Morkaken ligger foran

FanaFrøken2Be

mammaLykke
Fikk beskjed om at morkaken ligger foran.. er det slik at det tar lenger tid Før jeg kjenner noe ? Og får man større mage da enn om den ligger bak ?

De sier at det ofte tar lengre tid før du kjenner noe da ja, for da vil jo morkaken ta imot sparkene som en slags pute. Har nok ikke noe å si på størrelsen på magen vil jeg tro:)

Lurer på om min ligger foran å. Kjenner så lite liv i forhold til hva jeg har gjort med de to andre. Eller sp sparker han/hun innover.. Magen blir ikke større av at morkaken ligger foran :)

Jeg har også forran liggende morkake:) krysser fingrene for at den flytter seg til fødsel! Jeg er i uke 14 og har ikke kjent noe spark enda, så det forklarer jo hvorfor :/

Med første så hadde jeg foranliggende morkake, tror ikke jeg kjente noe før i uke 19/20 ca.

Morkaken har ligget forran (altså på fremre vegg) både forrige gang og denne gangen. Den flyttet seg ikke noe sist. Det er visst den ligger forran åpningen det kan være skummelt hvis ikke den flytter på seg :)
Sist gang kjente jeg de første små dultene i uke 16. Nå kjente jeg dem i uke 11-12 :)

Æææ?? Dette visste jeg ikke!! Flytter morkaken seg ? Tenkte den holdt seg på et sted! Så den kan bare svømme rundt ungen og ved fødsel bare ligge seg foran åpningen å lage mye styr for å si det pent ?? OMG ! TMI!

Jeg er usikker på hva eg kjenner denne gang til tross for at det er nr 4. Jeg trodde selv morkaka lå foran men det viser seg den ligger i bakrevegg så baby må enten være rolig eller sparke innover. Er over i uke 15 så jeg forventet nok å kjenne litt.

Æææ?? Dette visste jeg ikke!! Flytter morkaken seg ? Tenkte den holdt seg på et sted! Så den kan bare svømme rundt ungen og ved fødsel bare ligge seg foran åpningen å lage mye styr for å si det pent ?? OMG ! TMI!
Den kan ikke "svømme rundt" ;) Men den kan forflytte seg når livmoren vokser. Hvis den ligger nede forran åpningen nå, så kan den flytte seg oppover etterhvert som livmoren vokser og blir større :) Men det er ikke slik at den plutselig da kan havne nede forran åpningen igjen :)

Jeg har også hørt at man da kan kjenne sparkene senere enn om morkaken hadde vært plassert annerledes. Etter som livmora vokser, vil ikke hele morkaka direkte flytte seg, men den vil bli strekt med livmora, og dermed kunne flytte seg fra mormunn.

Jeg fikk på mandag påvist forliggende morkake, altså morkake som dekker for indre mormunn. Ble oppdaget i forbindelse med at jeg hadde en stor blødning. En forferdelig skremmende opplevelse, men på sykehuset fant de heldigvis en levende og sprellende krabat. Legen trodde blødingen kom fra morkaka, og kalte det truende abort. Et skremmende ord. Blødningene har nesten gitt seg nå, så jeg håper dette går bra. Jeg har fått beskjed om å holde meg unna samleie, tunge løft og høy aktivitet, men jeg var sånn på tuppa at jeg ikke fikk med meg for hvor lenge. Er det noen andre som har opplevd dette? Finner liksom ikke noen som skriver om dette før ordinær UL. Det er så kjedelig å sitte med mange spørsmål i etterkant.

Jeg hadde forliggende morkake, det som heter placenta previa anterior, totalis (dvs. morkake som dekker HELE livmoråpningen slik at fødsel er umulig og keisersnitt må utføres om den ikke flytter seg.) Dette fikk jeg påvist i uke 17 på ordinær ultralyd. Jeg hadde to små blødninger i uke 5 og 7. Legen ble overrasket over at jeg ikke hadde hatt fler blødninger, da det er veldig vanlig når man har morkaken plassert på denne måten. Jeg var på 3D-ultralyd i uke 28 og da kunne vi se at morkaken hadde trukket seg oppover til å kun bli foranliggende (foran på magen, ikke lenger over åpningen) og fødsel da vil være mulig. I de fleste tilfeller trekker den seg oppover ettersom livmoren vokser. Jeg kjente liv ganske tidlig for første gang (et par ganger i uke 12 før det gikk noen uker før jeg kjente det igjen) og fra uke 20 kjente jeg daglig liv. Fra rundt uke 23 var disse sparkene ganske kraftige og de kunne både sees og kjennes utenpå magen. Så i mitt tilfelle stemmer det overhodet ikke at jeg har kjent spark verken senere eller svakere :) Nå er dette mitt første barn og jeg har således ingen andre graviditeter jeg kan sammenlikne med, med jeg kjenner ihvertfall MASSE liv, og spesielt om natten :)

