Motorikk

Ranveig!

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Korleis er egentlig motorikken til ein 5-6-åring?

Kan din hinke, hoppe, balansere, sykle, gå lange turar, osv? Jenta her har det siste halvanna året hatt periodar med intensiv styrketrening (3 x pr. veke i 6-8 veker, så eit par mnd. pause og så på igjen) i regi av fysio. Ho har noko svak muskulatur, i tillegg til plattfot og hypermobilitet i dei fleste ledd. Hadde mykje smerter til ho fekk såler ved drøyt 4 år.

No har ho hatt ei kjempeflott utvikling sidan påske, og får til å ta sit ups utan hjelp, kan hinke 5-6 hink på kvar fot og balansere rundt 10 sek. på eitt bein. Ho er langt unna å holde balansen på sykkelen, men ho har begynt å få litt styrke i beina så no klarar ho å sykle på flat veg, samt svak motbakke. Engsteleg og forsiktig av seg når ho klatrar eller går i terreng, men ho har LYST, så ho prøver likevel.

Finmotorikken er bedre, ho perlar med små perler, broderer og skriv bokstavar utan problem.

Korleis ligg ditt 2007-barn an motorisk?
 
Her så hinker ho, står på et bein, stuper kråke, tar situps. Å sykle uten støttehjul klarer ho ikke enda. Men det er nesten umulig å lære her siden det er oppover og nedoverbaker over alt. Ellers så er ho veldig glad i å drive på trampolina og klatrer over alt ho kan klatre, ikke redd for høyder kan en si.
Ho er veldig nøye og flink ho lager avanserte mønster når ho perler og nøye når ho driver å tegner. Skriver så og si alle bokstavene, men er usikker på noen.
 
Min gutt på 6 sykler uten støttehjul, kan nok hinke litt hvis vi ber han om det, balanserer litt.. Han hadde torticollis (var "skjev") som baby og fikk fysio til han var 1,5 tror jeg..

Men han er ikke veldig langt fremme motorisk, hans alder tatt i betraktning. :) Han er også best på finmotorikk, gi han et skrugjern så skal du bli imponert! :D

Men lillebror på 4,5 har nok bedre balanse enn han, og er mykere og med smidig motorisk.

Har en minstebror på ett år også, som er enda tregere motorisk, og går til fysio med han da han ikke har begynt å krabbe enda- fysio sier at det kommer,men at han antagelig ikke vil bli blant de på "høyt" nivå, motorisk sett! :)
Han sier også at det er store individuelle forskjeller på hvor barna er hen på det motoriske nivået. Så lenge de kan løpe, hoppe og gå når de vil er jeg fornøyd jeg!
 
Min gutt på 6 sykler uten støttehjul, kan nok hinke litt hvis vi ber han om det, balanserer litt.. Han hadde torticollis (var "skjev") som baby og fikk fysio til han var 1,5 tror jeg..

Men han er ikke veldig langt fremme motorisk, hans alder tatt i betraktning. :) Han er også best på finmotorikk, gi han et skrugjern så skal du bli imponert! :D

Men lillebror på 4,5 har nok bedre balanse enn han, og er mykere og med smidig motorisk.

Har en minstebror på ett år også, som er enda tregere motorisk, og går til fysio med han da han ikke har begynt å krabbe enda- fysio sier at det kommer,men at han antagelig ikke vil bli blant de på "høyt" nivå, motorisk sett! :)
Han sier også at det er store individuelle forskjeller på hvor barna er hen på det motoriske nivået. Så lenge de kan løpe, hoppe og gå når de vil er jeg fornøyd jeg!

Det er så sant som det er sagt! Eg huskar veldig godt det den eine nevrologen på barneklinikken sa: "Det spiller ingen rolle for barnet om det går når det er ett år eller to år. Det viktige er at det blir et gående barn." Eg trur neppe tøtta mi blir eit stort idrettsnavn, men det har no sanneleg ikkje eg blitt heller, det er jo dei færraste av oss som blir det!

No har jenta her respondert kjempegodt på trening, så balanse og styrke og koordinasjon er bra nok til at ho sjeldan blir hangande etter i barnehagen. Og blir ho hengande etter tar ho det igjen med snakketøyet.

Flinke, store ungane våre!
 
Back
Topp