Mormor vs Farmor

• Trådstarter Trådstarter eLLe*meLLe
  • Opprettet Opprettet
E

eLLe*meLLe

Guest
Er det mer stas å være mormor enn farmor? Er man mer ordentlig en besteforeldre dersom det er din datter som har fått barn? Jeg har to venner som begge har gutter. De er må gravide igjen og ønsker seg sårt jenter slik at de en gang kan bli mormor. Er det ikke godt nok å være farmor da? Jeg har aldri tenkt på dette, og ser ingen problem i det å være farmor kontra mormor.

Er da like mye bestemor enten en er farmor eller mormor..
Men ofte om ett forhold går adundras så er jo barnet mest hos mor , er vel det di tenker på da kanskje? at di får sett mer til barnebarnet sitt da om di er mormor?
Hehe jeg vet ikke

her så ser mormor ungene mer enn farmor.. så skjønner kanskje tankegangen ..

Det har jeg aldri tenkt på. Det var noe helt nytt for meg, he he he!!

Kan bare svare fra mitt ståsted da i forhold til å bli mormor en gang:
Er bare glad jeg at jeg har fått barn! Så får tiden vise om jeg blir mormor en gang. Det er ikke noe som bekymrer meg så veldig, he he!!

Jeg har jo begge kjønn, men det er jo ikke noe garanti for at de to får barn. Men bekymret, nei det er jeg ikke.

Så lenge jeg ikke blir mormor før om mange år så skal jeg være fornøyd, ha ha! :p

Haha. Trodde man bare valgte ett av "navnene" og bare holdt seg til det jeg.. Om det var mormor, farmor eller bestemor :P
Her var svigers fast bestemt på at de SKULLE være bestemor og bestefar. Mora mi er mormor. Trodde hu kom til å være mormor når brødra mine får unger også jeg :P

Dramadama skrev:
Haha. Trodde man bare valgte ett av "navnene" og bare holdt seg til det jeg.. Om det var mormor, farmor eller bestemor :P
Her var svigers fast bestemt på at de SKULLE være bestemor og bestefar. Mora mi er mormor. Trodde hu kom til å være mormor når brødra mine får unger også jeg :P

Ha ha. Er litt mer komplisert :å Men tar meg i å tenke slik av og til jeg også :)

jeg føler at en farmor må jobbe hardere for å komme opp mot mormor. Jeg leser om maaaange damer som klager på svigermor, men ikke like mange menn som klager på sin svigermor. 

dette kan også ha noe med at jeg har hatt bedre forhold til mormor vs farmor og mine barn har ikke farmor. (de to minste sin er død, og de eldste din bryr seg tydeligvis ikke i det hele tatt. Har ikke sett de på 9 år, og hun bor i samme by)

Jeg mener det blir hva man gjør det til sjøl. Mi mor er både farmor og mormor og ho har kjempe godt forhold til alle 6. Men selvom ho har godt forhold (ho er liksom favoritten til alle barna) til alle, så føler ho selv at ho føler ho kan være mer som ho vil mot mi datter, siden jeg er dattera hennes. Og ho følte det på en annen måte når det var jeg som skulle føde, i forhold til når svigerdøtrene skulle føde. Men ho er like glad i alle barna og alt det der for det, gjør ingen forskjell!

jeg venter min andre gutt, og skal ikke ha flere unger, og kommer da aldri til å bli mormor. jeg har tenkt litt på dette, for jeg merker hvor mye mer jeg knytter meg til min egen mamma når jeg er gravid og har små barn, selv om det er farmora til ungene som bor nærmest og som hjelper oss mest. men jeg merker jeg stoler ikke like mye på farmor som mormor, på en måte, og føler det er forskjell. men jeg takler ikke flere svangerskap, så jeg har bestemt meg for å være en kjempegod farmor istedetfor å kunne bli mormor ;)

Jeg vet ikke hva som er mest stas, men for min del har jeg et myyyyyye nærere forhold til farmor enn mormor!!!

farmoren til mine gutter er den som er "bestemor" her i hus.  min mor engasjerer seg ikke så mye.

så en slik farmor skal jeg bli. en som stiller opp, gir gaver og et fang.  og ikke presser meg på.

