Mulig planlagt keisersnitt?

linnooooo

Betatt av forumet
Hei alle flotte damer!

I dag har jeg vært på ul og sett en liten sprellende baby;) kjempegøy, men tenker på det som skjedde under fødselen sist. Da fikk jeg en ruptur grad 3b (som de så fint kaller det). Og er livredd for at det skal skje igjen, eller værre... Noen som har opplevd det og fått planlagt keisersnitt neste gang? Eller andre erfaringer?

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    231,1 KB · Visninger: 44
Husker ikke hva dem kalte alt og har pakket bort papirene selv om det er under et år siden fødselen. Måtte holde igjen pressriene i over to timer før jeg fikk lov til å begynne å presse og da hadde det vært rier hvert 5 minutt i 23 timer allerede. Presset i litt over en time før jeg fikk hun ut. De prøvde både tang og vakuum uten å få det til, det var jaggu smertefult! Arret er fortsatt ikke helt bra, akkurat som blodårene ligger så langt ut at det er "irritert" der nesten hele tiden. Jeg kjenner litt på følelsen av å revne samme sted igjen. Det ble mye både utvendig og innvendig i tillegg til at de klipte. Jeg tror jeg har lyst til å prøve igjen, men om fødselen forløper seg likt som sist så kommer jeg til å kreve KS. Dette skal jeg ha avtalt i forkant selvsagt.

❤Jente Juli 2013
Termin 2. januar 2015❤

Kan jeg spørre hva ruptur er for noe ? :)

Sent from my iPhone using BV Forum
Ruptur er å revne. Grad 1 er det mildeste og grad 3-4 er rimelig ille. Tror 3b er at du revner hele veien til endetarmen og at lukkemuskelaturen bak blir ødelagt?

❤Jente Juli 2013
Termin 2. januar 2015❤

Jeg gikk gradert som nr 2, og jeg revnet innvendig i skjede og utvendig men ikke helt bak til anus.

Ruptur er å revne. Grad 1 er det mildeste og grad 3-4 er rimelig ille. Tror 3b er at du revner hele veien til endetarmen og at lukkemuskelaturen bak blir ødelagt?

❤Jente Juli 2013
Termin 2. januar 2015❤
Omg får jo helt angst og panikk av å lese sånn. Det høres jo som ren tortur jo! Blir skremt her nå :(

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Nå fant jeg papirene mine og jeg fikk også nr to. Revnet heller ikke helt til anus, men lege på fødestuen sjekket lukkemuskelen min mange ganger etter hun hadde sydd meg.

❤Jente Juli 2013
Termin 2. januar 2015❤

Omg får jo helt angst og panikk av å lese sånn. Det høres jo som ren tortur jo! Blir skremt her nå :(

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
Hehe, sånn er det dessverre å få barn. Det er fler som revner enn de som ikke gjør det. Jeg ba jordmor om å klippe så jeg slapp å revne, men hun gjorde det også og jeg revnet likevel. Mange som tror dem revner fordi det går for fort fra dem begynner å presse til ungen er ute, det var ikke tilfelle hos meg. Holdt igjen pressriene i over to timer og presset aktivt i over en time og allikevel skjedde det.
Det er seff mange som er heldige også og slipper dette eller bare får noen få pyntesting, men tror det er lurt å vite at alt kan skje. Dumt å få angst, bedre å skaffe seg kunnskap.

❤Jente Juli 2013
Termin 2. januar 2015❤

Jeg husker ikke helt hva de sa, men grad 3b er ihvertfall at lukkemuskulaturen revner, men ikke helt (heldigvis!). Men er jo livredd for at det skal skje denne gangen..

Det hørtes forferdelig vondt ut. :( Jeg tok KS sist, fordi jeg var så ung, og var rett og slett redd, men denne gangen skal jeg gå for normal fødsel, veldig spent på åssen det blir.

Jeg husker ikke helt hva de sa, men grad 3b er ihvertfall at lukkemuskulaturen revner, men ikke helt (heldigvis!). Men er jo livredd for at det skal skje denne gangen..
Huff! Skjønner du er redd for det. Vi skal jo ha dette underlivet til andre ting etter disse ungene også. Jeg har som sagt hatt mye plager med arret mitt og er også redd for at jeg skal revne samme sted igjen eller at det skal bli enda mer arrvev der nede at jeg blir småsprø av å tenke på det. Gleder meg veldig til samtale med sykehuset og at vi kan legge en plan. Jeg har smalt bekken også, så nekter å ha samme fødsel igjen. (Jeg er ikke en pinglejente)

❤Jente Juli 2013
Termin 2. januar 2015❤

Huff! Skjønner du er redd for det. Vi skal jo ha dette underlivet til andre ting etter disse ungene også. Jeg har som sagt hatt mye plager med arret mitt og er også redd for at jeg skal revne samme sted igjen eller at det skal bli enda mer arrvev der nede at jeg blir småsprø av å tenke på det. Gleder meg veldig til samtale med sykehuset og at vi kan legge en plan. Jeg har smalt bekken også, så nekter å ha samme fødsel igjen. (Jeg er ikke en pinglejente)

❤Jente Juli 2013
Termin 2. januar 2015❤

Jeg fikk beskjed i dag om at jeg ville bli innkalt til undersøkelse på sykehuset i slutten av graviditeten for å finne ut hva som skal gjøres. Men jeg orker ikke gå å uroe meg helt til da.. Vet du når du får samtale?

