Mormor vs Farmor

• Trådstarter Trådstarter eLLe*meLLe
  • Opprettet Opprettet
Farmor her er MINST like mye bestemor som det mormor er, om ikke mer....
Farmor hang over meg som en tullig når jeg var gravid, og ukene etterpå :P
Var kjempe kult å amme med hodet til svigermor på skulderen for å seeeeee på :P

Man er vel like mye farmor som mormor som bestemor.

Her gjør vi det enkelt, her er det bestemor og bestefar på begge sider :)

bestemor er like engasjerte som mormor hos oss hvertfall

Min mormor sier at det er noe helt superspesielt ved å bli mormor. Det var veldig spesielt og fint å bli farmor også, men mormor var visst kremen. Hvorfor det er sånn i den generasjonen, vet da fåglarna.. Litt forfriskende i deler av min familie sånn sett, der guttene alltid blir satt "høyere" enn jentene. 

De har jeg faktisk aldri tenkt på! At det skulle være mindre stas å bli farmor enn mormor! Er kanskje enklere å ta seg ut ifht barnebarnet om man er mormor - her er hvertfall svigermor (da altså farmora til gutten vår) evig redd for at hun maser, kommer for ofte, trenger seg på ol... Samme hva vi sier til henne! Jeg vil jo bare ha hjelp og besøk jeg;) Kan ikke få for mye av det;)

I det fleste tilfeller blir mormor mer involvert i ting som svangerskapet og barneoppdragelse.
Terskelen for kvinner å stille spørsmål om slike ting er i det fleste tilfeller lavere ovenfor ens egen mor, enn svigermor. Man kjenner tross alt sin egen mor best.
Tror derfor mormødrene kjenner sine barnebarn bedre.

Så ja, det er nok litt mer "stas" å være mormor enn farmor, og har vel egentlig alltid vært det..

Merker veldig forskjell på min mor og mannens mor. Mamma er veeldig engasjert osv, men svigermor er myyye mer opptatt av barnet til mannens søster.. Tror kanskje det fort blir litt annerledes når man er mormor enn når man er farmor.. Svigermor er jo begge deler og det er ikke vanskelig å se hvem hun kjenner best av barnebarna og hvem hun engasjerer seg mest med. Jeg synes det er veldig trist, men jeg tenker at "sånn er det bare".

alt avhenger jo av hva slags forhold man får til barnet.. ikke hvilken tittel man har..

jeg hadde et mye bedre forhold til min farmor enn til min mormor... T har det motsatt.. han har ikke noe forhold til sin farmor i det hele tatt.. men han har en bestemor også, som er dobbelt så god som farmoren... og så har han selvfølgelig mormor :) så for han er bestemor og mormor like gode iallefall :)
Sånn blir det nok for den i magen og :) (bortsett fra at der er bestemor det samme som farmor da.. men det blir brukt bestemor :))

Aldri tenkt over en gang. Personlig har jeg selv mest kontakt og har vært hver sommer hos min farmor. Dattera mi ser ut til å følge i "samme fotspora" som meg, med sin farmor :) 

Tror det er stas uansett jeg :D 

Jeg mener jeg har lest litt før om at mødre gjerne deler barnet mer med sine egne mødre enn med svigermor, så dermed kan jeg jo tenke meg at det kan være litt forskjell, men det avhenger jo helt av kjemien en har med sin egen mor og med sin svigermor, og alle mulige sånne små variabler. 
Her i familien er det nok mest stas å være farmor, siden hun bor 5 min unna snuppa og ser henne ofte, mens mormor bor et par timer i fly unna, og bare skyper og besøker en sjelden gang. 

Min svigermor har sagt at hun synes det er trist at hun aldri blir mormor. Det er fordi hun selv hadde best forhold til sin mormor. I tillegg hadde sønnene hennes (altså min mann og hans bror) bedre forhold til mormor enn farmor.
Jeg for min del har god kontakt med begge mine bestemødre og har alltid hatt det. Og i en alder av 30,5 år har jeg dem begge i live enda, noe jeg er utrolig glad for.

Gutten vår er like glad i både mormor og farmor, og vi ser jo at de begge elsker ham betingelsesløst og er like tussete etter ham. Det blir helt uaktuelt for oss å favorisere en av dem, ihvertfall.

Jeg venter en datter nå, men tanken om mormor/farmor har ikke slått meg engang

*Prinsessa skrev:
Man er vel like mye farmor som mormor som bestemor.

Her gjør vi det enkelt, her er det bestemor og bestefar på begge sider :)

Skjønte ikke det svaret her i forhold til problemstillinga. Kan du utdype?

Jeg skjønner at det kan være lettere og mer "stas" å være mormor.
Lettere fordi svigersønner som regel ikke er like vriene og vrange som svigerdøtre kan være.
Og mer "stas" fordi man opplever sin egen datter gå gravid og få barn.

Allikevel har det nok mest å si hva slags forhold man har til besteforelderen.
Farmor døde 4 år før jeg ble født og det er en av mine store sorger i livet, spesielt etter at pappa også gikk bort.
Selv om jeg har et utrolig nært forhold til mormor, tror jeg at forholdet til farmor hadde vært ennå sterkere, siden farmor var så lik pappa og pappa var min store helt i livet.

Jeg har en gutt og venter en gutt til og da jeg fikk vite det så dukka akkurat den tanken opp i hodet mitt. Jeg har alltid hatt et bedre forhold til mormor enn farmor, og jeg tror det er fordi mamma har et godt forhold til sine foreldre og tok oss ofte med dit, oftere enn vi var hos farmor. Jeg kjenner selv når jeg har barn at jeg MYE oftere heller mot mamma enn svigermor om ting ang barnet mitt. Derfor tror jeg at mormor gjerne får en større plass enn farmor. Nå skal det sies at svigermor bor på en annen kant av landet og dette har jo selvfølgelig noe å si for kontakten med barnebarn. Men hvis jeg kunne velge, ville jeg gjerne ha fått en av hver. Og jeg mener IKKE at jeg ikke ønsker min neste sønn velkommen til verden, jeg elsker han allerede og vil ikke bytte han bort!!!

Skjønner godt hva de mener. Er ofte mannen som må gi avkall på sin familie, har spurt venninnene mine, og 90 % har det på samme måte, det er moren deres barna har best kontakt med... 

Sannheten skrev:
Skjønner godt hva de mener. Er ofte mannen som må gi avkall på sin familie, har spurt venninnene mine, og 90 % har det på samme måte, det er moren deres barna har best kontakt med... 

Her er det omvendt. Men det er sikkert fordi vi bor 5min unna svigers, og mora mi bor 1,5 time unna. Så når vi måtte ha vesla på overnatting så var det svigers som fikk "æren", siden det er de hun kjenner best. Hadde vel fått angst om vi hadde plassert henne hos mormor, ser henne kanskje èn gang i mnd..

Back
Topp