå det...

Hehe....hormonene blomstrer godt her inne[;)]
Det med gamledager var ikke ment helt bokstavelig. Men jeg mener likevel at man ikke må bli helt hysterisk. Sjansen for at det er listeria i spekemat som er kjøpt på butikken påståes å være minimal. Fått beskjed om at man skal være mest forsiktig med hjemmespeket mat.

Men det er jo opp til hver enkelt. Jeg velger å ikke bli for hysterisk.

Hehe....hormonene blomstrer godt her inne[;)]
Det med gamledager var ikke ment helt bokstavelig. Men jeg mener likevel at man ikke må bli helt hysterisk. Sjansen for at det er listeria i spekemat som er kjøpt på butikken påståes å være minimal. Fått beskjed om at man skal være mest forsiktig med hjemmespeket mat.

Men det er jo opp til hver enkelt. Jeg velger å ikke bli for hysterisk.

Det skal være sikkert og vist[;)]

Jeg er enig med deg frøkenblaa. Jeg er ikke redd for å spise all slags norsk mat, var ikke det i forrige svangerskap heller. Jeg hadde kanskje tenkt meg om to ganger med enkelte matvarer om jeg var på utenlandstur, men her hjemme koser jeg meg med alt jeg får lyst på! [:D]

Apropo spekemat, det spiste vi i går. Melon, jordbær og friske grønnsaker! NAM!

Jeg anser sannsynligheten for å bli syk av norsk kost som så forsvinnende liten at jeg ikke er redd for å spise fersk og god mat.

Back
Topp