Morsmelk og morsmelkserstatning

M

Moderator Kristin

Guest
Hvor gamle var barna når dem sluttet med morsmelk eller morsmelkerstatning?
Og sluttet barnet av seg selv eller måtte dere avvenne barnet?
 
Med eldste måtte jeg slutte å amme da han var 7 mnd pga en operasjon jeg måtte ha. Han var ikke så ivrig på puppen lenger da. Fikk mme en god stund etter det da.

Yngste ammet til hun var nesten 2 år. Da ble det mer og mer slutt av seg selv.
 
Fra han var 7 mnd ble det mindre og mindre mme, og han slutta med flaske når han var 9 mnd. Da drakk han kun litt i kopp til alle måltider.
 
Driver med amme avvenning nå, ble ak 2 år. Har igjen kveldsammingen, hu er litt for glad i puppen [emoji85]
Og jeg er litt for lei nå
 
MME kuttet vi ut ved 8 uker, da kunne vi fullamme. Amme gjør vi enda, han ble 2 år i mai. Bare morgenpuppen som er fast da, utover det er det litt ved behov. Det har vært nesten naturlig nedtrapping (altså, mtp barnehagestart og sånn da, men han reduserte dagamminga ganske mye sjøl rundt ettårsdagen, også ble det ekstra nedtrapping noen måneder senere når det ble barnehage og jobb). Nattavvenning gikk også veldig glatt, ga beskjed om at nå må puppen sove og det var egentlig dett, men han var ca 22 måneder da, ammet ca en gang per natt, iblant mer :) Hvor lenge vi beholder siste ammestundene vet jeg ikke enda, akkurat nå er det på et nivå jeg syns fungerer, så da er det ikke noe stress. Bedre å slumre med mini på puppen på morgenen enn å stå opp 0530 ihvertfall, så vi får se :p Også er jo puppen gull å ha enda ved sykdom fortsatt, selv om han har blitt stor :)
 
Rundt ett år :) Kunne gjerne ammet litt lengre.
 
Ammet til 21mnd, sluttet med mme ca ved 1års alder. Mme kuttet vi ut uten større problemer. Amming trappet ned seg selv etter jobb og barnehagestart. Ammet morgen og natt frem til 20mnd. Brukte 1 mnd på å avvenne alt. Gikk noen uker med trist jente på natta, men så lenge jeg var der og trøstet gikk det seg til. Vann og en hånd på puppen funket fjell etterhvert.
 
Med førstemann gikk det med en gang faktisk. Han fikk prøve melk når han var 1 år og da var vi ferdig med mme.
Jeg gir mme til yngstemann i huset og hun er bare 7 mnd ennå og håper hun slutter like raskt som sin storebror.
 
Eldste hadde jeg ikke mer melk til når han var 12 mnd. Gikk da over på mme. Husker ikke hvor lenge. Gikk gradvis over til kumelk etterhvert, ved å blande det i mme. Drakk den bare varmet i flaske, aldri likt vanlig kald melk, selv den dag i dag. Sluttet når han var 3 år og vi fant ut at han ikke tålte melk.

Yngste ble ammet til hun var 2 år og 8 mnd. Begynte ikke med kumelk med en gang, drakk vann. Var mme i grøten hun spiste til hun var godt over 3 år.
 
Eldste var rundt 12 mnd da han slutta med mme. Han på 10 mnd får et par flasker enda, men drikker bare litt av det.
 
Eldste startet puppenekt ved 7-8 mnd alder. Da skulle han bare bite i puppen, etterfulgt av å le rått når jeg sa au, så da pakket jeg puppen bort for godt. Han hadde allerede fått litt morsmelk/mme på flaske og tok flaske godt i tillegg til grøt etc.

Med nr 2 ble min far alvorlig syk da hun var 4-5 mnd gammel og jeg mistet gradvis melken av den påkjenningen, så hun gikk fort over til mme av den grunn, uten problem ifht avvenning.

Jeg er spent på hvor lenge jeg får ammet tredjemann, men jeg har uansett ikke noe mål om drøye det lenger enn til barnehagestart, og ser nok for meg at avvenningen skjer før den tid. Håper dog å kunne amme minst like lenge som jeg ammet eldste. Og hvis ikke trøster jeg meg med at jeg har prøvd og de har fått de første edle dråpene.

Begge drakk MME før leggetid til de var rundt 1,5 år tror jeg. De var veldig glad i den flasken på kvelden.
 
Sluttet å amme seksåringen da hun var 6 måneder. Sluttet med mme da hun kunne få kumelk.

Treåringen sluttet jeg å amme da han var 2,5 år. Da var det lite han skulle ha så fant ut av vi like greit kunne slutte. Litt lei var jeg også og merket brystvortene var det og. :p
 
Back
Topp