nå har vi snakket om både tutt og flasker... Hva med Amming!!!!!!!

så lenge man ønsker..og har rikelig med melk (ikke kun for kosen sin skyld)
Har ammet mine til 2år +-
 
Offentlig synes jeg 1 år, synes likevel det er litt spesielt å amme unger som går :P Hehe..

Synes også at amming som kos på unger over 1 år blir litt rart, men for all del, samme med smokk, flaske osv så må jo folk få gjøre som dem vil :P Selv om jeg synes det er litt smårart :P
 


Miss Fat skrev:
Siden du spør så kan jeg vel si at etter barnet er ett år synes jeg man kan legge ammingen på hylla. Da kan barnet drikke vanlig kumelk og av kopp.

Men hva folk gjør hjemme i sitt eget hus er bare opp til dem.



 
Det driter jeg i så lenge jeg slipper å se noen amme skoleungene sine :P 
 
Nå skal ikke jeg legge meg opp i hva andre gjør,men for meg blir det unaturlig og ekkelt om ungen er over året...
 

virker som mange her synes at barna kan slutte med morsmelk når dem er 1 år fordi da kan dem drikke kumelk... vet dere hva morsmelk inneholder i forhold til kumelk eller? kumelk kan ikke sammenlignes med morsmelk assa! 

forøvrig synes jeg amming er topp og at det er opp til hver enkelt hvor lenge dem vil amme. 

 


3xS skrev:

virker som mange her synes at barna kan slutte med morsmelk når dem er 1 år fordi da kan dem drikke kumelk... vet dere hva morsmelk inneholder i forhold til kumelk eller? kumelk kan ikke sammenlignes med morsmelk assa! 

forøvrig synes jeg amming er topp og at det er opp til hver enkelt hvor lenge dem vil amme. 


Hehe, tror de fleste her inne vet forskjellen på morsmelk og kumelk emoticon
 


Susa87 skrev:
syns folk kan gjøre som di vil jeg altså.. :) men jeg syns 1år er greit..

stusser litt på at flere av dere over skriver at - ja fortsette amming etter at barnet er 1 år (+/-) men bare amming hjemme.. og ikke ute? hmmm..


Samme skrives jo om smokk og flaske, så hvorfor ikke puppen?
Er det greit å kose seg med pupp, men ikke det andre?
Er det premien man får for at man får til ammingen da eller?
For det er jo mer praktisk å amme enn å pumpe, men jaggu er det mer praktisk å stappe smokken eller flaska inn i munnen på ungen og for å slippe maset:P
 


Tøsa skrev:


Susa87 skrev:
syns folk kan gjøre som di vil jeg altså.. :) men jeg syns 1år er greit..

stusser litt på at flere av dere over skriver at - ja fortsette amming etter at barnet er 1 år (+/-) men bare amming hjemme.. og ikke ute? hmmm..


Samme skrives jo om smokk og flaske, så hvorfor ikke puppen?
Er det greit å kose seg med pupp, men ikke det andre?
Er det premien man får for at man får til ammingen da eller?
For det er jo mer praktisk å amme enn å pumpe, men jaggu er det mer praktisk å stappe smokken eller flaska inn i munnen på ungen og for å slippe maset:P

skjønte ikke helt hvordan dette svaret her hadde med mitt innlegg å gjøre? :P skreiv jo at jeg syns det er helt greit. samma for meg.. :P folk får gjøre som di vil! men det jeg ikke skjønte var..

hvorfor skriver folk at di kunne godt tenkt seg å fortsette amminga etter 1år+, men bare hjemme :P 
 
Det synes jeg er helt opp til vær enkelt...jeg ammer enda og har ikke noe hastverk med å "legge opp" enda, selv om hun er 14 mnd men jeg personlig har ikke følt meg komfortabel med å amme offentlig siden hun var 8 mnd.
 


3xS skrev:

virker som mange her synes at barna kan slutte med morsmelk når dem er 1 år fordi da kan dem drikke kumelk... vet dere hva morsmelk inneholder i forhold til kumelk eller? kumelk kan ikke sammenlignes med morsmelk assa! 

forøvrig synes jeg amming er topp og at det er opp til hver enkelt hvor lenge dem vil amme. 



LIKER!
 
siden barn ikke skal ha kumelk før de er 1 år er det naturlig å amme MINIMUM 1 år (hvis det går selvfølgelig). Det er mer naturlig å drikke menneskemelk enn melk som er beregnet på kuer, så jeg ser heller at barnet ammes enn å fortest mulig gå over til melk fra en annen dyrerase. Pga barnas imunforsvar anbefales det å amme tom 2 år (ja også i norge, dette har ikke noe med ernæring å gjøre, men imunforsvar). Ernæringsmessig kan barna også ha godt av det da maten til barn fram til 1 år hovedsaklig skal bestå av morsmelk så bytter man jo ikke den ut med kun fast føde med en gang ungen er 1 år, det skjer gradvis.
 
