MYE vått tøy fra barnehagen...

olivera

Andre møte med forumet
Datter på to går i friluftsbarnehage med lite opplegg og mye frilek, nå som høsten er her innebærer det MYE hopping i sølepytt. Eller svømming i sølepytt, som de i barnehagen sier at datteren min kaller det... Det betyr at vi får med hjem tre sett fullstendig gjennomvåte og gjørmete regndresser, ullundertøy, mellomlag, støvler, votter og luer hver dag. Altså tre sett av alt. Jeg er ikke spesielt prippen av meg og er veldig pro frilek og utfoldelse, men er ikke dette litt voldsomt? Er det greit at de ikke prøver å veilede henne til å hoppe framfor å svømme i sølepytter? Aner ikke hva som er vanlig der ute, men kjenner jeg blir litt svett av det. :smiley-ashamed004:smiley-ashamed004:smiley-ashamed004
 
Jeg har en sånn unge :p han fant seg en søledam eller et gjørmehull og der ble han :p i frilek har jeg aldri tenkt på at han ikke kan få lov til det. Kun dressen som har blitt møkkete og må spyles av. Aldri blitt noe særlig våt igjennom, så kun dress som må spyles og tørkes. Men ja, har henta han med dress nr 3 full av gjørme, ikke alltid like kult :p
 
Prøv Barnevaderen sine regnbukser, de er geniale for sånne som bader i dammer :D Ellers syns jeg det høres helt normalt ut med så mye våte klær når det er en våt årstid og de er mye ute. Jeg jobber i barnehage, og noen barn har en helt utrolig evne til å bli søkkvåte! I barnehagen til min ettåring vasker og tørker de alt yttertøy for å lette arbeidet for oss foreldre, det hjelper veldig! De spyler også regntøyet hver dag før de går inn for å unngå at det blir så møkkete.
 
Datter på to går i friluftsbarnehage med lite opplegg og mye frilek, nå som høsten er her innebærer det MYE hopping i sølepytt. Eller svømming i sølepytt, som de i barnehagen sier at datteren min kaller det... Det betyr at vi får med hjem tre sett fullstendig gjennomvåte og gjørmete regndresser, ullundertøy, mellomlag, støvler, votter og luer hver dag. Altså tre sett av alt. Jeg er ikke spesielt prippen av meg og er veldig pro frilek og utfoldelse, men er ikke dette litt voldsomt? Er det greit at de ikke prøver å veilede henne til å hoppe framfor å svømme i sølepytter? Aner ikke hva som er vanlig der ute, men kjenner jeg blir litt svett av det. :smiley-ashamed004:smiley-ashamed004:smiley-ashamed004

Jeg har jobbet som barnehageassistent i flere forskjellige barnehager. Mitt første instinkt har vært å stoppe barna fra å bli våte, men så tenker jeg at det er viktig at de utforsker og lærer konsekvenser. Jeg skjønner utrolig godt at det er slitsomt, men det er nok bare en fase. Hun skjønner nok etterhvert at bading i pytt fører til at hun blir kald og må skifte klær. Jeg vet at det finnes regnbukser med «integrerte» støvler, kanskje det kan være en ide for dere. Eller investere i en vanntett dress som har ganske tette åpninger i armer og bein slik at hun ikke blir så våt under dressen. Hvis ikke kan du nok snakke med barnehagen og spør om de kan ha litt fokus på det med å bade i pytten og prøve å hjelpe leken i en litt tørrere retning :p
 
