Mulig å omplassere en voksen katt?

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet
S

søteste

Guest
Uff, det er med tungt hjerte jeg skriver dette. Men jeg har jo hatt tråder her inne tidligere om disse gale kattene mine. De har aldri vært venner egentlig. De sloss fryktelig hardt med hverandre. "sjefen" nystirrer på den andre når den spiser slik at han gir opp spisingen og sjefen da hiver seg over maten. Det er hele tiden slossing og kamp om sjefsrollen både inne som ute osv. Jeg har gjort alt jeg kan nå i tre år, men jeg vet ikke om jeg takler mer:( Det som er det rare er at det er minstemann som er sjefen, og det er eldstemann som prøver å få tilbake sjefsrollen. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre:( Jeg er så fryktelig glad i de begge også, vet ikke om jeg klarer å finne ett hjem tilden ene uten oss. Men de kan vel umulig ha det bra når det er slik døgnet rundt?

Ja, det skal jo gå an. Ta kontakt med dyrebeskyttelsen?

Eller sjekk om det finnes noe kattehjem e.l i nærheten.

Dyrebeskyttelsen kan kanskje hjelpe deg, men siden de nå er fulle av katter som folk setter fra seg pga ferier, så er det nok ikke plass. Du vil sikkert få beskjed om å ordne det selv.

Har selv opplevd det samme som du, og her ente jeg faktisk å måtte avlive den ene katten siden den i tillegg slet psykisk og tålte veldig lite.

Sorland skrev:
Dyrebeskyttelsen kan kanskje hjelpe deg, men siden de nå er fulle av katter som folk setter fra seg pga ferier, så er det nok ikke plass. Du vil sikkert få beskjed om å ordne det selv.

Har selv opplevd det samme som du, og her ente jeg faktisk å måtte avlive den ene katten siden den i tillegg slet psykisk og tålte veldig lite.

Ja dyrebeskyttelsen har mer enn nok med sine katter, om de ikkeskulle tatt seg av min også:( Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, men vi flyr til dyrlegen med den ene katten pga store sår og kampskader og jeg tenker dette må jo være stressende for dem også. Og så vet jeg jo ikke hvordan han får det borte hos noen andre heller.. Og alle vill vel ha kattunger i steden for voksen katt kanskje?

Du må vel bare prøve å legge den ut på finn.no. :) Dyrebeskyttelsen har vel mer enn nok med kattene de finner ute og sånt nå tenker jeg.. :( 

søteste skrev:

Sorland skrev:

Ja dyrebeskyttelsen har mer enn nok med sine katter, om de ikkeskulle tatt seg av min også:( Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, men vi flyr til dyrlegen med den ene katten pga store sår og kampskader og jeg tenker dette må jo være stressende for dem også. Og så vet jeg jo ikke hvordan han får det borte hos noen andre heller.. Og alle vill vel ha kattunger i steden for voksen katt kanskje?

Fins noen som vil ha voksne katter, men de fleste vil ha kattunger. Er lettere å få katten slik en vil da, enn en som er voksen og vant til å ha det slik der den kommer fra.
Er jo vondt for katten som må til dyrelegen hver gang for å bli fiksa på :(

Legg ut annonse på finn.no. Er faktisk en god del som er på jakt etter voksen katt. Vi måtte gi bort den ene katten vår for litt over 1 år siden. Hun ble så vanvittig plaget av søsteren (som vi fortsatt har) og fikk ikke være i fred noen steder, selv ikke inni dokassen... Heldigvis steppet mine foreldre inn og overtok henne. Nå er hun mye mindre skvetten og slapper av både ute og inne. Jeg ser at hun har det mye bedre. Eneste som er drit med det er at hun vi har beholdt veldig fort kjeder seg nå pga hun ikke har søsteren å plage... Så da er det meg hun irriterer ved å gjøre ting hun vet hun ikke får lov til. :-/ Lykke til med omplasseringen. Begge kattene vil nok få det bedre når de bor hver for seg. Det er trist å måtte gi en fra seg, men det er godt når det er gjort og du ser at kattene slapper av og slipper å krangle om hvem som er sjef.

Jeg fikk omplassert mine 3 voksne katter jeg hadde for noen år siden:)
Så det går.

Hadde jeg hatt kattene dine, tror jeg jeg hadde splitta de. Når den ene var ute, var den andre inne osv..
Jeg har 3 katter, og storepus hater de to små. Han freser og knurrer bare han ser de...
Mens når de er ute, ser jeg at han passer veldig på de.
Her en dag, så jeg at en annen katt løp i dritfart etter lillepus, og ho gjemte seg i et tre.
Da kom storepus i superfart, å jaget den andre katta, også gikk storepus oppi treet til lillepus. Nesten som den sjekket om ho hadde det bra:)

Har de samme oppførsel mot hverandre ute også?

smash skrev:
Så det går.

Hadde jeg hatt kattene dine, tror jeg jeg hadde splitta de. Når den ene var ute, var den andre inne osv..
Jeg har 3 katter, og storepus hater de to små. Han freser og knurrer bare han ser de...
Her en dag, så jeg at en annen katt løp i dritfart etter lillepus, og ho gjemte seg i et tre.
Da kom storepus i superfart, å jaget den andre katta, også gikk storepus oppi treet til lillepus. Nesten som den sjekket om ho hadde det bra:)

De sloss enda hardere og mer ute. Der er det ingen som avbryter de som det er inne. Ikke kan jeg splitte de heller, da begge vill være ute mest om sommeren og ingen vill være ute om vinteren. Og skal de inn, så skal de inn. Da henger de i vinduskarmer, dørhåndtak osv. Men jeg prøver å splitte de på natterstid da:) Jeg vet ikke om jeg klarer å legge ut en annonse på finn. For jeg vill kjenne de sånn at jeg vet han får det bra, vet ingen reiser i fra han på sommeren osv:)

Jeg tror du har størst sjangse om du spør familie og bekjente.
Vi tok en gang imot en voksen katt da jeg var liten, fordi de som eide henne ikke kunne beholde henne. Det var en flott katt. 

Jeg har også opplevd å ha en katt som var så godt som ferdigvokst som vi ikke kunne ha mer fordi vi skulle flytte til en leilighet hvor det ikke var lov med kjæledyr. Svigers tilbød seg å ta ham, så vi ikke skulle bli nødt til å avlive. Han har det supert der enda han, er svigermors musefanger. 

Ta kontakt med venner og kjente, og si at du kan passe han hvis de skal bort eller noe sånt. :) Det er ofte greit når man får seg dyr, at noen kan passe han hvis de skal reise bort.

søteste skrev:

smash skrev:
Så det går.

De sloss enda hardere og mer ute. Der er det ingen som avbryter de som det er inne. Ikke kan jeg splitte de heller, da begge vill være ute mest om sommeren og ingen vill være ute om vinteren. Og skal de inn, så skal de inn. Da henger de i vinduskarmer, dørhåndtak osv. Men jeg prøver å splitte de på natterstid da:) Jeg vet ikke om jeg klarer å legge ut en annonse på finn. For jeg vill kjenne de sånn at jeg vet han får det bra, vet ingen reiser i fra han på sommeren osv:)

Uff, så slitsomt:(
Mine 3 bor hos kjente, og jeg er de evig takknemlige!
Håper det ordner seg!

Back
Topp