FanaFrøken2Be
mammaLykke
Fikk beskjed om at morkaken ligger foran.. er det slik at det tar lenger tid Før jeg kjenner noe ? Og får man større mage da enn om den ligger bak ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Den kan ikke "svømme rundt"Æææ?? Dette visste jeg ikke!! Flytter morkaken seg ? Tenkte den holdt seg på et sted! Så den kan bare svømme rundt ungen og ved fødsel bare ligge seg foran åpningen å lage mye styr for å si det pent ?? OMG ! TMI!
Så bra at den trakk seg oppover.Jeg hadde forliggende morkake, det som heter placenta previa anterior, totalis (dvs. morkake som dekker HELE livmoråpningen slik at fødsel er umulig og keisersnitt må utføres om den ikke flytter seg.) Dette fikk jeg påvist i uke 17 på ordinær ultralyd. Jeg hadde to små blødninger i uke 5 og 7. Legen ble overrasket over at jeg ikke hadde hatt fler blødninger, da det er veldig vanlig når man har morkaken plassert på denne måten. Jeg var på 3D-ultralyd i uke 28 og da kunne vi se at morkaken hadde trukket seg oppover til å kun bli foranliggende (foran på magen, ikke lenger over åpningen) og fødsel da vil være mulig. I de fleste tilfeller trekker den seg oppover ettersom livmoren vokser. Jeg kjente liv ganske tidlig for første gang (et par ganger i uke 12 før det gikk noen uker før jeg kjente det igjen) og fra uke 20 kjente jeg daglig liv. Fra rundt uke 23 var disse sparkene ganske kraftige og de kunne både sees og kjennes utenpå magen. Så i mitt tilfelle stemmer det overhodet ikke at jeg har kjent spark verken senere eller svakereNå er dette mitt første barn og jeg har således ingen andre graviditeter jeg kan sammenlikne med, med jeg kjenner ihvertfall MASSE liv, og spesielt om natten
![]()
Så bra at den trakk seg oppover.Fikk du beskjed om å holde deg mer i ro og å unngå samleie?
Jeg har hatt en liten blødning i uke 6, men den siste var så stor at jeg var sikker på SA. Er redd for å få en slik blødning igjen, og at det skal gå galt. Hørte du noe rundt dette, Babymagen1990? Har liksom ikke forstått om disse blødningene er farlige eller ei. Håper den trekker seg oppover hos meg også.