Akkurat der er jeg enig. ;-)
Storebror ble ammet i 7 mnd før jeg måtte slutte pga en operasjon jeg måtte ha.
Han er knapt syk.
Frøkna som ble ammet i nesten to år har astma, allergi og eksem, og er masse syk
Men når det skal sies er jeg kanskje en av ammeforkjemperene. Jeg tror, og har opplevd (blant annet her inne) at mange slutter kanskje for tidlig. Mange kunne prøvd litt til. Mange slutter før melka knapt får tid til å komme igang. Fordi det krever for mye.
Mitt inntrykk (ikke sikkert det stemmer, og absolutt ikke på alle), er at i dagens samfunn så skal alt i livet opprettholdes selv om man får barn. Man skal ha det samme livet som før med selvrealisering, sosialt samvær, hurtig tempo osv.
Mange "glemmer" at livet BLIR annerledes når man får barn. Mange glemmer at baby krever noe annet av oss. Kanskje man ikke kan sette seg selv først i en periode. Det får komme senere når barnet er eldre.
Jeg har hørt mange si at "nei nå orker jeg ikke amme mer fordi jeg trenger en fest/en øl". Kan man ikke la det være for en periode?
Før fikk mange av oss mme fordi før var det ikke normalt at babyen selv fikk bestemme ammeinterval. Da ble de lagt til hver 3-4 time, og det var for lite til at brystet fikk nok stimuli til å produsere melk. Jo oftere babyen ammer jo mer produseres. Derfor er er mange av oss flasket opp på mme.
Jeg slet i 7 mnd jeg med yngste, vi kavet mye og var på nippet til å slutte flere ganger. (med hs på lag, men jeg ville ikke gi opp heller. Huska med gru på alt flaskestyret jeg synes det var med eldste da jeg måtte over på mme. Så jeg vet at mme er like fullverdig som mm) Men så fikk frøkna påvist astma og fikk medisiner, og vi ammet da til nesten to år. Ikke at jeg mener jeg er noe flinkere enn alle andre siden jeg fikk det til, men hvis man vil hardt nok så får man til hvis det ikke er sykdom, medisin man må ta, man ikke har melk etter å ha prøvd en stund osv. For mange har nok melk hvis man gjør en innsats for å få det. Og da hjelper det ikke å fylle på med mme ;-)
Men jeg dømmer ingen, og sier veldig sjelden noe ;-) Jeg bare vet at JEG er glad jeg slipper å bruke flasker ;-)