Morsmelkerstatning – en lettvint (nød)løsning?

I alle dager. Jeg skjønner de som ikke kan amme pga forskjellige ting.
Men det er snakk om å gi barnet den beste næringen han/hun kan få..
Burde ikke vært så mye å diskutere.

For meg er det naturlig å amme og ser ikke på mme som noe lettvint. Mye lettere å dra frem puppen:)

Kan man ikke amme av ulike årsaker, så er selvfølgelig mme et supert alternativ, men jeg stiller spørsmål ved de som ikke vil amme.

Jeg er enig i det mange skriver at det er fælt at det skal være så mye negativt rundt mme.

Det er nok noen som selv velger vekk amminga men tror ikke det er mange.

Vi måtte gi mme på sykehuset fordi jeg hadde lite melk og startet da med å amme/pumpe etter klokken for å få oppprofuksjonen. Dette prøvde jeg i flere uker uten å få noe mer melk og har nå endt opp med å amme først men må også gi en del i tillegg etter på.

Å gi mme er på mange måter lett men jeg synes det også er travelt og vaske og koke flasker, koke vann, bland mme, ta med nok flasker og mme når en skal ut døra. Om han hadde vært mett og fornøgd når jeg var ferdig og amme hadde det vært mye bedre.

Jeg ammet i 5 uker, men i store smerter.
Fikk påvist Raynauds syndrom etter at lege trodde det var betennelse, sopp osv. Begynte etter 5 uker på mme. Fikk en ny baby, for jeg hadde itillegg nesten ikke noe av den fete melka, bare masse formelk. Prøvde teknikken til ammehjelpen for å få ned produksjonen av formelk, men hjalp ikke. Fikk full forståelse og støtte av både hs og lege når jeg gikk over til mme.

Jeg har hatt så lyst til å slutte! Så mange ganger! Min baby, av en eller annen grunn, skriker ved hver amming nesten. Har ikke opplevd ammepress, bare fra meg selv ;) Har måttet delamme fordi han var så stor. Er ikke kos enda, han er 3 mnd. Men flasker er noe styr. Ikke lettvint det heller. Derfor håper jeg ammingen går seg til etter hvert.

Burde ikkje hatt fordommer om dette i 2015..
Mangen sliter med amming eller har bare for lite.. Det gjør dei ikkje til dårlige mødre for det..
Dei fleste ønske og amme. Og dei som ikkje ammer av fri vilje bør kunne velge dette uten og bli sett ned på. Dette at barna blir mindre syke tror eg ikkje på..
Amma mine lenge og dei var masse sjuke. Tror ikkje dei som kan amme synst mme er en lettvint løsning heller. Men dette bør ver opp til ver og en. Ingen bør føle seg dårligere som mor eller bli sett ned på. Mme er bra mat for en baby :) det innholdet alt babyen trenger :)

Eg fikk aldri melk, ungen gulpa blod.Brystene var åpne kjøttsår og det og gå i gangen på sykehuset var tortur pga luftmotstanden av gåingen.Eg grein på sykehuset og spurte om hjelp til ammingen men det var aldri noen som hadde tid til og hjelpe meg.Når eg spurte etter mme fikk eg beskjed om at eg bare måtte holde ut.Ungen hylte i flere timer hver natt pga eg ikke hadde melk.Svigermor klikka og sa at nå er det nok, hun gikk rett hjem og kjøpte flasker og mme til eg kom hjem.Å prøve og amme var ikke kos, eg grein av tanken.I ettertid har eg skjønt feilen og skal sjekke dette nøye på sykehuset denne gangen.Denne gangen kommer eg til og "gi opp" mye raskere, for min del og barnets del.Eg har tenkt at eg får eg ikke til og amme vil eg prøve det eg kan og pumpe meg.
Min datter hadde krupp som liten men var ellers frisk, hun tåler ikke laktose men har sannsynligvis aldri gjort det heller da hun gulpet sånn 2 meter fra fødselen av.

Ikke bare amme press er også ammeslutt press når babyen har blitt så og så gammel .....

Jeg fikk ikke nok melk, men fikk til å delamme hele veien. Ammet til mini var 14 mnd, da var jeg tom. Hadde nok kunnet fortsatt leeenge hvis mini fikk bestemme, men produksjonen min var dessverre slutt.

Jeg opplevde omvendt ammepress... Mini var født like før sommerferien, og vi hadde flere forskjellige helsesøstre den første mnd. Samtlige foreslo minst en gang å kutte ut ammingen og bare gi flaske, fordi jeg ble så deprimert av å ikke kunne fullamme. Mulig den taktikken har funket på andre, men den gjorde meg bare mer deprimert. Og oppsatt på å amme det jeg kunne. Det tok et par mnd før jeg greide å slå meg til ro med delammingen. Det var jo visse fordeler med at andre kunne mate baby, men jeg hatet virkelig å måtte dra med meg flasker, termoser og pulver uansett hvor vi skulle.

Back
Topp