morsmelk

kathrine80

Glad i forumet
Kan man blande samme morsmelk man har pumpet ut over en hel dag sammen?
gi på flaske dagen etter f.eks?

[8D]

Ja, det kan du [:)]

Ja det kan du.
Men melka må vær samme temperatur når du blander.

Altså, ikke hell nypumpet lunken melk, oppi allerede nedkjølt melk, om du skjønner.[8|][:)]

kan det jeg har pumpet over en hel dsg blandes sammen og fryses da

ORIGINAL: kathrine80

kan det jeg har pumpet over en hel dsg blandes sammen og fryses da

Ja.
Men samme regel gjelder ved temperatur, ikke bland nypumpet med kald. Kjøl alt til lik temp før du blander[:)]

hva er grensen på og blande sammen da?

kan jeg pumpe en hel dag og neste og blande sammen...eller er det en viss grense for dager ?

kan jeg pumpe en hel dag og neste og blande sammen...eller er det en viss grense for dager ?

du kan fryse ned melka også... for så å helle over en mindre mengde enn den nedfryste.... som da skal være avkjølt først

ORIGINAL: Lillesnille

du kan fryse ned melka også... for så å helle over en mindre mengde enn den nedfryste.... som da skal være avkjølt først

men kan vel ikke fryse ned en dag og vente 2 uker og frysen ned en skvett til i det?

ja du kan blande melk så mye du vil. men hvis du har melk stående i kjøleskapet ville jeg kjølt ned den nye melken du har pumpet ut i kjøleskapet for seg først, før du blander.

hvis du har melk i fryseren kan du helle nypumpet melk i samme beholder så lenge det ikke er mer varm melk enn den frosne, slik at den frosne melka ikke tiner.

dersom du skal fryse melk må du gjøre det med en gang mens den er fersk.
den holder seg i fryseren i 3-6 mnd (helst i dypfryser som du åpner sjelden).
i kjøleskapet holder fersk melk seg i 3-5 dager og opptint melk holder seg i 24 timer. den skal stå innerst nederst i kjøleskapet for der er det kaldest.

bør tines i kjøleskap og kun varmes i vannbad ved omrøring, ikke i micro.

Back
Topp