Morbus Crohns og Graviditet’

Bkno5781192

Andre møte med forumet
Heisann!
Jeg har MB og er førstegangsgravid i uke 8+2.
Hvordan opplevde du symptomsbilde på sykdommen når du var gravid?
Jeg leser titt og ofte at mange blir kvitt alle sykdomsplager, men jeg har vært på mitt værste siden dag 1.. Må stå bøyd i ryggen når jeg står oppreist, å smertene er så ille at jeg klarer ikke annet enn å gråte meg i søvn..
Går ikke på noen medisiner i forhold til sykdommen, så all tips taes imot med et stort takk.. :(

Hei. Jeg har Ulcerøs Colitt, så ikke helt det samme, men for meg slo det ut for første gang da jeg var gravid med nr 1. Var da skikkelig dårlig ganske lenge før jeg fikk diagnosen etter fødsel. Ble omtrent bra, men det blusset opp igjen da jeg gikk gravid med nr to. Så for min del virker det som graviditet gjør det verre. Jeg gikk på medisiner hele tiden med nr to, og med kortison ble jeg omtrent bra før fødsel og har siden da ikke hatt symptomer. Dette var snart 7 år siden. Jeg har fått høre at det er bedre for lille om jeg går på medisiner enn om jeg blir dårlig. Jeg er nå gravid med nr 3, og foreløpig, 12+5, går det greit. Jeg har valgt å slutte med medisinene denne gangen siden det er så lenge siden sist jeg hadde plager, men har fått klar beskjed om at jeg må begynne igjen om jeg får symptomer. Sykehuset anbefalte dessuten at jeg ikke sluttet i det hele tatt. Har du snakket med legen din? Hvis det går for langt, er det verre å få kontroll på det igjen er min erfaring, så det er mulig du burde fått medisiner så fort som mulig så fort som mulig. Hvis du ikke fungerer pga smertene, så er det absolutt ikke bra. Håper du blir bedre snart, jeg vet hvor ille det er å gå sånn..

Heisann!
Jeg har MB og er førstegangsgravid i uke 8+2.
Hvordan opplevde du symptomsbilde på sykdommen når du var gravid?
Jeg leser titt og ofte at mange blir kvitt alle sykdomsplager, men jeg har vært på mitt værste siden dag 1.. Må stå bøyd i ryggen når jeg står oppreist, å smertene er så ille at jeg klarer ikke annet enn å gråte meg i søvn..
Går ikke på noen medisiner i forhold til sykdommen, så all tips taes imot med et stort takk.. :(

Både pasienter med Crohns og ulcerøs colitt kan få endret sykdomsbilde ifb med graviditet, ofte bedring, men noen opplever forverring. Det kan være fornuftig med legekontakt spesielt mtp tarmsykdommen, ikke vente til uke 12 for første legetime. Ser det er en stund siden du skrev innlegget, så håper du har vært i kontakt med lege, TS? Er ikke kjekt om sykdommen din rekker å blusse opp for mye før du kommer til, jo verre det rekker å bli før man får kontroll over det, desto lenger tid kan det ta før du blir bedre, og risiko for komplikasjoner kan også øke. Klem:)

Back
Topp