Mye eller lite?

Hannus

Elsker forumet
Januarskatter 2015
Er 20 ml mye eller lite melk? Måtte pumpe litt i dag når lillemor ikke ville stå opp for å spise, og fikk da 20 ml før det stoppet. Hvis det er lite er det vel det som er grunnen til at hun ikke får nok mat, men hvis det er en ok mengde må det være noe annet som er problemet..

Blir helt surrete i hodet av hyppig amming, flasker til hvert måltid og daglig veiing, så håper jeg finner ut problemet snart..

Prøvd å pumpe en gang bare for å prøve..fikk ut 40ml,aner ikke om det er lite ell mye:D
Jeg fullammer å virker som hun er fornøyd..

Jeg har fullpumpet til nå, fikk ut 100-250ml til hvert måltid, litt avhengig av hvor lang tid det var mellom pumpingene. Lillegutt drakk 700-900ml i døgnet. For to dager siden tok plutselig lillegutt på 5 uker puppen :hello2, så håper han har godt nok sugetak til at han får i seg nok og jeg slipper mer pumping.

Eg pumpa i dag, fekk ut 60ml på eine puppen,då va da vertfall tre tima sio sist mating på den sio. Sist eg pumpa va vel for to + veke sio, då fekk eg ut 40ml trur eg ca.. Veit ikkje kor mykje da e vanli å ha då.. Men her e ho vertfall begynt å eta frå begge nesten kvart måltid, for ei veka si holdt da me kun ein pupp.. No e ho 5 veke.

20 ml er type dag 1 med melk-mengde.. Det er litt lite. Men det spørs veldig på hvor mye de spiser og hvor gammel lille jenta di er, men det høres veldig lite ut :/
Jeg tror gutten min spiser rundt 90-120 ml hvert måltid, sikkert mindre da han er veldig flink til å spise litt, ta pause og spise mer, men ikke mindre enn 60-70 ml hvert måltid, tror jeg.
Pass på å ikke pumpe for mange dager, da ender du opp med fullsprengte bryst med ingen ende og baby med mageknip...
Min henger fast i motstrøm, for å si det slik...

Lite. Men husk, babyene får ut mer enn hva pumpa gjør, så du har nok nok melk. Det du kan gjøre er å pumpe deg etter hvert måltid. Sa Vik du øke melken mer :)

Hun var 3 uker på torsdag, og hadde bare gått opp 30 g på 2 uker.. Hun har heller ikke tatt igjen fødselsvekten sin selv om hun ikke gikk ned mer enn 200 g, men første uken la hun i allefall på seg 100 g. Vi begynte med tillegg 3 ganger om dagen, men det hadde ikke så mye effekt så nå får hun etter hver amming, mens vi samtidig prøver å få ammet minst hver 3 time døgnet rundt, om ikke oftere og pumping hvis hun ikke vil spise. Skriver ned alle måltider og er daglig på veiing på helsestasjonen. Utrooolig slitsomt, så jeg håper jeg klarer å øke produksjonen snart, siden det kan virke som det er den som er problemet..

Noen som har erfaring med type "kjerringråd ", som ammete og sånt?

Last edited:
Eg drikke helsekosten sin amme te, kloster heitte an. Eg har nok melk føle eg vertfall.. den ska og hjelpa på urolig mage. Ellers e da vel å legga ho td ofta, at da og e me å auka. Håpa da ordne seg snart!:)

Du må huske på at når du pumper så får du ikke ut så mye som babyen får ut, jeg fullpumpet fra i 2 mnd. Om du vil få opp produksjonen må du pumpe hver 3. Time(også om natta) i 10 min på hver pupp eller legge til babyen ofte til puppen :)

Du må huske på at når du pumper så får du ikke ut så mye som babyen får ut, jeg fullpumpet fra i 2 mnd. Om du vil få opp produksjonen må du pumpe hver 3. Time(også om natta) i 10 min på hver pupp eller legge til babyen ofte til puppen :)
Jeg pumper jeg også, og kunne godt tenke meg å øke produksjonen. Hvis jeg pumper hver 3.time hele døgnet, hvor mange døgn bør jeg gjøre det? Pumper 4 ganger om dagen, 15 min pr gang. Kan jeg gå ned igjen til det etter "økedøgn" og ha mere melk da?

