Mrsa

Bambi88

Forelsket i forumet
En pasient har fått det. Og sjefen sier at jeg må inn til denne pasienten selv om jeg er gravid. Jeg er så redd for å bli smitta:( fortalte jordmor dette og hun synes jeg burde få slippe å inn til denne pasienten ( har vært igjennom noe for ikke så lenge siden) så jeg blir fort bekymret nå.
Hva hadde dere gjort? Sjefen bare driter i hva jeg føler tydeligvis

Det som er så dumt er at jeg er alene på vakt,men hjemmesykepleien jobber ute så jeg kunne jo hørt om en av dem vil gå inn for meg :)

Mrsa er ikke så lett å bli smittet av. Følger man prosedyre, så skal det gå helt fint. Vi har flere på jobben som har det og vi alle går inn ditt. Men om du ikke vil, så skal det jo være mulig å tilrettelegge for det :)

Hadde snakket med fagforbundet om ikke sjefen hadde skjerpa seg.

Vi skal være så god på smittevern at det er det samme om man er gravid eller ikke! :) signerer nutte87.

På min jobb slipper gravide smitterom. Men skjønner det er vanskeligere ute hos bruker, ikke så lett å bytte oppgaver. Synes allikevel du bør tas på alvor ift tilrettelegging.

Hvis dette er noe gravide er frarådet å omgås og sjefen ikke kan tilrettelegge så har du krav på svangerskapspenger :)

Jeg fikk hvertfall bytta nå. Så slapp jeg det :) men jeg må nok høre med noen andre om dette her for sjefen gir seg ikke

Men er jo ikke bra hvis fosteret blir smitta

Nei, men vi skal jo ikke bli smitta uansett :) jeg jobver på sykehus. Kan jo hende at det ikke er like lett med god nok smittehåndtering ute i kommunen. Men hos oss er det ikke anbefalt at gravide ikke skal inn på smitterom :) men deilig du fikk bytta da, så slipper du å stresse med det!

Jobber ute i hjemmetjenesten selv. Hadde en bruker som hadde vært syk i 6 år og når hun gikk bort (ikke av MRSA sykdommen) så viste det seg at mannen ikke var smitta :) her vet vi om smitte og tar våre forhåndsregler, men har ofte tenkt på hvor mye det er av MRSA og ESBL der ute hvor vi ikke beskytter oss :p

Var i møte med kommunelegen i min kommune for noen uker siden og snakket om akkurat dette. Ved Esbl er det ett visst smittevern som skal følges, men man trenger ikke ta forhåndsregler ved graviditet og personell skal ikke testes. Mrsa derimot skal gravide beskyttes mot og personell skal testes fordi man ikke skal jobbe i helsevesenet dersom du er smittet.

Jeg har blitt testet,men jeg vil ikke inn dit,men sjefen sier at selv om jeg er gravid så skal jeg :(

Du skal ikke inn der! Du skal ha tilrettelegging. Kan du bytte arbeidsoppgaver med en kollega så lenge? Hilsen spl. :)

En er vel ikke fritatt fordi man er gravid. Men skjønn utgjør man lar gravide slippe.. Så lenge man utfører smitteverntiltak etter prosedyren er det utrolig vanskelig å bli smittet. Spl her og ;) (har ikke lest hele prosedyren selv da jeg ble sykemeldt rett etter vi hadde pasient med mrsa.. Vi viste ikke om mrsa heller og kom
Som et sjokk både på pasienten og personalet.. Ingen hadde beskyttet seg for annet enn kontaktsmitte.. Noen hadde og i krisetilfeller ikke rukket å beskytte seg før de måtte hjelpe pasienten akutt.. Og ingen ble smittet av pasienten. Pasienten hadde vel ligget inne i 5-6 dager før vi fikk svaret. Så det smitter nok ikke så lett..

Men man kan kreve tilrettelegging, er dette en fysisk krevende pasient hadde jeg brukt dette som argument om alt annet ikke strekker til. Og fått avventende sykemelding fra fastlegen om sjefen er vanskelig. Foe jeg forstår virkelig bekymringen din. Jeg var direkte utsatt for mrsa uten å ha beskyttet meg som gravid.. Dagene vi gikk å ventet på svaret var grusomme..

En er vel ikke fritatt fordi man er gravid. Men skjønn utgjør man lar gravide slippe.. Så lenge man utfører smitteverntiltak etter prosedyren er det utrolig vanskelig å bli smittet. Spl her og ;) (har ikke lest hele prosedyren selv da jeg ble sykemeldt rett etter vi hadde pasient med mrsa.. Vi viste ikke om mrsa heller og kom
Som et sjokk både på pasienten og personalet.. Ingen hadde beskyttet seg for annet enn kontaktsmitte.. Noen hadde og i krisetilfeller ikke rukket å beskytte seg før de måtte hjelpe pasienten akutt.. Og ingen ble smittet av pasienten. Pasienten hadde vel ligget inne i 5-6 dager før vi fikk svaret. Så det smitter nok ikke så lett..

Men man kan kreve tilrettelegging, er dette en fysisk krevende pasient hadde jeg brukt dette som argument om alt annet ikke strekker til. Og fått avventende sykemelding fra fastlegen om sjefen er vanskelig. Foe jeg forstår virkelig bekymringen din. Jeg var direkte utsatt for mrsa uten å ha beskyttet meg som gravid.. Dagene vi gikk å ventet på svaret var grusomme..
http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78194

Står litt her om at det skal tilrettelegges ved eksponering av smitte. Men klart, hver arbeidsgiver tolker vel det som det passer seg. ;)

Etter hva jeg har skjønt skal det litt til å bli smittet, så jeg ville ikke vært redd for det. Mannen min fikk det og var innlagt på sykehuset en periode for noe annet, men med mrsa. Jeg bodde med han, sov med han, kysset han osv før jeg visste at han hadde det. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke trengte å teste meg, siden det ikke er noe farlig med mindre man selv har redusert immunforsvar.

Jeg hadde selv vært innlagt på sykehuset like før med lungebetennelse, så testet meg for å kunne gi beskjed til sykehuset hvor jeg var innlagt om jeg hadde det, men jeg var ikke smittet. Og jeg hadde hatt et normalt samliv med en mann som var smittet. Mannen min hadde det i munnen, men etter en stund med munnskyll, rent putetrekk og ren tannbørste hver dag ble han kvitt det.

Det er heller ikke skadelig for deg eller fosteret om du hadde hatt det. Det eneste er at dette må opplyses om ved fødsel så de som jobber på sykehuset kan ta forhåndsregler for å forhindre spredning. Så jeg kan på en måte skjønne at sjefen din ikke gir deg fritak fra en arbeidsoppgave som egentlig ikke er noe farlig for deg, og ikke noe mer farlig for deg enn de andre som jobber med deg. Men samtidig kunne sjefen valgt å være hyggelig når du sier i fra at du ikke ønsker dette.

Back
Topp