Mrsa

Poenget er at jeg ikke vil at fosteret skal bli smitta. Og selv om det er mye som skal til for å bli smitta så er det fortsatt muligheter for å bli smitta.

MRSA kan du bli kvitt mens ESBL blir man aldri kvitt. Så jeg er mer redd for den enn MRSA.

Poenget er vel at det er mye som er veldig mye mer skummelt enn mrsa for fosteret! Influensa, vanlige barnesykdommer osv. Hos pasienter med mrsa beskytter du deg, det gjør du ikke på butikken! Vi kan ikke gå rundt å nekte å være en del av samfunnet og jobb. Sunn fornuft og å ikke putte hendene i munnen holder lenge! ;)

Det er en sykdom som er immun mot antibiotika. Rammer enten urinveiene eller tarmsystemet eller begge. Og siden spesielt tarmsystemet er så langt, så blir man ikke kvitt det. Mens med MRSA kan man bli kvitt med sanerings tiltak :)

Ok. Jeg vil ikke utsette fosteret for mrsa uansett. For det går utover fosteret hvis man får mrsa

Man skal ikke bagatellisere MRSA. Det er multiresistente bakterier.

Det er en sykdom som er immun mot antibiotika. Rammer enten urinveiene eller tarmsystemet eller begge. Og siden spesielt tarmsystemet er så langt, så blir man ikke kvitt det. Mens med MRSA kan man bli kvitt med sanerings tiltak :)

De der er ikke helt riktig! ESBL er noe noen bakterier har, det står for extended specrum betalaktamase, og betalaktamase er et enzym som bryter ned penicilin!

Noen bakterier har naturlig dette enzymet, men pga økt antibiotikabruk og bakterienes evne til å tilpasse seg (blant annet evnen til å ta opp gener) så kan bakterier få ESBL!

Det er blant annet e. Coli og andre enterobakterier (gram negative) som finnes i tarmkanalen som utvikler ESBL og som du sier pga lengden på tarmene blir man ikke kvitt det!

Så vær selektiv med antibiotikabruken folkens, vi vil helst ha minst mulig resistente bakterier!

Hilsen bioingeniør som innimellom jobbet med bakteriene!

Edit: og fleste ESBL kommer fra tarmen men man kan få urinveisinfeksjon med bakterier fra tarmene ;)

Poenget er vel at det er mye som er veldig mye mer skummelt enn mrsa for fosteret! Influensa, vanlige barnesykdommer osv. Hos pasienter med mrsa beskytter du deg, det gjør du ikke på butikken! Vi kan ikke gå rundt å nekte å være en del av samfunnet og jobb. Sunn fornuft og å ikke putte hendene i munnen holder lenge! ;)
Du kan si hva du vil. Jeg går hvertfall ikke inn dit :D

Jeg fødte vårt barn i asia.
Vi...Jeg, min mann og mitt nyfødte barn fikk MRSA.
Barn fikk blodforgiftning av dette og døde nesten. 11 dager på sykehus i asia pga dette ved 7 ukers alder. Heldigvis testet mannen min seg uoppfordret når han kom tilbake til Norge.
Norsk lege sa nei det smitter ikke så lett. Legen var overasket da det var full blomstring og utslag i hals, nese, underarm og i skrittet.

Det tok nesten 3 år før vi ble kvitt skitten.
Nå har vi med testrapportene på at vi er friske alle sammen før innleggelse ved nr 2.

Det skal ikke smitte om du er der kun for å gi hjelp og spriter deg når du går, men ville ikke tatt sjangsen på å bli smittet som gravid for det er lett å overføre til barn ved fødsel.

Jeg hørte med sykehuset og dem sier at jeg ikke skal inn til den pasienten fordi jeg er mye ut og inn på sykehuset av personlige årsaker . Så kan sjefen min si hva f hun vil,for jeg går ikke inn til den pasienten.

Jeg hørte med sykehuset og dem sier at jeg ikke skal inn til den pasienten fordi jeg er mye ut og inn på sykehuset av personlige årsaker . Så kan sjefen min si hva f hun vil,for jeg går ikke inn til den pasienten.
En riktig besluttning. MRSA kan smitte som pingpong mellom familie medlemmer. Den stammen vi hadde var resistent mot 6 av 11 antibiotika. Vi har nå papir å vise til at far mor og barn hver av oss er testet 3x 3 steder og endelig kvitt problemet. Så nå slipper vi smitterommet som er temmelig sterilt på føden.
Håper på vannseng rommet.

Jobber ute i hjemmetjenesten selv. Hadde en bruker som hadde vært syk i 6 år og når hun gikk bort (ikke av MRSA sykdommen) så viste det seg at mannen ikke var smitta :) her vet vi om smitte og tar våre forhåndsregler, men har ofte tenkt på hvor mye det er av MRSA og ESBL der ute hvor vi ikke beskytter oss :p

På Tirsdag i denne uken så fikk jeg en melding i fra min fastlege at jeg har blitt påvist MRSA.
Min minste skatt fikk påvist MRSA i forrige uke.
Min mann fikk beskjed av sin fastlege at han har ikke MRSA.

Var i møte med kommunelegen i min kommune for noen uker siden og snakket om akkurat dette. Ved Esbl er det ett visst smittevern som skal følges, men man trenger ikke ta forhåndsregler ved graviditet og personell skal ikke testes. Mrsa derimot skal gravide beskyttes mot og personell skal testes fordi man ikke skal jobbe i helsevesenet dersom du er smittet.
Hva er Esbl ?

Ikke en sykdom, men visse bakterier med antibiotikaresistens. Kan sette seg på ulike bakterier. To pasienter med ESBL skal ikke isoleres sammen da man kan risikere å få enda mer antibiotikaresistente bakterier.
Man kan få infeksjon av dem,men kan også bare være bærer. Uansett er det meldepliktig enda i Norge.
Hender man blir kvitt det, men det finnes ikke behandling for å bli kvitt.

Back
Topp