Hun var 3 uker på torsdag, og hadde bare gått opp 30 g på 2 uker.. Hun har heller ikke tatt igjen fødselsvekten sin selv om hun ikke gikk ned mer enn 200 g, men første uken la hun i allefall på seg 100 g. Vi begynte med tillegg 3 ganger om dagen, men det hadde ikke så mye effekt så nå får hun etter hver amming, mens vi samtidig prøver å få ammet minst hver 3 time døgnet rundt, om ikke oftere og pumping hvis hun ikke vil spise. Skriver ned alle måltider og er daglig på veiing på helsestasjonen. Utrooolig slitsomt, så jeg håper jeg klarer å øke produksjonen snart, siden det kan virke som det er den som er problemet..

Noen som har erfaring med type "kjerringråd ", som ammete og sånt?
Prøvd vørterøl?
Bukkehornsfrø er også et kjerringråd du kan prøve.

Jeg pumper jeg også, og kunne godt tenke meg å øke produksjonen. Hvis jeg pumper hver 3.time hele døgnet, hvor mange døgn bør jeg gjøre det? Pumper 4 ganger om dagen, 15 min pr gang. Kan jeg gå ned igjen til det etter "økedøgn" og ha mere melk da?

Vær forsiktig!
Jeg pumpet i ett døgn og fikk sprengte pupper 1 time etter amming i over tre uker etterpå.
Pumping hver 3. time hvis babyen din ikke spiser så ofte/mye skaper veldig fort for mye melk og kan skape mageknip og urolig unge, så ta en og en dag om gangen, følg med hvor mye babyen din spiser, men ikke bare gi flasken og la baby spise hele flasken, kan være baby kosesutter på tutten og dermed "spiser" resten selv om baby ikke er sulten, så ta gjerne rape-pauser og tipp flasken sakte, slik at baby ikke får spist så fort.
Jeg har en gutt som gjorde det, han spiser ofte og bruker også puppen som smokk.
Han har i gjengjeld hatt mageknip i snart 3 uker fordi han er vant med å spise hele tiden, ofte hver/annenhver time.
Endelig stabiliserer melken min seg litt, så han sliter mindre med luft også takket være probiotika.
Nå kan det gjerne gå 2-3 timer mellom hvert måltid, lengre på natten.

Vær forsiktig!
Jeg pumpet i ett døgn og fikk sprengte pupper 1 time etter amming i over tre uker etterpå.
Pumping hver 3. time hvis babyen din ikke spiser så ofte/mye skaper veldig fort for mye melk og kan skape mageknip og urolig unge, så ta en og en dag om gangen, følg med hvor mye babyen din spiser, men ikke bare gi flasken og la baby spise hele flasken, kan være baby kosesutter på tutten og dermed "spiser" resten selv om baby ikke er sulten, så ta gjerne rape-pauser og tipp flasken sakte, slik at baby ikke får spist så fort.
Jeg har en gutt som gjorde det, han spiser ofte og bruker også puppen som smokk.
Han har i gjengjeld hatt mageknip i snart 3 uker fordi han er vant med å spise hele tiden, ofte hver/annenhver time.
Endelig stabiliserer melken min seg litt, så han sliter mindre med luft også takket være probiotika.
Nå kan det gjerne gå 2-3 timer mellom hvert måltid, lengre på natten.
Han får mme i tillegg til det jeg pumper meg. Han får ikke pupp, så veit alltid hvor mye han får i seg.

Du må nesten prøve deg fram i forhold til hvor fort du får opp produksjonen, når jeg gjorde det fikk jeg opp produksjonen ganske fort å når jeg følte det ble veldig mye melk i puppa så pumpet jeg mindre i noen døgn så jeg ikke fikk så spreng. Et eks: om jeg pumpet så jeg klarte å få 150ml fra hver pupp begynte puppa å bli sprengte så da gikk jeg ned til å pumpe 70 ml hver gang. Ammehjelper som sa jeg skulle gjøre det. Jeg frøys ned masse melk, veldig kjekt å ha i fryseren :)

Back
Topp