Morkake i gammelt keisersnittarr?

Tulipen

Elsker forumet
Augustmødrene 2014
Julikulene 2020
Altså placenta accreta, eller fastvokst morkake!

Var i dag på ul grunnet morkake lavt på fremre vegg ved OUL. Det viste seg å være vanskelig å avgjøre om morkaken har vokst seg inn i arret eller ikke, til tross for at den ikke dekker mormunn eller er faretruende nær denne. Skal tilbake om to uker for enda en sjekk. Er det slik at morkaka sitter i arret må det bli keisersnitt og i verste fall fjerning av hele livmoren :-(

Noen som har opplevd noe liknende? Hva skjedde?

Last edited:
Ikkje heilt det samme, men eg hadde ein spontanabort kor embryoet hadde festa seg i keisersnitt arret. Gjekk over 2 mnd med kraftige blødninger før eg fekk utskrapning. Dei trudde det var ein muskelknute på UL..

Fekk til slutt utskrapning. Endte med stor, ukontrollert blødning og beklagelse frå sjukehuset. Dei snakka om å fjerne livmor, men heldigvis slapp eg det. Dei stoppa blødningen ved å stenge hovedblodårene inn til livmora (embolisering).

Er gravid igjen i veke 32. Har vore på masse kontroller, både før og i dette svangerskapet og alt er normalt. Kor langt er du på vei? Masse lykke til!

Altså placenta accreta, eller fastvokst morkake!

Var i dag på ul grunnet morkake lavt på fremre vegg ved OUL. Det viste seg å være vanskelig å avgjøre om morkaken har vokst seg inn i arret eller ikke, til tross for at den ikke dekker mormunn eller er faretruende nær denne. Skal tilbake om to uker for enda en sjekk. Er det slik at morkaka sitter i arret må det bli keisersnitt og i verste fall fjerning av hele livmoren :-(

Noen som har opplevd noe liknende? Hva skjedde?

Jeg hadde keisersnitt for 6 uker siden i uke 32+6 grunnet forliggende morkake (placenta previa) og store blødninger på grunn av dette. Under operasjonen ble det også oppdaget placenta accreta, sannsynligvis på grunn av tre tidligere utskrapinger i året før jeg ble gravid. Jeg mistet to liter blod under keisersnittet og måtte ha blodoverføring. De slapp heldigvis å fjerne livmor, men det ble satt inn ballong for å stoppe blødninger og hindre sammenvoksninger under operasjonen, denne ble fjernet etter 24 timer. Har fått beskjed om at jeg må ha ekstra oppfølging med ultralyd i neste svangerskap på grunn av risiko med placenta accreta på nytt.

Ikkje heilt det samme, men eg hadde ein spontanabort kor embryoet hadde festa seg i keisersnitt arret. Gjekk over 2 mnd med kraftige blødninger før eg fekk utskrapning. Dei trudde det var ein muskelknute på UL..

Fekk til slutt utskrapning. Endte med stor, ukontrollert blødning og beklagelse frå sjukehuset. Dei snakka om å fjerne livmor, men heldigvis slapp eg det. Dei stoppa blødningen ved å stenge hovedblodårene inn til livmora (embolisering).

Er gravid igjen i veke 32. Har vore på masse kontroller, både før og i dette svangerskapet og alt er normalt. Kor langt er du på vei? Masse lykke til!

Hei! Takk for at du deler og takk for lykkeønskninger.

Jeg er 30+3 i dag. Så i uke 31. Har fått time til videre utredning i morgen, så blir klokere da. Har skjønt at det er snakk om mulig placenta accreta i en eller annen form og at dette innebærer at morkaken har vokst inn i livmorvegg (i mitt tilfelle tror de ikke den har vokst gjennom iaf). Dette kan jo da forårsake veldig store blødninger ved forløsning og ofte fjernes livmoren for å unngå dette. Embolisering (tror jeg?) og ballong er en del av inngrepet dersom det er ønskelig å redde livmor (gjerne vare anbefalt dersom det ikke er et veldig alvorlig tilfelle/den er svært fastvokst).

Håper selvsagt å få denne tilstanden avkreftet, men kjenner meg i alle fall klokere nå.

Jeg hadde keisersnitt for 6 uker siden i uke 32+6 grunnet forliggende morkake (placenta previa) og store blødninger på grunn av dette. Under operasjonen ble det også oppdaget placenta accreta, sannsynligvis på grunn av tre tidligere utskrapinger i året før jeg ble gravid. Jeg mistet to liter blod under keisersnittet og måtte ha blodoverføring. De slapp heldigvis å fjerne livmor, men det ble satt inn ballong for å stoppe blødninger og hindre sammenvoksninger under operasjonen, denne ble fjernet etter 24 timer. Har fått beskjed om at jeg må ha ekstra oppfølging med ultralyd i neste svangerskap på grunn av risiko med placenta accreta på nytt.

Takk for at du svarer!
Ja, det er dette det de mistenker jeg kan ha. Accreta/increta. Dog ikke den alvorligste formen (percreta). Har heller ikke placenta previa, men den er anterior og ligger dypt slik at den dekker tidligere keisersnitt-arr.

Skal følges opp videre og til utredning ved universitetssykehuset i morgen. Ved fortsatt mistanke blir det KS der innen uke 36, med tilgang til blodbank og multidisiplinert team :-) Så nå er jeg litt tryggere på hva dette innebærer. Veldig godt å høre der gikk bra med deg!!

Jeg hadde også (mest sannsynlig) dette sist. Men jeg har fått beskjed om at de ikke trenger å gjøre noen ekstra sjekk denne gangen fordi det er liten sjanse for at man får det to ganger. Syntes dette er merkelig...

Back
Topp