MR og svangerskap

Verpehøna

Gift med forumet
Septembermødre <3
Noen som har tatt MR mens de har vært gravide?

Jeg skal inn på fredag og har frem til nå tenkt at det sikkert går fint, men nå når det nærmer seg kjenner jeg at jeg begynner å bli litt bekymret...

Det er ingen restriksjoner mot å ta MR selv om en er gravid. Er ingenting som tilsier at det skader fosteret på noen måte, MEN er ingenting som taler for det heller. Det er en av de tingene som de ikke har testet ut enda.
Ikke så lett å få prøvekaniner hehe.

Men ser at i USA så tar de absolutt ikke MR!

Noen leger her hjemme sier at de anbefaler det ikke, noen sier at det ikke gjør noe, og andre at det bare er i første trimester det ikke er trygt.

What to do?
Har lyst å få gang på den MR'en for det er eneste måte å få sjekket hva som egentlig er galt med kneet mitt. Er 100% sikker på at det er korsbåndet som er røket. Har gjort det samme i det andre kneet, men legen min er ikke enig. Måtte krangle meg til å få henvisning til MR.
Forrige gang tok prosessen fra det røk til operasjon 2 år, og jeg har ikke lyst å gå like lenge denne gang!
Håper at jeg kan få operasjon en gang mens jeg er i permisjon.

Hvis du er usikker, så kan du jo be om å få den utsatt, snakk direkte med MR laben. Hvis korsbåndet er røket, så har det ikke grodd om du venter noen måneder med MR :)

Men da blir jo hele prosessen utsatt med 5-6 mnd. Etter jeg har fått svaret på MR må jeg regne et halvt år venting på å få komme inn til spesialist, også blir det ny ventetid på operasjon.
Er ikke noe gøy å gå med da det hemmer meg en del så vil få det fikset fortest mulig.
Men om jeg ikke får noen skikkelig bekreftelse på at det er trygt så blir det nok utsettelse ja...

Jeg hadde nok ventet, bare sånn just in case og slik at jeg hadde sluppet de psykiske kvalene :)

Mr er jo ikke farlig sånn som røntgen. Det er radiobølger og magnet, så du må jo selv vurdere hva du vil. Men at de ikke gjør det i USA kan være at de er redd for søksmål. Det skal jo og en del til før de anbefaler noe til gravide, selv om de er rimelig sikker på at det ikke er farlig.
Her er MR av en hel fødsel: http://www.side2.no/3425852.html

Jeg ville nok gjort det, for ikke å gå rundt med smerter lenger enn nødvendig, men du må jo vurdere hva du er komfortabel med. Men det er uansett stor forskjell på radiobølger og røntgenstråler.

Sent from my iPad using BV Forum

Jeg jobber på mr og vi tar ikke mr av gravide. Fostervannet kan bli varmet opp. Jeg jobber på privat institutt, så vet ikke om hvordan praksisen er på sykehus.

Jeg skal ta MR når jeg er rundt 7-7.5 mnd på vei. Jeg har en cyste med en liten blødning i hjernen og må derfor finne ut om det har blitt større slik at det ikke er farlig for meg under fødsel. Mest sansynlig blir det keisersnitt på meg, siden det er litt usikkert om jeg har mulighet til og presse selv.
Jeg tenker at hvis det hadde vært farlig for barnet så hadde de ikke gått med på det. For jeg spurte legen om det ikke var farlig og da fikk jeg til svar at MR gir ikke stråling på samme måte som på røntgen. For røntgen er farlig sa hun. Så jeg tror på henne, jar hatt henne som fastlege en stund og hun tar pasientene sine på alvor og vet hva hun snakker om :) :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Radiologene på Radiumhospitalet sier det ikke er noe problem å ta MR etter uke 12, er sjøl til vurdering for MR og hvis det blir avgjort at jeg skal ta det nå så gjør jeg det :)

Sent from my GT-I9000 using BV Forum mobile app

Ja de på sykehuset sa at det ikke er noe problem så jeg må jo nesten bare stole på det da.
Vet det finnes mange forhåndsregler som ofte er der pga av de skaper så mye bekymringer for mødrene. Bland annet dette med røntgen hos tannlegen. De gjør det jo aldri, men sannheten er at barnet opplever mindre stråling der enn for eksempel under en flytur.

Er bare så vanskelig å vite hva som er reelle farer og hva som ikke er det.

Men har bestemt meg for å gå. Magen ligger jo ikke inni den trommelen engang. er jo bare beina som ligger inni, mens overkroppen er utenfor så regner med det går godt :)

Ble ingen MR på meg i dag... Var hos en privatklinikk istedenfor på stæykehuset å de tar ikke MR på gravide. Bare på sykehuset de gjør det. Så da blir det vel minimum 2 år til jeg får et frisk kne igjen :smiley-angry017

Så dumt da. Håper de kanskje vill gjøre det før det en gang :) er jo litt dumt og måtte vente 2 år på behandlig.

Jeg må nok vente ett år før de kan gjøre noe med cysten i hjernen siden jeg er gravid. Etter barsel tid en gang :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Nei kommer nok i gang før om to år, regner med å være fin igjen om to år :)
5 mnd til MR, så blir det halvt års venting på å få komme til knespesialist, så blir det et halvt år med venting påmiperasjon, og deretter 6 mnd med opptrening.
Skulle vært rik å fått gjort alt privat

Back
Topp