"Must have" i fødebagen

Solbæra

Forelsket i forumet
Kom med deres "must haves" til fødebagen.
Det er mange år siden forige gang jeg fødte, og denne gangen vil jeg pakke en bra fødebag i god tid før terminen.
 
Førstegangs, så har ikke oversikt over alt «must haves» enda, men et par ting er:
Slippers og lypsyl.
Har også bestilt barselpakken fra fodebagen.no med bl.annet gode truser før/etter fødsel og avkjølingsbind :happy:
 
Mat/snacks! Jeg var så ekstremt sulten etter fødselen og endelig fri fra sure oppstøt og kvalme. Vi hadde med pizzasnurrer og mannen måtte hjem og hente fler.

Vannflaske! Med tut så den er lett å drikke av, blir veldig trøst av å føde og amme.

Ellers vet jeg mange sier at leppepomade og hudkrem er must, men det hadde ikke jeg spesielt behov for. Men satt veldig pris på deo og balsam

Vi hadde derimot behov for veldig mye mer klær enn vi hadde, både til meg og baby. Fikk gulpebaby og jeg lakk melk og svette ekstremt og blødde og tissa på meg, så vi måtte ha ekstremt mye skift, og vi bodde på barselhotell og de hadde ingenting. Spør om sykehuset har klær ihvertfall!

En god, varm cardigan var også veldig viktig for meg, jeg syntes det var veldig kaldt på romma på sykehuset, var litt for mye air conditioning.

Ellers tror jeg det avhenger en del at hvor du føder. På barselhotellet jeg var på var det for eksempel lurt å ha med engangskluter til babyrompe, for de hadde kun dopapir.
 
Jeg kjøpte meg en stor hettegenser og det var digg å ha i bagen + gravidjoggebukser.

leppepomade - drikkeflaske - masse digg snacks - airpods - mobillader - flere hårstrikker - flipflops
 
Mye av standard tingene får du nok beskjed om her, men her kommer det som var en lifesaver når jeg har fødet hehe..
Som sagt over flipflops, bare å kjippe på seg når du skal ut på felllesrom/toalett, og å dusje med.

Morgenkåpe var skjønt.. Som går nedenfor den digre bleien du går med i starten. Lett å ta på seg når du skal ta opp baby og amme, og ut på toalettet. Deler ofte rom med andre og da er det kjekt å ta på seg i full fart.

Ammeinnlegg.. Hatt overflod av melk hver gang.

Egen sjampo og balsam , lukter nydelig og føles nydelig når du dusjer.

Lypsyl, deodorant og god krem :woot:
Lypsyl... Kan ikke si det nok, undervurdert hehe
 
Hårbørste! Jeg hadde ikke med det sist, pleier egentlig ikke å gre meg så ofte, men et så flokete hår som etter fødsel tror jeg aldri jeg har hatt før :hilarious: I forlengelse av dette - god sjampo og balsam.

Jeg satte umåtelig stor pris på spekeskinke og sjokolade etter fødsel, så det skal med denne gangen også.
 
Mange skriver lypsyl. Hvorfor det? Bruker ikke det til vanlig, skal jeg ha likevel? :)
 
Mange skriver lypsyl. Hvorfor det? Bruker ikke det til vanlig, skal jeg ha likevel? :)

Man blir lett dehydrert av pusting og pesing under fødsel. Og sykehuslufta er utrolig tørr. Jeg har normalt ikke tørre lepper men fått det etter alle mine fødsler. Men altså, mitt tips er IKKE lypsyl med purelan, den samme salven du bør smøre på brystvortene om du får sår. Finnes helt ærlig ikke bedre leppepomade :)
Bare husk å ikke ta på salven med fingeren - bruk q-tips for å ta salve både når du skal smøre leppene og puppene. Ny q-tip for hver gang du tar salve. Det er for å unngå bakterier i salven som kan spre seg til sår på puppene og bli til brystbetennelse. De har q-tips til dette på barsel der jeg har vært.
 
