Moren min er rasist, og viser det til ungene..

• Trådstarter Trådstarter Persienna
  • Opprettet Opprettet
Som jeg skrev i innlegget over; anslår at foreldrene dine er 10 maks 20 år eldre enn meg. Det var mange her da, så det er sagt;-).
Med mindre man er oppvokst langt utenfor byen da. Men adoptivbarna har jo vært her lenge ("ikke-etnisk-"norske). Det har kke vært et så ukjent fenomen som en vil ha det til.

De var her ja, men ikke på "landet" i like stor grad som nå , jeg bor utenfor oslo, ikke så langt utenfor heller (ca 30 min) , på skolen der jeg jobber er det som jeg kan komme på 12 barn med utenlandsk opprinnelse av 550 elever. Så da skjlnner du kanskje at ikke alle var like opplyste for 10-30 år siden? Og at dette med innvandring og inntegrering av disse er nytt for mange av de "eldre"! Jeg tenker vi heller kan opplyse de, ikke ta de som rasister ved første mulighet, hva tjener vi på det? Får de bedre holdning av å bli stemplet tror du?

Som jeg skrev i innlegget over; anslår at foreldrene dine er 10 maks 20 år eldre enn meg. Det var mange her da, så det er sagt;-).
Med mindre man er oppvokst langt utenfor byen da. Men adoptivbarna har jo vært her lenge ("ikke-etnisk-"norske). Det har kke vært et så ukjent fenomen som en vil ha det til.

Hvorfor antar du at de er Max 10-20 år eldre enn deg? Hvor gammel er du?

Når de på 60-tallet er ungdom/ung voksen så har de ikke vokst opp med dette. På 60-tallet kom de første. Og da var de en "sensasjon" for å bruke ord fra sangen "på ål stasjon" (hellbillies). Tok litt tid fra de kom til der ble "vanlig" også. Så det blir jo helt annerledes enn det er i dag.

Og ja det er mange som er oppvokst utenfor byer, så da er det ingen selvfølge at de er vant med utenlandske. Mine er vokst opp i by. Men i Nord-Norge.

Det var ikke vanlig med adopsjon fra utlandet før på 80-tallet.

Jeg godtar på ingen måte rasistiske holdninger, men forstår at folk oppvokst på en annen tid enn nå har naturlig nok et helt annet forhold til det. Jeg tror mine barn kommer til å ha et helt annet forhold til dette enn jeg selv hadde da jeg var barn. Det er ikke så lenge siden negerkonge ble sensurert fra Pippi-bøkene. Og ordet var jo ikke brukt i negativt, det var bare et vanlig ord å bruke.

Last edited:
Hvorfor antar du at de er Max 10-20 år eldre enn deg? Hvor gammel er du?

Når de på 60-tallet er ungdom/ung voksen så har de ikke vokst opp med dette. På 60-tallet kom de første. Og da var de en "sensasjon" for å bruke ord fra sangen "på ål stasjon" (hellbillies). Tok litt tid fra de kom til der ble "vanlig" også. Så det blir jo helt annerledes enn det er i dag.

Og ja det er mange som er oppvokst utenfor byer, så da er det ingen selvfølge at de er vant med utenlandske. Mine er vokst opp i by. Men i Nord-Norge.

Det var ikke vanlig med adopsjon fra utlandet før på 80-tallet.

Jeg godtar på ingen måte rasistiske holdninger, men forstår at folk oppvokst på en annen tid enn nå har naturlig nok et helt annet forhold til det. Jeg tror mine barn kommer til å ha et helt annet forhold til dette enn jeg selv hadde da jeg var barn. Det er ikke så lenge siden negerkonge ble sensurert fra Pippi-bøkene. Og ordet var jo ikke brukt i negativt, det var bare et vanlig ord å bruke.
Vet ikke med sikkerhet alderen, bare antar på måten du ordlegger deg på at du er en god del yngre, og at de derfor sannsynligvis er 10-15 år eldre enn meg.,PS. Negerkonge er ikke sensurert. Kjøpte pippibok senest idag .