Datter på to går i friluftsbarnehage med lite opplegg og mye frilek, nå som høsten er her innebærer det MYE hopping i sølepytt. Eller svømming i sølepytt, som de i barnehagen sier at datteren min kaller det... Det betyr at vi får med hjem tre sett fullstendig gjennomvåte og gjørmete regndresser, ullundertøy, mellomlag, støvler, votter og luer hver dag. Altså tre sett av alt. Jeg er ikke spesielt prippen av meg og er veldig pro frilek og utfoldelse, men er ikke dette litt voldsomt? Er det greit at de ikke prøver å veilede henne til å hoppe framfor å svømme i sølepytter? Aner ikke hva som er vanlig der ute, men kjenner jeg blir litt svett av det. :smiley-ashamed004:smiley-ashamed004:smiley-ashamed004
Hva slags dresser har du? Jeg har en hel dress fra Stormberg med 30.000 i vannsøyle pga hun liker å legge seg ned og bade i sølepyttene og den pleier å holde tett. Før hadde hun to delt CeLaVie fra Jollyroom med 5.000 i vannsøyle og hun var gjennomvåt hver dag.

Forstår frustrasjonen din, men jeg hadde ikke prøvd å få begrenset leken hennes.
 
Takk for svar, dere! Skjønner jeg har gått på et lite barnehagesjokk. :smiley-ashamed008:joyful: Takk også for tips! Vi prøver å få tak i bedre klær og tette alle åpninger mens vi venter på frosten!
 
Takk for svar, dere! Skjønner jeg har gått på et lite barnehagesjokk. :smiley-ashamed008:joyful: Takk også for tips! Vi prøver å få tak i bedre klær og tette alle åpninger mens vi venter på frosten!
Vinteren har faktisk noen fordeler med seg ;)
 
Datter på to går i friluftsbarnehage med lite opplegg og mye frilek, nå som høsten er her innebærer det MYE hopping i sølepytt. Eller svømming i sølepytt, som de i barnehagen sier at datteren min kaller det... Det betyr at vi får med hjem tre sett fullstendig gjennomvåte og gjørmete regndresser, ullundertøy, mellomlag, støvler, votter og luer hver dag. Altså tre sett av alt. Jeg er ikke spesielt prippen av meg og er veldig pro frilek og utfoldelse, men er ikke dette litt voldsomt? Er det greit at de ikke prøver å veilede henne til å hoppe framfor å svømme i sølepytter? Aner ikke hva som er vanlig der ute, men kjenner jeg blir litt svett av det. :smiley-ashamed004:smiley-ashamed004:smiley-ashamed004


I barnehagen til førstemann var det en vannhull på 30 cm i dybden som aldri var tørr. Han bada der hver dag hele året. Men vi hadde aldri tre sett av hver i barnehagen så fikk bare ett med hjem. Dette var dog ikke friluftsbarnehage.

jeg hadde blitt sprø. Man kan jo ikke ha 6-9 sett til en hver tid for at alt skal bli tørt i tide.

tror jeg har sett vadebukser for barn, men husker ikke hvor. Kanskje noe for en som sitter i vanndammer og stopper at vannet flyter inn i støvlene direkte?
 
Datter på to går i friluftsbarnehage med lite opplegg og mye frilek, nå som høsten er her innebærer det MYE hopping i sølepytt. Eller svømming i sølepytt, som de i barnehagen sier at datteren min kaller det... Det betyr at vi får med hjem tre sett fullstendig gjennomvåte og gjørmete regndresser, ullundertøy, mellomlag, støvler, votter og luer hver dag. Altså tre sett av alt. Jeg er ikke spesielt prippen av meg og er veldig pro frilek og utfoldelse, men er ikke dette litt voldsomt? Er det greit at de ikke prøver å veilede henne til å hoppe framfor å svømme i sølepytter? Aner ikke hva som er vanlig der ute, men kjenner jeg blir litt svett av det. :smiley-ashamed004:smiley-ashamed004:smiley-ashamed004

Kan disse være noe?
https://www.hektapatur.no/barnevaderen
 
Jeg synes dey er så kjipt med de som stopper barn fra å leke i vanndammene , min svømte i de og jeg tekker det er helt ok. Vi hadde klær fra isbjørn og Sweden , sjelden han ble våt gjennom
 
Eldste på fem år svømmer fortsatt i alle pytter hun finner i bhg (og dem er det mange av på denne tiden av året) :p Vi er frustrerte av all vasking og tørking av regntøy, men hun har det så skøy at vi aldri kunne funnet på å forsøke begrense henne i leken :)
 