Amming er flott, og anbefalt opp til 2 år.
Men det er personlig og hver må gjøre det som passer en best selv.

Min jente kunne ikke drikke kumelk da hun var 1 år... Så da var det vann og morsmelk, og utvanna juice.

1 år er ikke en magisk grense som automatisk gjør at alle tåler kumelk... De fleste ja, men på langt nær alle.
 


Susa87 skrev:


Tøsa skrev:


Susa87 skrev:
syns folk kan gjøre som di vil jeg altså.. :) men jeg syns 1år er greit..

stusser litt på at flere av dere over skriver at - ja fortsette amming etter at barnet er 1 år (+/-) men bare amming hjemme.. og ikke ute? hmmm..


Samme skrives jo om smokk og flaske, så hvorfor ikke puppen?
Er det greit å kose seg med pupp, men ikke det andre?
Er det premien man får for at man får til ammingen da eller?
For det er jo mer praktisk å amme enn å pumpe, men jaggu er det mer praktisk å stappe smokken eller flaska inn i munnen på ungen og for å slippe maset:P

skjønte ikke helt hvordan dette svaret her hadde med mitt innlegg å gjøre? :P skreiv jo at jeg syns det er helt greit. samma for meg.. :P folk får gjøre som di vil! men det jeg ikke skjønte var..

hvorfor skriver folk at di kunne godt tenkt seg å fortsette amminga etter 1år+, men bare hjemme :P 


Ja det var den jeg sikta til...
 


Hege91 skrev:


3xS skrev:

virker som mange her synes at barna kan slutte med morsmelk når dem er 1 år fordi da kan dem drikke kumelk... vet dere hva morsmelk inneholder i forhold til kumelk eller? kumelk kan ikke sammenlignes med morsmelk assa! 

forøvrig synes jeg amming er topp og at det er opp til hver enkelt hvor lenge dem vil amme. 



LIKER!



 


Mrs Lutz skrev:
siden barn ikke skal ha kumelk før de er 1 år er det naturlig å amme MINIMUM 1 år (hvis det går selvfølgelig). Det er mer naturlig å drikke menneskemelk enn melk som er beregnet på kuer, så jeg ser heller at barnet ammes enn å fortest mulig gå over til melk fra en annen dyrerase. Pga barnas imunforsvar anbefales det å amme tom 2 år (ja også i norge, dette har ikke noe med ernæring å gjøre, men imunforsvar). Ernæringsmessig kan barna også ha godt av det da maten til barn fram til 1 år hovedsaklig skal bestå av morsmelk så bytter man jo ikke den ut med kun fast føde med en gang ungen er 1 år, det skjer gradvis.


 

Mrs Lutz skrev:
siden barn ikke skal ha kumelk før de er 1 år er det naturlig å amme MINIMUM 1 år (hvis det går selvfølgelig). Det er mer naturlig å drikke menneskemelk enn melk som er beregnet på kuer, så jeg ser heller at barnet ammes enn å fortest mulig gå over til melk fra en annen dyrerase. Pga barnas imunforsvar anbefales det å amme tom 2 år (ja også i norge, dette har ikke noe med ernæring å gjøre, men imunforsvar). Ernæringsmessig kan barna også ha godt av det da maten til barn fram til 1 år hovedsaklig skal bestå av morsmelk så bytter man jo ikke den ut med kun fast føde med en gang ungen er 1 år, det skjer gradvis.

emoticon Siden eg er ganske dårlig til å ordlegge meg blir eg så glad når noen skriver akkurat det eg tenker


 
Synes det bør være opp til hver enkelt jeg. Med første måtte jeg slutte ved 7.5 mnd fordi jeg skulle ha en underlivsoperasjon etter fødselsskade og måtte bygge opp igjen slimhinnene i skjeden i forkant. "Heldigvis" hadde lillegutt en mnd før begynt å redusere ammingen av seg selv, så ammestoppen gikk smertefritt. Men må innrømme at jeg følte meg mislykket og litt snytt likevel. Ville gjerne ammet lenger. Er helt klar på at neste barn skal ammes lenger, så sant barnet vil selv og vi får det til. Blir iallefall til ett år, så får vi se om det blir lenger. Er jo en stor helsegevinst å amme når det er bhgstart for eksempel. (Selv om toåringen har vært minimalt syk selv om han ikke fikk morsmelk så lenge.)
 


Frk.Z skrev:
Nå skal ikke jeg legge meg opp i hva andre gjør,men for meg blir det unaturlig og ekkelt om ungen er over året...


kan du fortelle meg hvorfor dette blir unaturlig? 

er mange helsefordeler å langtidsamme..
det skjermer tarmsystemene når nye ting blir introdusert.. 
ja til langtidsamming..
jeg må si at jeg er heldig om jeg får amme til Martinius er 2 år...
 
Back
Topp