Morkake på fremre vegg

Har også morkake foran og kjenner nå 20+1 liv hver kveld og ofte morgenen også når jeg ligger på ryggen. Også svakt utenpå:) Det jeg har skjønt er at jeg egentlig har kjent det tidligere (fra ca uke 18), men at jeg har vært litt usikker på om det bare var bobler/murring i magen eller ei:p ikke lett å vite hva jeg skal kjenne etter nå første gangen.

Jeg sa til jordmor for 1,5 uke siden på OUL at jeg muligvis hadde kjent noe på høyre side av magen, men var litt usikker. Da sa hun at det kunne passe veldig bra fordi morkaka lå foran og litt mot venstre, så hvis hun hadde «lirket» seg bort ditt og lagt inn et par spark så ville jeg nok ha kjent det:) og det er fortsatt på høyre side jeg kjenner det best nå.

Jeg tror ikke det er større sannsynlighet for å få den foran hvis man er gravid første gang som du spør om lengere opp, men vet den er større ved ivf, hvis man har hatt den foran i tidligere svangerskap og ved høyere alder. Og ellers er det sikkert også tilfeldigheter som råder.:happy:

Du kjenner nok noe veldig snart!:)

Jeg er 20+5 og har denne uken begynt å kjenne små spark og dunk. Utrolig artig! Det er veldig sjeldent og ikke lenge om gangen, men kjekt å kjenne at det er noe liv inni der :) Blir nok bare mer og mer fremover nå. :happy:

Jeg er 20+5 og har denne uken begynt å kjenne små spark og dunk. Utrolig artig! Det er veldig sjeldent og ikke lenge om gangen, men kjekt å kjenne at det er noe liv inni der :) Blir nok bare mer og mer fremover nå. :happy:
Så herlig! 19+6 med nr 2,og nå er det endelig litt tydeligere spark her også. Tydeligst når han klarer å karre seg over på den siden der morkaka ikke dekker alt :)

Eg var på ultralyd forgje veka og fekk beskjed om at morkaken låg framme. I dag er eg 18+3 og har hittil berre kjent «kribling», så eg ser fram til større rørsler :happy:

Var på ul idag og fikk beskjed om livmora låg foran! Har kjent en del romstering og kribling hittil, men for et par dager siden kjente jeg et kjempespark! Ligger nå å kjenner at der et bevegelser og sparking på gang[emoji5]

Foran og kjenner liv men er mye roligere enn hva jeg husker ifra sist... 23 uker nå, men fordelen er jo jeg blir ikke holdt våken på natten...:)

Foran og kjenner liv men er mye roligere enn hva jeg husker ifra sist... 23 uker nå, men fordelen er jo jeg blir ikke holdt våken på natten...:)
Kjenner også mindre harde spark enn samme tidspunkt med forrige, men så lenge jeg får kjent nok til at jeg kan slå meg til ro med at det er liv der inne, så går det greit :)

En liten teori... Flere av dere som sover/sov på magen før den ble for stor??? Er det tyngdekraften som hjelper egget med å legge seg i fremre vegg og dermed sitter morkaken der? Elleeer? Stemmer til meg og ei venninne

En liten teori... Flere av dere som sover/sov på magen før den ble for stor??? Er det tyngdekraften som hjelper egget med å legge seg i fremre vegg og dermed sitter morkaken der? Elleeer? Stemmer til meg og ei venninne

Jeg er magesover og morkaka er så langt bak som det går.

Jeg sover på siden og har morkaka foran for tredje gang er 18+ 4 og kjenner små dult, men er tredje baby jeg har kommet så langt med. De 2 forrige kjente jeg ikke før i hhv uke 22 og 21 så er artig å kjenne noe fra huleboeren allerede denne gangen

Interessant teori. Jeg er den ultimate magesover, så det stemmer på meg også dersom det er noe hold i en slik teori :)

Da jeg var på OUL på fredag fikk jeg vite at morkaken ligger på fremre vegg. Er det flere her inne som har det? Har dere kjent liv enda?
Jordmoren sa at de som har morkaken plassert der ofte ikke kjenner bevegelser før barnet er litt sterkere og at man evt. også kjenner bevegelsene mer på sidene. Jeg har heldigvis kjent litt smålige bevegelser (kiling) fra uke 14/15, men det er ikke ofte og varer kun i 1-2 sekunder.

Jeg kjente første ordentlig småspark når jeg hadde lagt meg i går, da var jeg19+5,
har fremme og det er gutt ☺️ Har ikke merket noe særlig til noe «fiskehale» eller lignende før dette, så det kommer etterhvert

Sover aldri på magen kun på siden så stemmer ikke her... Edit sover innimellom sånn halvveis på magen... ikke mye på ryggen så kanskje det har noe for seg?

Last edited:
Flere her som skal på ul for å sjekke morkaken rundt uke 32?? Eller er det slik at de ser an hvor den ligger i fremre vegg og ikke alle må på ul?

Morkaka fram den hær gangen. Bakre vegg med de 2 første. Ligg som regel på magen men kun 1/3 fram.
Kjent pittelitt bevegelse ganske tidlig men lenge mellom. På oul lå hu med ryggen mot magen min å trur hu har gjordt det my å. Men e no 20+4 å har siste uka kjent masse å både æ å far har kjent det på utsida. Så nå må hu ha snudd sæ å ligg å sparke masse framover men mest på venstre side.

Flere her som skal på ul for å sjekke morkaken rundt uke 32?? Eller er det slik at de ser an hvor den ligger i fremre vegg og ikke alle må på ul?

De ser an hvor nært den ligger åpningen. Jeg må tilbake. Var på UL hos student ca. 3 uker etter OUL og da hadde morkaka flyttet seg 0,7 mm mer. Fordelen med at den ligger foran når den er så nær åpningen er at sannsynligheten for at den flytter seg langt nok opp er større enn om den hadde ligget bak. Rett og slett fordi livmora skal mer opp og frem/utover, noe som gjør at morkake flytter seg med livmoras vekst. Om du skjønner?

De ser an hvor nært den ligger åpningen. Jeg må tilbake. Var på UL hos student ca. 3 uker etter OUL og da hadde morkaka flyttet seg 0,7 mm mer. Fordelen med at den ligger foran når den er så nær åpningen er at sannsynligheten for at den flytter seg langt nok opp er større enn om den hadde ligget bak. Rett og slett fordi livmora skal mer opp og frem/utover, noe som gjør at morkake flytter seg med livmoras vekst. Om du skjønner?

Hmm, det kan sikkert forklare hvorfor morkaken min er kommer mer over åpningen ved oul enn når den var kant i kant i uke 12. Min ligger bak.

Back
Topp