Mulig gravid kanin..trenger hjelp!

Rebecca85

Forumet er livet
VIP
Jeg hadde en gutte kanin (blanding) og parret han med kanina til naboen og de fikk barn og jeg beholdt da en gutt..men en stund etter sjekker vi de igjen og da ser det ut som gutten jeg beholdt er jente!!

De bor hver for seg men i går var de plutselig sammen for de har gnagd hull i nettingen! og kommer inn til hverandre..de har da vært sammen brått et døgn eller mer....da er det jo gjort da..han har knulla dattra si

Er det farlig?? Kommer det rare bebiser??

Hva gjør jeg med jente kanina nå? Har et kjempe stort inne bur men tenkte jo la de være ute en stund til men er ho gravid burde ho kanskje få være inne og alene??

Aldri hatt kaniner før og ikke gravide hvertfall...aner ingen ting om det her

Dytter for deg! Aner ingenting om kaniner desverre

La henne være alene, men er hun vandt til å være ute, så ha henne ute.
Vet ikke hvordan bebisene blir, men hun kommer jaffall til å lage reir å rive av seg pels og sånt.

Takk for tips :) har allerede flytta ho inn nå, trodde ungene kunne fryse ute jeg når det brått kan være mange minus når de blir født og ikke får jeg hold oversikt med de på samme måten ute..skal lese mer om det og håpe ho ikke er gravid :)

Det er ikke så stor krise å innavle kaninen en generasjon på den måten. Kaniner tåler faktisk endel innavl. Ungene blir nok normale, men hvis det er litt dårlige gener så vil dette komme frem dobbelt. Som feks. voksetenner o.l.
Det tar 31 dager før ungene kommer og hoa lager reir før de føder. De klarer seg fortsatt fint ute, men tåler lite kulde disse ungene. Men jeg hadde bare beholdt henne ute og latt ting gå sin gang. Er ikke så enkelt å plutselig sitte der med 5-10 unger.
Hvor gammel r hun forresten? Er de veldig unge når første kullet kommer, pleier de å rote til reieret eller ikke bry seg om ungene, og det er lite du da får gjort.
Vil anbefake deg revenetting neste gang dere skal bygge bur. Det er det eneste oppdrettere bruker og som holder kaninen inne.

Hvis du velger å ha henne inne, så gjør rent 10 dager før forventet termin og fyll på med høy. Hun vil grave endel i hjørnene der hun vil ha kullet sitt. Gjør kun rent der hun har tisset. Du vil se at det nærmerer seg når hun begynner å fylle munnen full av høy og bære det med seg. Dagen før ungene kommer (kan ogsp skje tidligere) så napper hun seg. Når ungene har kommet vil du kun s en stor haug med pels som beveger seg. Det er viktig å gi henne ro og at unger og nabounger ikke maser rundt buret de første ukene. Hun kan bli stresset og avvise hele kullet.

Det er hvertfall noen av de erfaringer jeg har hatt med mine kaniner jeg drev oppdrett med....

Tusen takk for svar Ho er desverre veldig ung..håper ikke ho avviser de da har tatt ho inn jeg, det er ganske kaldt ute og vil ikke at de skal fryse i hjel hvertfall, Tror ikke ho får så mange, ho er ganske liten av vekst ser det ut som og mamman som er litt større fikk bare 5.

Skal legge inn en god del ekstra høy når det nermer seg da, gi ho litt god mat osv..men vet ikke hvor jeg skal sette det buret for at ho skal få så mye ro..det er så stort det buret!

Back
Topp