Dette handler så absolutt ikke om å være pinglete, men jeg nekter å bruke bleie resten av mitt liv.. Fødselen min gikk fint og hele opplevelsen kunne jeg gjerne hatt igjen, men etterpå. Neitakk. Kan også si at jeg er ganske liten og fikk en baby på 4,5 kg. Selv om FLERE ultralyder tilsa at han var helt gjennomsnittlig.

Jeg fikk beskjed i dag om at jeg ville bli innkalt til undersøkelse på sykehuset i slutten av graviditeten for å finne ut hva som skal gjøres. Men jeg orker ikke gå å uroe meg helt til da.. Vet du når du får samtale?

Dette handler så absolutt ikke om å være pinglete, men jeg nekter å bruke bleie resten av mitt liv.. Fødselen min gikk fint og hele opplevelsen kunne jeg gjerne hatt igjen, men etterpå. Neitakk. Kan også si at jeg er ganske liten og fikk en baby på 4,5 kg. Selv om FLERE ultralyder tilsa at han var helt gjennomsnittlig.
Min veide under 3 kg og satt likevel dønn fast... Jeg skal i bursdag til faddebarnet mitt til søndag og da kommer jordmoren som jeg vil bruke under fødselen. Skal snakke med henne da og høre hvordan jeg skal gå frem. Må vel mest sannsynlig ta en skikkelig prat med jm på helsestasjonen på 24 ukers kontrollen og evt få henvisning av henne. Gjelder vel å få tydelig frem hva men selv vil og ikke være vinglepetter, for da vil alle prøve å få deg til å føde igjen.

❤Jente Juli 2013
Termin 2. januar 2015❤

Jeg har fått anbefalt keisersnitt etter hendelser fra forrige fødsel. Revnet og fikk 3grads skade både innvendig og utvendig på lukkemuskulaturen. Hadde flere kontroller hos Gyn på Hamar sykehus etter fødsel som viste dette.
Jeg også lå med pressrier i mange timer før lillegutt ble født, og det ble forsøkt med vakuum.
Heldigvis gjorde legene en god jobb med å sy riftene mine, ble kjørt på operasjonsbordet og fikk total spinalbedøvelse (tror det heter det?) fra midt på ryggen og ned. Ingen særlige plager nå, men livredd for at dette skal rippes opp igjen ved denne fødselen.. Så ønsker og har bedt om keisersnitt.

Termin 21 januar med nr to :-)

Hei alle flotte damer!

I dag har jeg vært på ul og sett en liten sprellende baby;) kjempegøy, men tenker på det som skjedde under fødselen sist. Da fikk jeg en ruptur grad 3b (som de så fint kaller det). Og er livredd for at det skal skje igjen, eller værre... Noen som har opplevd det og fått planlagt keisersnitt neste gang? Eller andre erfaringer?

Hei!
Etter forgje fødsel fikl jeg samtale og etterkontroll på sykehuset og hun sa etter at jeg hadde revnet så mye som jeg gjordr kunne jeg få planlagt ks neste gang etter mitt ønske.. Men blir spennende og se om det blir noe jeg må kjempe for å få igjennom men som sagt sa hun jeg var til etterkobtroll hos at jeg fikk velge selv med anbefalling om ks :-)

Termin 4.januar ❤

Hei!
Etter forgje fødsel fikl jeg samtale og etterkontroll på sykehuset og hun sa etter at jeg hadde revnet så mye som jeg gjordr kunne jeg få planlagt ks neste gang etter mitt ønske.. Men blir spennende og se om det blir noe jeg må kjempe for å få igjennom men som sagt sa hun jeg var til etterkobtroll hos at jeg fikk velge selv med anbefalling om ks :-)

Termin 4.januar ❤
Hva vil du selv?

❤Jente Juli 2013
Termin 2. januar 2015❤

Ville tatt det opp med lege og jordmor på neste kontroll, det er absolutt ikke noe en ønsker å gruble på i et halvår til!!

❤ Jente januar 2012 ❤
❤ Magetroll januar 2015 ❤

Termin 03.01.15

Sendt via BV-appen

Back
Topp