Morsmelkerstatning vs bryst

Kaffekanna

Gift med forumet
Junibollene 2023
Marsfiolene 2026 ♡
I Norge er vi flinke til å si «bryst er best», men morsmelkerstatning kommer mer og mer frem. Kvinner skal ut i arbeid, likestilling går litt langt og mannen skal gjøre like mye for/med babyen som kona, og det inkluderer mating av babyen. Da er det lettere å gi erstatning enn å pumpe. Iallefall når man blir fortalt at bryst og erstatning er likestilt, noe det ikke er. Erstatning er flott når man har for lite melk, altså som supplement, eller når man ikke har noe som helst, men å velge vekk bryst fordi man «ikke føler for å amme», eller fordi «det er enklere med NAN» er ikke best for babyen. Beklager å måtte si det. Skjønner at noen kan ha traumer eller psykiske/fysiske grunner, og da er det absolutt er forståelig; amming kan også være både vanskelig og smertefullt, men det er verdt det.. Å velge vekk bryst fordi man ikke gidder å amme, vær så snill, tenk deg om.

God, lettlest forklaring på NRK idag. https://www.nrk.no/trondelag/morsme...en-stor-gjennomgang-fra-mange-land-1.16307382

Har aldri hørt om noen som "ikke gidder", så det tror jeg ikke er et stort problem. Men du må jo la lagt ut dette av en grunn annet enn å frivillig ta rollen som ammepoliti, er det mange du kjenner som sier at de "ikke gidder", kanskje?

En stor grunn til at man gjerne ikke får ammingen til like mye som man kunne her til lands, er jo rett og slett utrolig dårlig finansiering, kort liggetid og lite ammeveiledning mange steder på barsel på sykehusene/sykehushotellene og i ettertid. At amming kan være både vanskelig og smertefullt er helt rett, og da burde man få mye mer støtte gjennom det enn det man gjør mange plasser i dag.

Jeg tenker et godt system for ammeveiledning hadde hjulpet langt flere enn å overbevise de (få?) som sier at de ikke "gidder". Min magefølelse er vel gjerne også at det kan ligge mye bakom, som handler om andre ting enn kun "gidding".

Det virker som om du bare vil fordømme de som må velge morsmelkerstatning.
Jeg ville amme men jeg hadde for store brystvorter for munnen hennes, vi prøvde skjold og andre ting. Men så ble jeg sjuk og måtte hasteopereres og fikk beskjed om å slutte for hu kunne ikke drikke melken min. Så da måtte vi bruke Nan. Og jeg var altfor dårlig for å kunne prøve, og når jeg endelig var frisk nok til å kunne gjøre noe, hadde jeg ikke melk.
Så jeg syns du virker veldig fordømmende her.

Jeg tenker mamming før amming❤️ Man velger ikke bort amming, med mindre en er nødt. Tenk litt lenger enn din egen nese!

Det har dessverre blitt mer og mer vanlig..
Hvor har du det fra? Jeg har ikke hørt dette før eller møtt noen som sier det. Hvis du har noen kilder/statistikk er jeg interessert :) Alle jeg kjenner har ammet, utenom en som ikke kunne. Da gikk det helt fint med erstatning og partner var også mer involvert i matinga. Mange måter å være gode foreldre på! :HeartredJeg tenker det er viktig å ikke gi inntrykk av at folk må oppgi en god (nok) grunn for å ikke amme. Alle vet at morsmelk er bra for babyen, men det legger på er ekstra (og unødvendig og skadelig) lag med skam om man føler man må rettferdiggjøre hvorfor man ikke ammer ovenfor alle og enhver. Vil anta det kan trigge en fødselsdepresjon hos mange.

Mitt inntrykk er at det å velge morsmelkserstattning over amming helt uten grunn, eller fordi man tror det er bedre, ikke gjelder i Norge, men i land hvor det er mindre offentlig opplysning, mer info kommer fra reklamer/industrien og dårligere permisjonsordninger :)

Her i Norge er heldigvis MME er heldigvis et fullgodt alternativ til MM :)

Jeg er helt enig at mer støtte for hjelp til amming bør på plass. At vi er avhengig av en frivillig organisasjon som Ammehjelpen for å få god oppfølging er hårreisende, og burde være et nasjonalt tilbud til alle mødre gjennom helsestasjon eller ammepoliklinikk.

Siden det er flere som etterlyser tall og statistikk, her er en studie som har sett på fullamming og delamming ved 6 uker og 6 måneder etter fødsel i Norge mellom 2010 og 2018. Studien ble publisert april 2022, altså for under et år siden.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/apa.16367

Resultatene viser at like mange fullammet eller delammet ved 6 uker i 2018 som i 2010, og like mange delammet ved 6 måneder i 2018 som i 2010. Tallene ved 6 måneder ligger på 80% av mødrene som full- eller delammet, så det er lite som tyder på her at det er blitt vanligere «å ikke gidde» å amme, når 8/10 mødre velger å fortsette å delamme.

Men kanskje viktigere, at 92% av mødre ved 6 uker full- eller delammer viser virkelig viljen mødre i Norge har til å gi babyer morsmelk. At det tallet har holdt seg stabilt gjennom de årene taler imot at det har blitt «vanligere at flere ikke gidder» å amme.

Hører om mange flere som sliter seg helt ut både fysisk og psykisk for å få til amming, enn de som «ikke gidder». Mitt inntrykk er at de fleste strekker seg lengre enn hva kanskje sunt er, for å få til amming. Veldig merkelig tråd..

Jeg er helt enig at mer støtte for hjelp til amming bør på plass. At vi er avhengig av en frivillig organisasjon som Ammehjelpen for å få god oppfølging er hårreisende, og burde være et nasjonalt tilbud til alle mødre gjennom helsestasjon eller ammepoliklinikk.

Siden det er flere som etterlyser tall og statistikk, her er en studie som har sett på fullamming og delamming ved 6 uker og 6 måneder etter fødsel i Norge mellom 2010 og 2018. Studien ble publisert april 2022, altså for under et år siden.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/apa.16367

Resultatene viser at like mange fullammet eller delammet ved 6 uker i 2018 som i 2010, og like mange delammet ved 6 måneder i 2018 som i 2010. Tallene ved 6 måneder ligger på 80% av mødrene som full- eller delammet, så det er lite som tyder på her at det er blitt vanligere «å ikke gidde» å amme, når 8/10 mødre velger å fortsette å delamme.

Men kanskje viktigere, at 92% av mødre ved 6 uker full- eller delammer viser virkelig viljen mødre i Norge har til å gi babyer morsmelk. At det tallet har holdt seg stabilt gjennom de årene taler imot at det har blitt «vanligere at flere ikke gidder» å amme.
Takk for god info! :Heartred

Wow. Man kan se at du ikke har mye forståelse for folks situasjoner. Her i Norge er det så absolutt ikke en tanke om at mme er like bra som Mm. Tvert i mot. Når man som mor ikke kan amme ungen sin, møter man på besservissere og ammemafia over alt, man leser over alt hvor bra amming er i forhold til MME. Til og med på mme boksen står det at Mm er best for barnet. Hvordan tror du det føles? Kanskje ikke alle vil brette ut om grunnene sine for å ikke amme, og derfor bare sier at de ikke orket? Selv har jeg aldri hørt noen si det. Ser forøvrig ikke noe forskjell på de rundt meg som har blitt ammet kontra fått flaske.

Back
Topp