Mykoster

Lillii

Glad i forumet
Julimammaer 2016
Jeg elsker kjeks med guldbrie og druer :whacky011
Men hvordan er det nå igjen... Kan en spise det når en prøver, men ikke vis en er gravid? :) Bør jeg droppe det frem til ikm?

Så lenge osten er pasteurisert trodde jeg det ikke var noe problem. Men sjekket matportalen for å ha noe å henvise til nå, og der står der til min store overraskelse at man skal unngå myke oster, selv om de er pasteurisert. Ooops, har spist (pasteurisert) brie ved minst ett tilfelle.. :bored:

Kilde;
http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor
"Melk og meieriprodukter
Generelt: Unngå upasteuriserte meieriprodukter (pasteurisering betyr at produktet er varmebehandlet). Flere oster kan være laget av upasteurisert melk (rå melk). Osteprodusentene i Norge og EU er påbudt å merke disse ostene spesielt. Unngå også myke oster laget av pasteurisert melk, som brie, camembert og blåmuggoster (bakterier). Faste oster av upasteurisert melk, som grana padano og parmesan, regnes som trygge."

Dette stod om sushi;

Lenge var sushi på listen over matvarer gravide skulle holde seg unna, men Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM) mener nå at gravide trygt kan spise sushi. Enkelte forbehold gjelder da – sushi med tunfiskfilet bør ikke spises! Skal du lage sushien selv med villfisk fra sjøen, bør den fryses først for å drepe eventuelle parasitter (minst -20 grader i minst ett døgn).

Dette stod om sushi;

Lenge var sushi på listen over matvarer gravide skulle holde seg unna, men Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM) mener nå at gravide trygt kan spise sushi. Enkelte forbehold gjelder da – sushi med tunfiskfilet bør ikke spises! Skal du lage sushien selv med villfisk fra sjøen, bør den fryses først for å drepe eventuelle parasitter (minst -20 grader i minst ett døgn).

Oo :D

Det er vel slik at egget lever i sin egen lille boble de første ukene, og ikke får blodforsyning fra mor før etterhvert.. (Kan være greit å være forsiktig..)..

Dette stod om sushi;

Ja, jeg ble sjokkert når jeg bodde i Japan og dro på sushirestaurant og det var utrolig mange gravide kvinner der! ! Hva tenker de på, tenkte jeg, men forloveden sa at han aldri hadde hørt om at man ikke kunne spise sushi mens man er gravid, og at japanske kvinner er så vant med det fra barnsben av at det nok ikke ville vært noe problem uansett. Jeg ville IKKE stolt på sushien man får kjøpt på butikken her, da, men det er en annen sak.

Ja, jeg ble sjokkert når jeg bodde i Japan og dro på sushirestaurant og det var utrolig mange gravide kvinner der! ! Hva tenker de på, tenkte jeg, men forloveden sa at han aldri hadde hørt om at man ikke kunne spise sushi mens man er gravid, og at japanske kvinner er så vant med det fra barnsben av at det nok ikke ville vært noe problem uansett. Jeg ville IKKE stolt på sushien man får kjøpt på butikken her, da, men det er en annen sak.

Nei det er jeg enig i. Kjøper ikke sushi på butikken når man har en egen sushi restaurant i nærheten:)

Back
Topp