Mulig seteleie

Svart Katt

Forelsket i forumet
Aprilbarna`15
MayDay2021
Oktobergull 2022
Hei! Skal på ul for å finne ut leie til gutten min, da jordmor ikke klarer å kjenne det.

Er det noen som vet om de prøver på ytre vending på denne timen, dersom ting ligger til rette til det, eller om man får ny time? Vil være 38+3 den dagen. Er vel gjerne litt forskjellig praksis, men fint å høre om andres erfaringer.

Og om noen har fått utført ytre vending i koronatiden; fikk partner være med?

Jeg fødte i seteleie, nå var ikke vending aktuelt i mitt tilfelle, men fikk beskjed om at det settes opp egen tid til vending om det skulle vært aktuelt. Det du får nå er nok ultralyd, vektestimering og informasjon om valgene du har foran deg om det er seteleie vil jeg tro. Legen jeg pratet med var tydelig på at de ikke tvinger noen til å føde vaginalt ved seteleie om man ikke ønsker det. :happy:

De setter opp ny time for det må være en jordmor/lege som er trent opp til det + at du må observeres i etterkant (en liten risiko for komplikasjoner). Her kom eldstemann litt for tidlig så rakk aldri noe vendingsforsøk

Du får ny time. Jeg måtte møte fastende. Her ble jeg møtt av jordmor og jordmorstudent og fikk satt inn veneflon. Lå til observasjon en halvtimes tid. Så kom det tre fødselsleger (de skulle være to, men han som henviste meg til vendingsforsøk kom også innom), de sjekket godt med ultralyd. Så fulgte en lege med på hjertet til babyen med ultralydapparatet og en forsøkte å vende. Etterpå lå jeg 30 min til observasjon, fikk noe å spise og så 30 nye min observasjon.

Her fikk vi ikke vendt babyen, og jeg valgte å føde vaginalt. Det gikk veldig fint og jeg er fornøyd med eget valg. :)

Jeg ble fulgt godt opp med flere vekstkontroller for å kontrollere at babyen ikke ble for stor, og jeg kunne når som helst ombestemme meg og be om keisersnitt.

Tusen takk for svar, da vet jeg litt mer hva jeg går til! :happy: Dere som har prøvd vending, syns dere det var like vondt som ryktene sier?

Tusen takk for svar, da vet jeg litt mer hva jeg går til! :happy: Dere som har prøvd vending, syns dere det var like vondt som ryktene sier?
Nå har jeg ikke opplevd vellykket vending, men jeg opplevde forsøket som helt ok. de brukte hånden til å prøve å løfte babyen fra bekkenet ved å ta tak på hver side av symfysen ca. Det var ganske ubehagelig, og ikke noe særlig når de hadde forsøkt et kvarter og fødselslege nummer tre var inne og forsøkte. Men du kan si stopp og takk for forsøket når som helst.

Jeg følte meg aldri presset til noe som helst underveis i prosessen mot fødsel, de virket til og med åpne for igangsetting dersom jeg gikk over termindato. Jeg fødte på datoen akkurat, så jeg vet ikke hvordan det hadde gått. :)

Ikke personlig erfaring, men en av mine nermeste venninner hadde en mislykket ytre veldig, og har fortalt oss at det kom hun aaaaldri til å prøve igjen, hun fikk en lege som var alt for hardhendt og det var svært smertefullt. Hun fødte diger baby, styrtfødsel i sete. på grunn av hennes erfaring hadde jeg også bestemt meg for å bare føde vaginalt uten å prøve vending, men min snudde seg på slutten selv

Så ikke det siste spørsmålet ditt før nå: partner fikk ikke være med i desember i alle fall. Jeg gav ham beskjed om å være tilgjengelig på telefon i tilfelle det skulle oppstå noe.

Back
Topp