Munnbind ved henting/levering i barnehage

Munnbind?

• Ja

Votes: 23 67,6%
  • Nei

Votes: 11 32,4%

• Antall som har svart
    34

Vaffelrøre

Betatt av forumet
Må dere bruke munnbind i barnehagen?

Vi er på grønt nivå i en kommune med synkende smitte. Barnehagen er privat og har siden november krevd munnbind ved henting og levering. Vi leverer inne, og henter ute. Personalet skal ikke være i garderobe samtidig som foreldre.

Jeg synes helt ærlig det er krevende fordi det tar bort så mye av kommunikasjonen i denne settingen og lurer derfor på om dette er normal praksis flere steder?

Heldigvis ikke. Jeg går med munnbind hele dagen på jobb, så glad vi slipper det i bhg. Det er grønt nivå der nå, med stigende smitte.

Her er det anbefalt å bruke munnbind om man ikke kan overholde meteren, i tillegg har de bestemt at det skal være maks 2 foreldre i garderoben om gangen. Dette er innført nå som det har vært høyt smittetrykk i kommunen.

Her ønsker barnehagen det. Nå er det et stor utbrudd I bhg, så blir litt fånyttes etter min mening side alle får det hjem fra ungene etterhvert, men følger barnehagens ønske.

Liker heller ikke at det tar bort en del kommunikasjon. Yngste er 2,5, og sier hun vil se ansiktet. Men hun skjønner og godtar at jeg tar av maske ute, likevel glad jeg ikke har baby jeg leverer med maske.

Trenger ikke bruke munnbind nå som de er på grønt nivå. Personalet er i garderoben med oss foreldre, men vi foreldre prøver å ikke være så mange av gangen inne i garderoben. Det er i all hovedsak barna som blir smittet i barnehagen og ikke vi voksne som blir smittet/smitter andre og da har ikke munnbind så mye å si.

Vi bruker munnbind, det er mye smitte her, grønt nivå fra mandag av, men flere på avdelingen er hjemme med koronasmitte.

Vi bruker munnbind ved levering/henting. Synes det er helt greit. Grønt nivå, men mye sykdom blant barn og ansatte.

Altså, målet med munnbindet er vel at ikke så mange skal bli syke på en gang? Og i værste fall måtte stenge barnehagen - og det høres for meg ut som et verre alternativ :)

Må dere bruke munnbind i barnehagen?

Vi er på grønt nivå i en kommune med synkende smitte. Barnehagen er privat og har siden november krevd munnbind ved henting og levering. Vi leverer inne, og henter ute. Personalet skal ikke være i garderobe samtidig som foreldre.

Jeg synes helt ærlig det er krevende fordi det tar bort så mye av kommunikasjonen i denne settingen og lurer derfor på om dette er normal praksis flere steder?

Vi har også munnbind ved levering og henting:)

Vi bruker også munnbind. Helt greit, men gleder meg til vi kan droppe det. :)

Vi har forresten stort sett hatt munnbind ved henting og levering konstant nå siden typ høsten 2020, med et lite avbrekk før sommeren 2021. Blitt ganske vandt til det og tar et ekstra «møte» med barnet mitt ved bilen uten munnbindet når jeg henter. Ved levering snakker vi sammen før jeg tar på munnbindet. Det er bedre uten munnbind, og gleder meg til vi er ferdig med å bruke det forhåpentligvis i løpet av våren/sommeren.

Altså, målet med munnbindet er vel at ikke så mange skal bli syke på en gang? Og i værste fall måtte stenge barnehagen - og det høres for meg ut som et verre alternativ :)

men ungene sprer dette videre uansett så munnbind akkurat her har ikke den store effekten tror jeg. Eks hvis jeg er smitteførende så overfører jeg det til mine barn før jeg selv vet at jeg er smittet. De overfører det deretter til barn og ansatte i barnehagen. Det samme gjelder andres barn og ansatte. De ti min jeg bruker på å hente/levere betyr da lite i den store sammenhengen.

men ungene sprer dette videre uansett så munnbind akkurat her har ikke den store effekten tror jeg. Eks hvis jeg er smitteførende så overfører jeg det til mine barn før jeg selv vet at jeg er smittet. De overfører det deretter til barn og ansatte i barnehagen. Det samme gjelder andres barn og ansatte. De ti min jeg bruker på å hente/levere betyr da lite i den store sammenhengen.
Vel, råd om munnbind tilsier vel det motsatte?

Sier de ikke barna smitter svært lite, det er vi voksne som er "problemet"?
Ikke hopp i strupen på meg, jeg mener bare å ha lest det:smiley-ashamed004

Sier de ikke barna smitter svært lite, det er vi voksne som er "problemet"?
Ikke hopp i strupen på meg, jeg mener bare å ha lest det:smiley-ashamed004

Barn smitter de også dog ikke så lett som hos oss voksne. I skoler og barnehager har det hovedsakelig vært barna/personal som har smittet hverandre for så å ta med smitten hjem. Vi voksne har gått med munnbind, hatt hjemmekontor, holdt avstand o.l. Sier ikke munnbind i barnehagen ikke har noe effekt, men at effekten er begrenset. Det er hovedgrunnen til at kommuneoverlegen her i kommunen og kommunene rundt har sagt at man ikke må ha på munnbind ved henting og levering.

ja når det gjelder på steder hvor vi omgås andre som også bruker munnbind. Barn og ansatte bruker ikke munnbind i barnehagen
Ja, de ansatte ofrer seg på grunn av kommunikasjonen med barna. De bruker ikke munnbind pga det. Syns ikke de fortjener å bli utsatt for enda mer enn de må.

Back
Topp