Vi har også en svømmer, men etter vi byttet til regndress (Kattnakken ftw) er det minimalt med vått tøy hjem selv om de er ute stort sett hele dagen :)
 
Tror kanskje mitt spørsmål også passer her. Er enig i at de må få leke og utforske, og min unge på 3.5 svømmer og ruller seg i gjørme. Han elsker det. Vi har godt tøy til han.. problemet er derimot dressene og regntøyet som blir med hjem. HVORDAN FÅR JEG AV GJØRMA OG SANDEN?
Sist gikk sluken vår tett etter en periode med mye vasking av tøy.
Hender BHG spyler. De har varmtvann på vannslanda og det går jo av mye mer da.
Har brukt vannslangen i hagen (iskaldt vann) til å spyle av et par ganger.. Den stenges jo for vinteren..
Bruker noen børste for å få av sanden? Hvilken isåfall?
 
Last edited:
Tror kanskje mitt spørsmål også passer her. Er enige i at de må få leke og utforske, og min unge på 3.5 svømmer og ruller seg i gjørme. Han elsker det. Vi har godt tøy til han problemet er derimot dressene og regntøy et som blir med hjem. HVORDAN FÅR JEG AV GJØRMA OG SANDEN?
Sist gikk sluken vår tett etter en periode med mye vasking av tøy.
Hilsen bder BHG spyler. De har varmtvann og det går jo av mye mer da.
Har brukt vannslangen i hagen (iskaldt vann) til å spyle av et par ganger.. Bruker noen børste for å få av sanden? Hvilken isåfall?

Bruk en oppvaskkost til å skrubbe. Gjørme er veldig gjenstridig, så du vil nok ikke få av alt. Men sånn er det bare, det kommer aldri til å se rent ut igjen uansett :hilarious:
 
Tror kanskje mitt spørsmål også passer her. Er enig i at de må få leke og utforske, og min unge på 3.5 svømmer og ruller seg i gjørme. Han elsker det. Vi har godt tøy til han.. problemet er derimot dressene og regntøyet som blir med hjem. HVORDAN FÅR JEG AV GJØRMA OG SANDEN?
Sist gikk sluken vår tett etter en periode med mye vasking av tøy.
Hender BHG spyler. De har varmtvann på vannslanda og det går jo av mye mer da.
Har brukt vannslangen i hagen (iskaldt vann) til å spyle av et par ganger.. Den stenges jo for vinteren..
Bruker noen børste for å få av sanden? Hvilken isåfall?

Du har ikke muligheten selv til å spyle klærne mens dere ennå er i barnehagen? Det gjorde folk i de barnehagene jeg har jobba i. Skjedde jo oftest mens vi ennå var ute og ungene ble hentet. Men vet det var de foreldrene som gjorde det ellers også.

Eller du kan ta en stor balje i dusjen/badekarret og spyle klærne. Slik at all sand og møkk går i baljen. Deretter helle det ut ute i hagen feks. Men belag deg på å måtte sile ut vannet først så du ikke må bære ett tonn vann da!

Og om det er en liten trøst (kommer litt ann på hvor du bor) så blir det som regel mindre slikt når frosten/snøen kommer.
 
Tror kanskje mitt spørsmål også passer her. Er enig i at de må få leke og utforske, og min unge på 3.5 svømmer og ruller seg i gjørme. Han elsker det. Vi har godt tøy til han.. problemet er derimot dressene og regntøyet som blir med hjem. HVORDAN FÅR JEG AV GJØRMA OG SANDEN?
Sist gikk sluken vår tett etter en periode med mye vasking av tøy.
Hender BHG spyler. De har varmtvann på vannslanda og det går jo av mye mer da.
Har brukt vannslangen i hagen (iskaldt vann) til å spyle av et par ganger.. Den stenges jo for vinteren..
Bruker noen børste for å få av sanden? Hvilken isåfall?
Spyle ute
 
Back
Topp