Muffins vs cupcakes

Chevron

Gift med forumet
Julibarna 2019
Juliknøttene 2022
Hvordan forklarer du forskjellen?

Hva tror du er forskjellen, eller hva vet du er forskjellen?

Jeg blir svar skyldig hver gang noen spør, og føler alle syns det er så rart/teit å kalle bakverket cupcakes, når de jo ser med egne øyne at det er en muffin :p (Her ville jeg jo hatt et slags argument for at det er en forskjell..)

eller

"Muffin har jeg jo alltid likt, men det her cøppkeik-greiene, det er ikke noe for meg" (Men her hadde jo ikke samme argumentet funka, siden det jo ikke er samme greia)

Eller, er det samme greia? Helt enkelt en muffin? Hva mener, tenker, tror, synser eller vet dere?

Haha, jeg aner virkelig ikke. Har det for meg at muffins er enkle kaker, mens køppkejks er fylt med masse rart både oppi røra og på toppen. Jo mer kvalmende, jo bedre for en køppkejk. Fine å se på, ingen orker å spise mer enn en halv. 

Men hva som egentlig skiller de, aner ikke. 

muffins er sånne med masse deig og lite pynt.
cupcakes er mer sukker i og enda mer pynt.
seg jeg på som forskjell ihvertfall

tja, er det noen egentlig forskjell, da? Jeg tenker at køppkejks er mer forseggjorte og "hypa" enn vanlige muffins. Smaker bedre gjør de hvertfall ikke, de jeg har smakt...

For oss er vel muffins og cupcakes ca det samme? Altså ett søtt baksverk. Men jeg vet/mener å ha hørt at i England feks, er muffins noe annet. Det blir ofte puttet alt slags annet oppi enn det vi er vant med, og er f.eks vanlig som frokost.

Cupcake har smørekrem av en eller annen sort tenker jeg. Minikake, søte. Muffins trenger ikke være søte, og kan evt ha glasur, i mine øyne er ikke det en cupcake. Og jeg syns cupcakes er kjempegodt, spiser gjerne mange i slengen.

Har lest en artikkel om foskjellen mellom disse og det jeg husker er at cupcakes kommer fra Amerika. Det var små posjonskaker som ble laget i en kopp, derav navnet cupcake. Søte kaker med søt topping.

Muffins er en "kake" uten topping. Det finnes flere versjoner, som frokostmuffin og andre jeg ikke husker =P Men oppi her kan man ha div av vanlig mat (ost, skinke, grønnsaker)

jeg mener det er navnet på samme tingen, muffins er det vi har brukt i norge. i usa har de hetet cupecakes. usa har igjen som vanlig gjort ting litt større... og når vi har begynt å bake muffins med smørkrem på toppen slik de på den andre siden av dammen gjør så har vi begynt å kalle de mer og mer for cupecakes.....

Cupcake = jålete muffins 

Jeg googlet forskjellen og fant dette:

Muffins er små brød bakt i porsjoner, og de er oftest tørrere enn cucpakes syns hvertfall jeg. De er ikke like søte som cupcakesene er. Jeg forbinder alltid muffins med å ha litt utvannet melis på. Kanskje noen non stop eller kakepynt på også. Cupcakes er små søtkaker som er laget for at de skal passe til en person. Når man lager cupcakes kan man bruke all slags kakeoppskrifter. F.eks gulrotkake, sjokoladekake, oreokake..osv. Også har de en herlig frosting og masse pynt!

Jeg har aldri smakt cupcakes før, så ante ikke hva som var forskjellen, annet enn at cupcakes ser litt mer fancy ut.

mamma*88 skrev:
muffins er sånne med masse deig og lite pynt.
cupcakes er mer sukker i og enda mer pynt.
seg jeg på som forskjell ihvertfall

Slik har jeg og tenkt at det er..... eller er det ikke det?

Muffins ser jeg for meg som enkel deig, enten med eller uten spesiell smak. Cupcakes er muffins med stort flott fyll og pynt og diverse diverse.

Muffins; 

Cupcakes; 

I mine øyne selvsagt.

Senator Malin skrev:
i Norge er vel forskjellen at cupcake har heslig smørkrem på toppen, muffins bare melis eller ingenting.

Hehe! Ja, det er rart med det med jo større og mer fancy disse køppkejksene blir jo mer får man lyst på en helt vanlig muffin uten noe på. 

Labambie skrev:

Senator Malin skrev:
i Norge er vel forskjellen at cupcake har heslig smørkrem på toppen, muffins bare melis eller ingenting.

Hehe! Ja, det er rart med det med jo større og mer fancy disse køppkejksene blir jo mer får man lyst på en helt vanlig muffin uten noe på. 

Synes ikke det er godt i det hele tatt. Smaker jo muffins med pisket smør 

Men jeg elsker vanlige muffins da, spesielt "matmuffins" :D 

Senator Malin skrev:

Labambie skrev:

Senator Malin skrev:

Synes ikke det er godt i det hele tatt. Smaker jo muffins med pisket smør 

Men jeg elsker vanlige muffins da, spesielt "matmuffins" :D 

Æsj, da har du vært uheldig med smaDken. Det finnes jo mange oppskrifter da. En av de jeg bruker er med smeltet hvit sjokolade, mmm!

Muffins er upyntet, også brukt mest som frokostmuffins både i USA  og Europa. Oppi de er det  heller ikke  uvanlig å ha rosiner, nøtter, kjøtt, grønnsaker og diverse annet som metter og kan fungere som et lite måltid. Ingen topping utenom smeltet ost på noen av typene. 
Av muffins ogcupcakes er det er dette som er "den vanligste" og mest kjente i Norge, med melisglasur på.

Cupcakes er høye "muffins" med topping på. Det er ikke bare den tradisjonelle smørkremen man kan ha på, men også andre type toppinger (frosting/icing). 
Dette  er småkaker som er pyntet. Det kan både være fyll i med topping eller ufylte med topping. 

Så det er  forskjell på muffins og cupcakes ;) 

KonTrolla skrev:
Hvordan forklarer du forskjellen?

Hva tror du er forskjellen, eller hva vet du er forskjellen?

Jeg blir svar skyldig hver gang noen spør, og føler alle syns det er så rart/teit å kalle bakverket cupcakes, når de jo ser med egne øyne at det er en muffin :p (Her ville jeg jo hatt et slags argument for at det er en forskjell..)

eller

"Muffin har jeg jo alltid likt, men det her cøppkeik-greiene, det er ikke noe for meg" (Men her hadde jo ikke samme argumentet funka, siden det jo ikke er samme greia)

Eller, er det samme greia? Helt enkelt en muffin? Hva mener, tenker, tror, synser eller vet dere?

Tenker at muffins tradisjonelt sett er enkle små kaker uten masse pynt og fjas. Toppen ett lite lag melis på liksom. Cupcakes er mer jålete og er laget mer for å se bra ut enn å egentlig smake godt (stort sett litt for søtt for meg med all den toppinga med mindre jeg har laget den selv)

Back
Topp