Jeg hadde forliggende morkake, det som heter placenta previa anterior, totalis (dvs. morkake som dekker HELE livmoråpningen slik at fødsel er umulig og keisersnitt må utføres om den ikke flytter seg.) Dette fikk jeg påvist i uke 17 på ordinær ultralyd. Jeg hadde to små blødninger i uke 5 og 7. Legen ble overrasket over at jeg ikke hadde hatt fler blødninger, da det er veldig vanlig når man har morkaken plassert på denne måten. Jeg var på 3D-ultralyd i uke 28 og da kunne vi se at morkaken hadde trukket seg oppover til å kun bli foranliggende (foran på magen, ikke lenger over åpningen) og fødsel da vil være mulig. I de fleste tilfeller trekker den seg oppover ettersom livmoren vokser. Jeg kjente liv ganske tidlig for første gang (et par ganger i uke 12 før det gikk noen uker før jeg kjente det igjen) og fra uke 20 kjente jeg daglig liv. Fra rundt uke 23 var disse sparkene ganske kraftige og de kunne både sees og kjennes utenpå magen. Så i mitt tilfelle stemmer det overhodet ikke at jeg har kjent spark verken senere eller svakere :) Nå er dette mitt første barn og jeg har således ingen andre graviditeter jeg kan sammenlikne med, med jeg kjenner ihvertfall MASSE liv, og spesielt om natten :)
Så bra at den trakk seg oppover. :) Fikk du beskjed om å holde deg mer i ro og å unngå samleie? :eek: Jeg har hatt en liten blødning i uke 6, men den siste var så stor at jeg var sikker på SA. Er redd for å få en slik blødning igjen, og at det skal gå galt. Hørte du noe rundt dette, Babymagen1990? Har liksom ikke forstått om disse blødningene er farlige eller ei. Håper den trekker seg oppover hos meg også.

Har å morkaken på fremme vegg :) hadde det med mellomste også :)
Kan ta lengre tid før man kjenner de herlige sparkene ja :) å hvertfall utenpå :)
Men ellers så tror jeg ikke at det har noe å si på magen nei :)

Jeg har morkaken foran åpningen, og dette skal ha vært årsak til en blødning tidlig i svangerskapet. Men de var ikke bekymret enda da den ofte flytter seg oppover etter hvert som jeg vokser. Hvis den enda lå foran på oul skulle det følges nøyere opp. Tar det med knusende ro. :)

Ultralyd, ja :)

Så bra at den trakk seg oppover. :) Fikk du beskjed om å holde deg mer i ro og å unngå samleie? :eek: Jeg har hatt en liten blødning i uke 6, men den siste var så stor at jeg var sikker på SA. Er redd for å få en slik blødning igjen, og at det skal gå galt. Hørte du noe rundt dette, Babymagen1990? Har liksom ikke forstått om disse blødningene er farlige eller ei. Håper den trekker seg oppover hos meg også.

Nei, jeg fikk aldri beskjed om det - og det har jeg undret meg over flere ganger. Jeg fikk i grunn veldig lite informasjon, fikk kun beskjed om at "morkaken ligger så langt ned det går an", og på arket jeg fikk stod det placenta previa anterior totalis. Jeg visste ikke noe om dette i forkant så jeg tenkte ikke på å spørre noe. Jeg var tilbake på ultralyd i uke 24 for å ta en vekstkontroll (pga. BMI) og da spurte legen om dette med blødninger, noe hun ble overrasket over at jeg ikke hadde hatt. Så sa hun at jeg nok kunne forevente å få det fremover, spesielt etter uke 30, og da måtte jeg kontakte føden med en gang. At jeg sannsynligvis ville bli lagt inn så lenge jeg blødde, og den 3. gangen det skjedde ville jeg ikke bli skrevet ut igjen før barnet var født. Fikk ikke høre noen ting om sexrestriksjoner, treningsforbud, sengeleie eller noe. Noe det stod overalt da jeg googlet det når jeg kom hjem!:-p Fikk beskjed om at når blødningen kom, skulle jeg legge meg ned på gulvet og ringe ambulansen, eventuelt om det bare var litt blod kunne samboer kjøre meg. Det er morkaken blødningen kommer fra, og denne er svært blodfylt og man kan blø kjempemasse uten at det nødvendigvis er farlig - men det kan se dramatisk ut. Jeg leste et sted at det sjeldent er farlig om man kommer seg raskt til sykehuset. Så om du begynner å blø, så vet du at det med stor sannsynlighet er fra morkaken på grunn av plasseringen, og da trenger du ikke frike like mye ut som om hvis du ikke hadde visst om dette at du kan forvente deg blødninger på forhånd:-p

Jeg ser lengre opp at du har vært innlagt på sykehus pga. blødning. Jeg tror det er først når det skjer at man får restriksjoner. Restriksjonene skal du følge hele svangerskapet, eller til du eventuelt har tatt en ny ultralyd der morkaken har trukket seg oppover og du har fått "klarsignal" til sex og tunge løft igjen :-) Lykke til! Det går nok bra, jeg har ikke hørt om at man har noen større risiko for å miste barnet med disse blødningene. Så lenge du følger restriksjonene, oppholder deg i nærheten av sykehus (altså ikke to timer unna sykehuset) og legger deg ned og ringer ambulanse MED EN GANG du får blødninger så tror jeg ikke du har noen dårligere risiko enn andre. Det kan imidlertid hende du får barnet ditt litt før termin da, om du har mye blødninger på slutten.

Back
Topp