Morbus Crohn

spiris

Flørter med forumet
jeg har Morbus Crohn og sliter med det. Ble operert for det i september i fjor, men har fått tilbakefall etter dårlig oppfølging med medisiner. jeg er glad jeg kan min del om medisiner for når jeg da ble ekstremt syk etter at jeg ble gravid prøvde legene å få meg til å begynne på Prednisolon. Jeg nektet så klart for det vil jeg aldri være med på mer. Jeg gav etter og godtok å gå på Imurel under svangerskapet. Nå har jeg sluttet med den også siden man ikke kan amme når man går på Imurel. Jeg måtte altså velge amme eller Imurel. Jeg valgte amming fordi det har bedre effekt på min helse enn Imurel ville hatt. Det gjør til at jeg fortsatt sliter med plagene. Jeg mister sykepengeretten min i midten av oktober og må derfor tilbake i jobb nå. flere her som har Morbus Crohn?

Jeg har ikke Crohn da... men Ulserøs Kolitt [:)] Hatt diagnosen siden April 06 [:)]

eg fikk først diagnosen i 2007 men legene sier at eg mest sannsynlig har slitt med det siden eg var ganske ung. plager med utmattethet og hormonforstyrrelser. de trodde eg hadde ME. det gikk rykter på skolen om at eg var narkoman og alkoholiker fordi eg var så mye borte fra skolen og sovnet under alle eksamenene og var sløv heile tia. klarte meg gjennom videregående heldigvis, med et snitt på nesten 5. det må da telle for noe :)

Så bra da at du greide videregående med 5 i snitt [:D] Bedre enn jeg hadde klart [:o]

Jeg fikk UC etter jeg sluttet å røyke [:(]  Så i dag angrer jeg bitter på at jeg i det hele tatt begynte [:@]

sier legene at det var på grunn av røykingen at du fikk UC? jeg fikk bare høre at det ikke hjalp på sykdommen. men eg tror at enten så får man det uansett eller så får men det ikke. den utløsende årsaken kunne vært hva som helst bare at røyken kanskje fremskyndet den [&:]

Jeg hadde nok fått den før eller siden uansett, men røykslutten var med på å fremskynde betennelsen. Har snakket med mange som har UC, og som også har røykt,men sluttet, å blitt værre. Så når de begynner på igjen ,så blir også UC bedre [&:]

Jeg har aldri begynt igjen (bare festrøyking), så jeg vet ikke om jeg hadde hatt noen effekt på røyking. [:)]

Mannen min har det mest sannsynlig, og svigersøstra mi er operert pga det.. 

men røyk gjør jo all betennelse verre til syvende og sist. fikk beskjed om å stoppe pronto. faren for å få tarmkreft er jo mangedoblet hvis men røyker mens man har MC eller UC. spesielt hvis man går på steroid-preparater.. jeg har i alle fall ikke blitt verre av å slutte å røyke.. har du sjekket om du er intolerant mot endel mattyper?? ikke allergisk som at det kan vises på tester hos lege, men at du prøver å kutte ut enkelte matvarer? selv kuttet jeg ut svinekjøtt først og fremst - ALT som inneholder svin av noe slag. og deretter mat med gjær i. det har gjort ALT bedre. ikke bra igjen, men betennelsen gir ikke samme smertene og krampene.

Jeg har ikke kuttet ut noe bortsett fra egg... Reagerer veldig dårlig på egg, men ikke i bakst.

Har vært hos legen, å det var ikke UC som gjor slik jeg var dårlig nå... Men det var pga forstoppelse... [:D]

Så jeg er nok en av de heldige som ikke er så plaget [:D][:D][:D]

Kjedlig at sambo også er plaget da [>:] Min far og søster er også plaget med magen, men legen finner ingenting på undersøkelsene på de. Min søster har fått beskjed om at hun kun har irritabel tarm [>:]

irritabel tarm kan være like plagsomt.. det er også vanskelig å ha familie eller partnere som har MC og UC. det er så mange hensyn som må tas og det er vanskelig når den ene er syk hele tiden og ikke kan jobbe. jeg jobber ikke nå pga forskjellige plager rundt MC og graviditet. jeg får for tiden utbetalt 7000 i mnd og bidrar lite eller ingenting til husholdningen [:(] og det værste er at samboeren min aldri er syk og har vanskelig for å tro hvor dårlig jeg er når det ikke går an å se på meg. det er lettere å være syk med sårene utenpå [&o]

Back
Topp