Mugg i vinduskarmen..

Tessy_

Gift med forumet
Vi leier i et gammelt hus, og i alle vinduene i leiligheten er det diverse typer muggsopp.. Disse kommer tilbake etter vi har vasket og kloret..

Men huseieren nekter på å bytte vinduer og bare fnyser i nesa når vi sier det kan være helseskadelig...

Er det noen som vet hvor vi kan få sjekka om muggen er helseskadelig? Eller har andre gode råd?

Tusen takk for svar altså!![:D]

sist vi fikk barn leide vi, og det var også ett gammelt hus med mugg i vinduene.. ungene var konstant snørrete nesten, og jeg selv var veldig plaget med bihulebetennelse, lungebetennelse osv. vet ikke om det hadde sammenheng men tror det selv, helseproblemene forsvant for oss da vi flyttet derfra. hadde jeg vært deg hadde jeg sett meg om etter ny leilighet..

spurte akkurat min "private snekker otto" her hjemme...

han er tømrer,og han sa at dere burde flytte...dette fordi ddet oftest er skadelig mugg det dreier seg om...det kan føre til luftveissykdommer,hodepine osv...og ban blir spesielt plaget.

uansett hvor mye dere vasker osv vil det bare komme igjen..eneste som hjelper er å utbedre skaden...
så be huseieren din kontakte forsikringsselskapet sitt og be de sjekke det...man får dekket det på forsikringa...[;)]

Har akkurat fløtta inn her nesten... [8|] Er alltid dogg i vinduene i hele huset, både her og i leligheten nede... Men huseieren mener det ikke er helseskadelig da..[8|] Men har tatt bilder av det, og lurte på om det er et sted jeg kan kontakte for å få det bekrefta at det faktisk er helse skadelig, for da skal jeg tvinge han til å bytte de[;)]

ORIGINAL: Tessy_

Har akkurat fløtta inn her nesten... [8|] Er alltid dogg i vinduene i hele huset, både her og i leligheten nede... Men huseieren mener det ikke er helseskadelig da..[8|] Men har tatt bilder av det, og lurte på om det er et sted jeg kan kontakte for å få det bekrefta at det faktisk er helse skadelig, for da skal jeg tvinge han til å bytte de[;)]

har dere innboforsikring selv??
ring dit og be deres takstmann komme og sjekke det ut...[;)]

Ja, det har vi [:)]

Er nok for dårlig ventilasjon, og gamle vinduer som er probleme..
Vinduene var fuktskadet når vi flytta inn, så det ene fikk vi ikke lukket ordentlig før det hadde tørket i sommer... De som har bodd her før må ha latt vinduene stått oppe i all slags vær.

Nå kan vi ikke bruke luftelukene forde uttaket til luftingen til kloaken og luftingen ellers i huset er slått sammen, så kloakk lukta slår opp/ned (kall det hva du vill). Dette er en byggfeil, og noe huseier skal fikse. (huseieren tok over huset 3-4 dager før vi fløtta inn så var ikke klar over det)

høres ut som hele huset har en luft/ fukt problem.. trasig når ikke huseier vil ta det alvorlig.. men jeg hadde ikke blitt boende der.

ORIGINAL: Tessy_

Samme problem hadde søstra mi når de fikk sitt siste barn. De kontaktet mattilsynet, ( de har med veldig mye å gjøre) og de sa at det var helsemessig farlig får babyer å bo sånn. De fikk ikke gehør hos huseier, så de flyttet. Var så fukrig at ullposen i vogga mugnet[&:] Og muggen spredde seg oppover veggene fra vinduene.

Hei
Jeg snoker litt fra Januar. Det høres ut som om dere har det samme problemet som vi oppdaget like etter at vi flyttet inn her. På det ene soverommet var konstant dugg på innsiden av vinduet, spesielt hvis det var kaldt ute. På selve vinduet og karmen dannet det seg et etterhvert grønt/svart mugg-aktig belegg. Vi kontaktet en takstmann som kom og så på det, han sa at dette var helt ufarlig og kom av at det var for dårlig ventilasjon i rommet. Det er bare å tørke av vinduet innimellom, samt å sørge for skikkelig lufting. Det kan ofte være nok å ha en åpen dør til resten av huset store deler av dagen.

Back
Topp