Morkake som stenger..

Førstegangs

Glad i forumet
Noen flere som har fått beskjed om at morkaka stenger for vanlig fødsel ved oul, men som har flyttet seg dit den skal være før fødsel? Jeg fikk beskjed om dette i uke 18, og skal tilbake på ul i uke 32 for å se om det blir ks eller vanlig fødsel.

Min morkake var lav så jeg og fikk ul senere. Tror ikke det er uvanlig. Ultralyden er mer som at man sjekker at den har flyttet seg oppover.

Fikk samme beskjed og var på ul i uke 32 og 36. De mente den hadde flytta seg, men mangla ca 1 cm som de sa ordna seg under riene. Men endte med haste snitt.

har fått beskjed om dette 2 av 4 svangerskap, har flytta seg begge gangene :) ville ikke bekymra meg for det, i alle fall ikke før det er nødvendig ;) er veldig mange som opplever dette og som regel har den flytta seg i tide :)

Jeg fikk beskjed om lavt liggende morkake i uke 18, men på ul i uke 32 var alt som det skulle og ingen grunn til ks:)

Så tror det er mer vanlig enn vi tror:)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Fikk også samme beskjed i uke 18 på UL. Men ved ny kontroll i uke 32 var den trekt seg tilbake og tre uker senere fødte jeg normalt:) Lykke til!

Sent from my GT-I8190N using BV Forum mobile app

Jeg hadde ved oul,men hadde flyttet seg så pass i uke 28 at jeg fødde vanlig.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Jepp. Foranliggende morkake på oul i uke 18. På ny kontroll i uke 28 var alt bra. Fødte vaginalt :)
Tror det er relativt vanlig, også vanlig at det ordner seg selv. Ikke noe å bekymre seg for ennå. Bare koselig å få se huleboeren igjen en gang til ;)

Jeg! Ved OUL fikk jeg beskjed at jeg måtte til ny UL i uke 32 for å se om den hadde flyttet seg. Det hadde den, men ikke helt nok, så det var tilbake igjen i uke 36. Da var alt i orden, og jeg kunne føde på vanlig måte. :)

Jeg fikk beskjed om at ca 5% av alle gravide fikk denne beskjeden på OUL i uke 18, men bare 0.5% hadde fortsatt morkaken liggende i veien i uke 32. Så det er sjelden man må ta KS av denne grunn. :)

Ja, fikk vite på OUL at morkaka lå foran fødselsåpningen. Var på ny kontroll forrige uke (uke 28) og da stengte den fremdeles. Skal nok en gang sjekke det neste uke, da med innvendig UL og en fødselslege skal ta en avgjørelse om hvorvidt det blir vaginal fødsel eller ks. Det er visstnok veldig vanlig og har stort sett ordnet seg selv innen man når uke 32, så jeg er optimistisk:) Det var i gjennomsnitt 1-2 personer i året ved "mitt" sykehus som måtte ha ks som følge av dette, så da føler jeg oddsene er med meg!

Det eneste jeg ikke skjønner er hvorfor avgjørelsen skal tas allerede i uke 30 når "fristen" vanligvis er uke 32? Håper det ordner seg hos deg:)

Da satser vi på at det ordner seg :) Flere som sier at det er lite sannsynlig at det forandrer seg, men det er lenge siden de fødte, he he :P Er bekymret for at jeg skal få klarsignal om å føde vanlig, men så viser det seg at det ikke går likevel midt i fødselen:S

Da satser vi på at det ordner seg :) Flere som sier at det er lite sannsynlig at det forandrer seg, men det er lenge siden de fødte, he he :P Er bekymret for at jeg skal få klarsignal om å føde vanlig, men så viser det seg at det ikke går likevel midt i fødselen:S
Bare senk skuldrene og ta tiden til hjelp:) dersom vanlig fødsel ikke vil gå, gis det beskjed i god tid har jeg hørt

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg fikk samme beskjed ved OUL og min morkake hadde flyttet seg ved kontrollen i uke 32 :) Det vanligste er at morkaken flytter seg i slike tilfeller slik jeg har forstått det, vet ikke om tallet stemmer, men ei jordmor sa i 95 % av tilfellene så flytter den seg :)

Jeg fikk samme beskjed ved OUL og min morkake hadde flyttet seg ved kontrollen i uke 32 :) Det vanligste er at morkaken flytter seg i slike tilfeller slik jeg har forstått det, vet ikke om tallet stemmer, men ei jordmor sa i 95 % av tilfellene så flytter den seg :)

Ja, var et slik tall jeg ble forespeilet. Bare et fÅtall som opplever at det ikke ordner seg selv:-)

Back
Topp