Sniker fra mars jeg
Det jeg hadde bruk for denne gangen var følgende
Til puppene:
  • Myke ammebher uten spiler
  • Engangs ammeinnlegg (de har ikke det på mitt sykehus)
  • Purelan og q-tips
  • Multimam kompresser
Tøy:
  • To joggebukser og flere store truser. Brukte samme truser som høygravid. Cubus har noen skikkelig digge joggebukser som jeg brukte på slutten av svangerskapet også.
  • 3 overdeler med muligheter for amming, brukte dog mest sykehusskjorte for å spare vask.
  • Flere par sokker
  • Innesko
Annet:
  • Sjampo og balsam
  • Toalettsaker
  • Mobillader - kjøp gjerne en med ekstra lang ledning
  • Snacks, mellommåltider, ting som holder seg utenfor kjøleskap. Til mannen hadde jeg også med rett i koppen i fødebagen. Fikk tips av en jordmor om at sportsdrikke var fint under fødsel, men rakk ikke å kjøpe det så jeg har ikke prøvd. Den fødende får ellers både saft, juice og mat under fødsel om man vil, jeg spiste masse frukt denne gangen (spiste ingenting forrige gang så det varierer vel om man orker spise noe).
Til baby:
  • 3 bodyer
  • Heldress/pysj
  • Ullteppe eller annet teppe (sikkert andre behov med sommerbaby enn nå)
  • Tynn lue
Andre ting som nevnes ofte er kjølebind og skylleflaske. Forrige gang ble jeg klippet og da skulle jeg veldig gjerne ha hatt kjølebind. Denne gangen fikk jeg bare en liten overfladisk rift og den har omtrent ikke vært vond etterpå, så denne gangen har ikke behovet vært der. Skylleflaske har ikke vært nødvendig for meg ved noen fødsel, har ikke hatt problemer med å tisse. Men dette vet man jo ikke på forhånd da. Barsel har laget egne kjølebind, sikkert ikke like behagelige som de kjølebindene man kjøper da.
 
Mat/snacks! Jeg var så ekstremt sulten etter fødselen og endelig fri fra sure oppstøt og kvalme. Vi hadde med pizzasnurrer og mannen måtte hjem og hente fler.

Vannflaske! Med tut så den er lett å drikke av, blir veldig trøst av å føde og amme.

Ellers vet jeg mange sier at leppepomade og hudkrem er must, men det hadde ikke jeg spesielt behov for. Men satt veldig pris på deo og balsam

Vi hadde derimot behov for veldig mye mer klær enn vi hadde, både til meg og baby. Fikk gulpebaby og jeg lakk melk og svette ekstremt og blødde og tissa på meg, så vi måtte ha ekstremt mye skift, og vi bodde på barselhotell og de hadde ingenting. Spør om sykehuset har klær ihvertfall!

En god, varm cardigan var også veldig viktig for meg, jeg syntes det var veldig kaldt på romma på sykehuset, var litt for mye air conditioning.

Ellers tror jeg det avhenger en del at hvor du føder. På barselhotellet jeg var på var det for eksempel lurt å ha med engangskluter til babyrompe, for de hadde kun dopapir.
Var dette barselhotellet på Ullevål?? Skal føde der, så greit å få tips!❤
 
Mitt nr. 1 tips: Neglfil! Frøkna kom én uke før termin, og jeg hadde forholdsvis lange negler da. Hver gang jeg skulle skifte på henne følte jeg at jeg skrapet henne opp :(
Ellers:
- tøfler som ikke er glatte (eller sko som er lette å skippe på seg)
- enkelt, luftig tøy
- pledd til babyen
- litt selvpleieprodukter (krem, sjampo, balsam) er godt etter en fødsel
- store truser
- ammeinnlegg
- drikkeflaske med sugerør
- mobillader
- babytøy gjerne i to ulike størrelser
 
Er førstegangs så vet ikke hva som er must, men tenker bilsete, klær og toalettsaker, shampoo, balsam til meg og baby er det jeg nok først kommer til å prioritere å pakke før resten :shy:
 
Nok klær til baby. Hadde med for lite sist og måtte låne "kjipe" låneklær fra sykehuset.
 
Vide bukser, ammebh og ammetopper, cola, som nevnt over mobillader og flipp flapper, bæresele/sjal. Tenkte jeg skulle ja med Mac’en og øretelefoner for å se serier/film for å få tiden til å gå.
 
Nok klær til deg og baby. Anbefaler vide bukser (harems), singleter og lange cardigans. Store truser og nok ammeBH er også greit. Husk flere par sokker og innesko. Til baby er det greit med body, myke bukser og sokker + hentesett/varmere klær. Og lue ;)

Toalettsaker: tannbørste, tannkrem, deodorant, liten flaske shampoo, krem (jeg ble veldig tørr i ansikt og på hender), hårstrikk ved langt hår, hårbørste og tørrsjampo.

Ellers er mobillader, snacks, drikkeflaske og annet du liker lurt å ta med :)
 
Back
Topp