Min svigerfar er rasistisk. Kommer fra en liten plass med lite utenlandske. Han har hatt noen sånne tirader hos oss og jeg har sagt rolig og tydelig fra at han skal få mene hva han vil, men jeg er ikke interessert i å hverken høre det eller at barna mine skal få det med seg. Det skjedde et par ganger. Sa at jeg ikke ville ha besøk om det fortsatte. Det har blitt bedre. Heldigvis har jeg totalt fargeblinde barn som bryr seg lite om det er Mohammed eller per de leker med!

Jeg ser du har fått mange svar her, men jeg vil bare følge opp med noen spørsmål, håper det ikke fornærmer deg. Hvor gammel er moren din, og kan det tenkes at hun begynner å bli dement?
Farmoren min oppfører seg veldig rasistisk, men skjønner det ikke selv. Hun har aldri vært vant til andre enn etninsk norske, når man vokste opp for lenge siden langt utpå bygda. Men anyway, når demensen begynte å slå inn så var det i begynnelsen akkurat som om hun bare mistet "filteret", Det hun sa var jo av uvitenhet, men å ikke skjønne hvor frekk hun var var pga begynnende demens. Just sayin'

Du får vel ikke gjort så mye annet enn å forklare at slikt snakk er uakseptabelt forran barna.. Jeg ser ikke problemet med negerboller jeg da, men slik har det blitt. Ordet svarting er og blir hatefullt og rasistisk, jeg hadde sikkert blitt sjokka i din situasjon og ikke visst helt hvordan jeg skulle reagert. Håper hun vil forstå at sånt snakk ikke er greit

Jeg er oppvokst på landet. Med veldig få fra andre land. Men de få brydde seg ikke om negerboller, negro osv. Er utrolig stor forskjell på hvor man kommer fra i landet. Her har der vært fint lite egentlig. Mange som har kommi hit fra Burma/ flyktningeleir i Thailand. Men fortsatt så få at det ikke var merkbart. Men at Syria er i krig merkes utrolig godt. Aldri vært tiggere her før det begynte og aldri vært så mange fra ett annet land. Så kan jo skjønne de som er eldre enn oss når jeg merker stor forskjell her. I dr store byene er det jo flere invadere og skjønner jo at de tiltrekkes byene fordi Norge er ett lite land og Oslo er jo mindre enn enkelte storbyer i andre land.

Ikke bra! Jeg ville snakket med henne alene og fortalt at jeg ikke vil ha slikt snakk rundt barna mine. En voksen dame må klare og tenke over hva det er hun sier rundt barn.

Vet ikke med sikkerhet alderen, bare antar på måten du ordlegger deg på at du er en god del yngre, og at de derfor sannsynligvis er 10-15 år eldre enn meg.,PS. Negerkonge er ikke sensurert. Kjøpte pippibok senest idag .

Alle nye bøker er det sensurert vekk.

Og nei alle har ikke vokst opp med utlendinger.

Og hvis foreldrene mine er 10-15 år eldre enn deg så...er du bestemor her inne eller?

Alle nye bøker er det sensurert vekk.

Og nei alle har ikke vokst opp med utlendinger.

Og hvis foreldrene mine er 10-15 år eldre enn deg så...er du bestemor her inne eller?
Nei,i alle nye bøker er de ikke sensurert vekk. Jeg kjøpte jo nylig sa jeg.

Kanskje ikke utlendinger, men alle er vel oppvokst med ihvertfall adoptivbarn.....eller?

Bestemor er jeg ikke (selv om eldste kunne ha hatt barn- har heldigvis ikke) Litt unødvendig kommentar.
Utfra måten du skriver på, antok jeg at du var under 30, og at dine foreldre da er i 50 åra. You do the math:)

Back
Topp