Munnskold

LadyZ

Gift med forumet
Noen andre her inne som er plaget med det? Noen som har fått hjelp av legen? Hva bruker dere som hjelper?? 

Lurer på om jeg må ta en tur til legen... er skikkelig plaget for tiden. Så lurer jeg på om det kan komme av p-pillene jeg bruker. For når jeg hadde ett opphold på forsommeren, så var jeg ikke plaget.

Den finnes ingen legemidler som kan helbrede munnskold.
Men egenbehandling kan lindre smertene:

• God munnhygiene er viktig ved sår i munnen. Hvis det er for smertefullt å pusse tennene kan man skylle munnen med en munnskyllevæske som inneholder klorheksidin to ganger daglig i en periode. Slike produkter virker bakterie- og soppdrepende.
  • Puss tennene med en myk tannbørste som ikke skader tannkjøttet. Bruk fluortannkrem som ikke inneholder såpestoffet natriumlaurylsulfat. Slike tannkremer skummer ikke som vanlig tannkrem, noe som kan være litt uvant til å begynne med.
  • Nycodent Aloclair, Oralmedic og Gum Gengigel og spray kan gi smertelindring ved å legge seg som en beskyttende hinne over såret, nesten som et plaster. Dette hindrer de åpne nerveendene fra å overstimuleres

Jeg mener bestemt at jeg fikk en salve å ha på hos legen da jeg hadde en periode med munnskold, meen kan jo ikke huske hva den heter da. Den var litt sånn sandpapiraaktig liksom å påføre og hjalp bare litt, men var i alle fall noe :)

Jeg får det i ny og ne. Er helt forferdelig! 
Har et akkurat nå, helt nederst i underleppa foran. Kjøper Oralmedic reseptfritt på apotek. Det er fryktelig vondt i det du tar det på, men det holder vanligvis med en behandling så forsvinner smerten og såret blir borte.

Prøv med en mildere tannkrem (sånn Zendium eller noe sånt tror jeg det heter) og unngå for mye syrlig mat og drikke. Det ser ut til å ha hjulpet veldig her hvertfall. Var plaget en del i perioder før men veldig lite etter at vi byttet tannkrem. Kan jo være verdt et forsøk.. :)

Jeg bruker bare zendium tannkrem, og det har jeg måtte gjøre de siste årene. Er også alltid obs på å vaske frukt og grønt før jeg spiser det. 

Akkurat nå har jeg 3 stk på tungen! AU AU AU!! Noen ganger sitter de på innsiden av kinnene, og da har jeg vondt langt ned i halsen....

Først og fremst: AU!
Det er noe herk. Sliter mye med det. 
Sånn på lang sikt, så forsvant det nesten da jeg kuttet ut sukker og endel karbohydrater i fjor høst. Jeg merker det nå at jeg får mer at det når jeg skeier ut. 
Ellers tåler jeg dårlig å spise mye sterkt og syrlig, som f.eks tomat og taco, gryteretter med mye tomatpulver i osv. 
Sink hjelper litt for å forebygge. Du får sugetabletter på apoteket. 
Første gangen jeg fikk et skikkelig utbrudd (helt fult i munnen, klarte nesten ikke å spise på en uke), så fikk jeg en resept av legen på et middel som ikke produseres lenger. Har prøvd mange apotek, til og med ringt til Sverige, men ingen har det lenger. 
Tannlege har også sagt til meg at det ikke finnes noe reseptbelagt som fungerer. 
Har pleid å få Xylocain (?) bedøvelsessalve å smøre i munnen de gangene det har vært på det værste. Men det hjelper jo bare en liten stund, for å få inn litt mat og drikke liksom. 
Listerine munnskyll flere ganger om dagen hjelper også litt.

Jeg har vært sterkt plaget med after. Og har ofte mellom 20-40 stk på en gang. Det har heldigvis roet seg litt siste året.
Har vært til utredning hos avd for infeksjonssykdommer, der fikk jeg resept på en salve og tabletter. Husker ikke hva disse heter.

Til vanlig så bruker jeg kun Zendium tannkrem, og med en gang jeg merker tegn til after, skyller jeg munnen med corsodyl flere ganger daglig. Unngår sterk og salt mat, sure ting, veldig varm mat og drikke.

Back
Topp