Morro med ord

bakemamma

Elsker forumet
Sitter her og gleder meg veldig til de små lærer å snakke.. Vet det er litt lenge til enda, men med en fra før så husker jeg sånt veldig godt.

Min snakket tydelig fra starten av, men det var noen ord han hadde sine egne vendinger på.

Helsestasjon klarte han å si uten vansker, og helt rett.
Derimot var det andre, litt lettere ord som ble feil.
F.eks.:

Nugatti ble nunatti. Det hender jeg fremdeles bruker det ;-)
Sjokolade ble juttujade. Brukes også noen ganger. :-)
Feil vei ble pei pei. :-D
Også var det ett par sangtitler han hadde fine ord på.
Da han var liten hadde han to favoritter, den ene enda.

Mi Morena og Oceano av Josh Groban.
De ble hetende Morena og Ono Pono Teano. De har vi det litt morro med i dag. Han synes det sjøl er artig med ord han sa feil, eller forvanska.

Noen flere her som har sånne historier/ord å komme med?

Jeg har ingen barn selv enda, men har blitt fortalt at jeg selv sa ord som: Julenissen var nunesen, etterpå var eppetå, mormor var mommon, lys var dys. Gleder meg til å høre søte ord fra mini:)

Hehe, det er så søtt, jeg gleder meg til den tiden! Har ingen selv fra før, men mange småsøsken + har jobbet i barnehage.. Ketsjup ble til kepjuff, tyggis ble til gyssgyss, musikk ble til mikkmikk, sabeltann ble til satan (til foreldrenes fortvilelse), tante Karine ble til kattekine, Postman pat ble til påssepæpp, fly ble til fyyyyy, traktor ble til taktok, "ikke gå ned trappa" ble til "NEI, pappa!" og herbie ble uu-ui :)

Gutten min blir 2 år i slutten av måneden, og han sier ord som:

- Tå på = stå opp
- Nunenisse = julenisse
- Nitta nos = mikke mus
- teje = tv
- fova = sove
 OSV :) Mye morro

haha! søstra mi (jeg var ni når hun kom til) sa trantron istedenfor traktor.
Jeg sa visst "den ainnern" ("den andre" på trøndersk) til bestemor en periode. Hadde bare lært navnet på bestefar fordi han var jeg så veldig opptatt av :)

J har blitt 4 år, og er veslevoksen som fy. Han kan si ting som: "mamma, når barnen
snakker, må de voksne høre etter" med en streng stemme, sikkert akkurat som de voksne i barnehagen sier til barna der.

Vi kan gå ut av huset, og han utbryter "for en nydelig dag!"

Det hadde vært gøy å feste en båndopptager på han en dag.. :) 

Så mange fine ord og setninger :-D

Min lille er bare 20 mnd, så han uttaler jo ingen ord perfekt enda, bortsett fra mamma og pappa...
Men han er søt når han sier
deili dusse - deilig å dusje
O hoi! - Kaptein Sabeltann
pjus - pus
vovva - vovva
datt datt - gakkgakk
pipii . pippip

Back
Topp