Ser ikke på det som en konkurranse på en måte. Man lever med det slik som det er.
Håper å bli kalt for bestemor i stedet for mormor/farmor :)

Kan jo tenke meg at det er litt mer spesielt når ungen din skal være gravid og føde enn når ungen din bare skal stå og se på :P

Har jeg aldri tenkt over, for min egen del at jeg hadde ikke blitt mormor om Maren hadde vært gutt.
Jeg har et bedre forhold til min farmor enn min mormor, min søster omvendt!
Tror det er mye hva du gjør det til selv, her liker ungene begge like godt, de har 3 de Mormor, Farmor og Bestemor(pappa sin samboer, de har vært sammen i 21 år)
Jeg gjør iallefall ingen forskjell mellom de ifh til ungene..:)

Jeg skjønner tanken godt! Og det er fordi at svigerdøtre nok ikke er de enkleste å ha med å gjøre. Mange av oss klager på svigermødrene våre, men alt er nok ikke bare enkelt for dem heller. Mange er nok redde for å tråkke på tærne til sine svigerdøtre og at forholdet til barnebarnet blir litt prega av det.

Tror også det kommer litt an på hvordan man bor i forhold til hverandre geografisk.

Jeg har en av hver så blir begge deler. Jeg ser og oplever selv at mormor ofte har et helt annet forhold til datteren sin enn det de aller fleste gutter har til moren sin. Jeg har delt masse med med min mor under graviditet, da de var bittesmå og nå som jeg aldri har snakket med svigermor om. Vi har et greit forhold, men ettersom min mann heller ikke så ofte snakker med de så har det blitt sånn.Så det har jo litt å si om hvordan familieforhold man har og hvordan besteforeldrene vister interesse for barnebarna sine.

Skal innerst inne inrømme at jeg er glad jeg har en jente som jeg forhåpentligvis vil ha et nært forholf til bår hun blir voksen og skal ha barn.

Har ikke så mye å si hvordan du er som bestemor for barna sin del, men tror det går mer på det at under graviditeten står jenta nærmere sin mor enn svigermor...
Jeg deler mye mer med min mor enn svigermor, men har nærmere forhold til min farmor, enn mormor..

Det virker sånn noen ganger ja, for moren til sambo her bryr seg ikke noe om våre barn, mens barna til søstera til sambo bryr hun seg masse om, så virker som at hun ikke bryr seg om våre fordi de ikke kommer fra hennes datter, hennes eget kjøtt og blod om man kan kalle det det. For min del har jeg en unge av hver og kommer nok til å bli like glad i evt. barnebarn jeg får når den tid kommer, det er nok en stund til enda

Det var nå å tenke litt vel langt frem i tid! Hvis en vil bli en bestemor med god kontakt med barnebarna så må man lære svigerbarn godt nok å kjenne og finne et godt forhold der OG man må engasjere seg i barnebarna.

Her er det så lett å la jenta være hos mormor, for min mor ringer oss flere ganger i uken, klager om hun ikke har sett jenta på ei uke og rett som det er ringer hun og spør om hun MÅ i bhg i morgen eller om hun ikke kan være hos henne. :-) Jenta trives så godt der at hun er der de siste dagene av sykdomsperioder, alltid kos hos mormor selv om en er pjusk.

Farmor derimot engasjerer seg ikke, sitter i sofaen når vi sees, leker ikke med jenta, spør aldri om å få passe og har sjelden tid hvis jeg spør. Da må det være krise liksom. Men sånn er hun mot de 5 andre barnebarna også. En må kreve tid med henne, og det frister ikke når hun ikke er engasjert. Jeg vil se annen interesse enn å bare spørre om jenta vil sitte på fanget, og da mens hun er sky og forsiktig fordi hun nettopp har kommet. Vent nå til jenta tør opp i alle fall liksom! Akk ja...

Back
Topp