Morbus Crohn

• Trådstarter Trådstarter Usikker
  • Opprettet Opprettet
U

Usikker

Guest
Hei :)

Jeg lurer på om det er noen her som er eller har vert gravid, og som har diagnosen MC.
Jeg Fikk diagnosen tidligere i år, men er heldigvis bare i startfasen så er ikke så veldig dårlig. Har gått på entocort i noen mnd, men er nå av dette.
Jeg lurer på om sykdommen påvirker graviditeten? Og om det går an å gå på entocort når en er gravid?
Vi ønsker oss veldig ett barn, men jeg er litt usikker på hvordan dette vil påvirke barnet i magen.

På forhånd takk for svar :)

Jeg lurer på om det er noen her som er eller har vert gravid, og som har diagnosen MC.
Jeg Fikk diagnosen tidligere i år, men er heldigvis bare i startfasen så er ikke så veldig dårlig. Har gått på entocort i noen mnd, men er nå av dette.
Jeg lurer på om sykdommen påvirker graviditeten? Og om det går an å gå på entocort når en er gravid?
Vi ønsker oss veldig ett barn, men jeg er litt usikker på hvordan dette vil påvirke barnet i magen.

http://www.relis.no/Aktuelt/Arkiv/2012/Prednisolon_og_budesonid_ved_graviditet
Konklusjon
Basert på tilgjengelige data, anser RELIS det ikke nødvendig å endre behandling med prednisolon eller budesonid dersom pasienten har god effekt på behandling av tarmsykdommen. Som ved all bruk av kortikosteroider bør man i utgangspunktet være forsiktig, særlig tidlig i svangerskapet. Systemiske glukokortikoider har i noen studier vært assosiert med fosterskadelige effekter, men anses generelt å ha et positivt nytte-/risikoforhold hos gravide med inflammatorisk tarmsykdom. Aktiv tarmsykdom under graviditet bør behandles etter vanlige retningslinjer som foreligger for ikke-gravide, og de fleste medikamenter som brukes rutinemessig, synes å være sikre under graviditet med unntak av metotreksat, som er kontraindisert i svangerskapet. Generelt gjelder at medikamentell behandling bør, med få unntak, fortsettes uendret ved graviditet.

-

Eneste som kan svare deg på dette 100% er din behandlende lege, men etter det jeg fant av info på Relis, så ser det ut til at entocort er ok. Regner med du får ekstra oppfølging i svangerskapet grunnet medikament og sykdom :) de vil nok passe ekstra godt på deg og den lille

Min gamle lærer var svært åpen om at hun har MC, og hun har fem barn hun :)

Tusen takk til dere for svar :) Syns legen min var så kort og vag når jeg spurte han om dette. Kunne godt tenkt meg å snakke med en jordmor eller no. Som kanskje har litt mer informasjon om hvordan den lille i magen har det når en har MC :)
Men godt å lese om læreren som har 5 barn :D

Jeg har MC. Er operert for dette. Var veldig fin under svangerskapet sist og er det nå, etter uke 12 (en god del diare før dette). Jeg er ikke veldig plaget generelt siden jeg har gjort tarmreseksjon, men kan i perioder ha en del løs mage. Etter fødsel derimot hadde jeg en del løs mage i noen uker før det stabiliserte seg igjen. Det går nok helt fint å gå gravid, men man skal være klar over at det kan forverre sykdommen. Men man ser ikke på MC som et hinder for å bli gravid. Masse lykke til. <3

Jeg har M.C men det forandret seg drastisk sist svangerskap, da ble jeg myye bedre! Og har vært det siden:D jeg har selvfølgelig fortsatt dårlige dager, men ikke i nærheten av hvordan jeg var før, da spiste jeg ca 3 pakker med imodium om dagen (ikke bra i det hele tatt:p) men trenger ingenting nå:)

Tusen takk for svar :) Setter veldig pris på å få høre hvordan der er å være gravid med MC :) Jeg har 2 barn fra før på 6 og 9 år. Graviditetene der gikk veldig greit, utenom at jeg fikk morkakeinfarkt med begge. Men det var jo før jeg fikk denne diagnosen. Og som sagt har jeg veldig lite sa legen :)

Jeg har MC. Gikk på entocort når jeg ble gravid med første, da ville de at jeg skulle trappe ned bruken og gå over til Pentasa da dette var bedre for fosteret. I begge mine svangerskap har jeg gått til en gynekolog som har hatt litt hyppigere kontroller og som har tatt UL for å følge med på veksten. Jeg ble hverken dårligere eller bedre i noen av mine svangerskap. Har to friske og raske barn (men når man går på Pentasa kan man ikke amme så begge mine har vært flaskebarn. Ikke noe problem det, men var ingen som tenkte over det med amming og medisiner under svangerskapet, så at jeg ikke kunne amme fant vi ut når det slo meg midt jeg under fødselen at det kanskje burde sjekkes opp).

Jeg har MC. Gikk på entocort når jeg ble gravid med første, da ville de at jeg skulle trappe ned bruken og gå over til Pentasa da dette var bedre for fosteret. I begge mine svangerskap har jeg gått til en gynekolog som har hatt litt hyppigere kontroller og som har tatt UL for å følge med på veksten. Jeg ble hverken dårligere eller bedre i noen av mine svangerskap. Har to friske og raske barn (men når man går på Pentasa kan man ikke amme så begge mine har vært flaskebarn. Ikke noe problem det, men var ingen som tenkte over det med amming og medisiner under svangerskapet, så at jeg ikke kunne amme fant vi ut når det slo meg midt jeg under fødselen at det kanskje burde sjekkes opp).

Så godt å lese at det har gått fint å gå på medisiner under svangerskapene :)
Ser ut som det bare er til å begynne å prøve :)

Så godt å lese at det har gått fint å gå på medisiner under svangerskapene :)
Ser ut som det bare er til å begynne å prøve :)

Lykke til :) men tror jeg hadde sjekket opp om man kan gå på entocort hvis du bruker det nå. Lurt å kanskje evt bytte før man begynner prøvingen. Vi måtte på ekstra UL med førstemann fordi jeg hadde gått på entocort og dette kunne gi hjerteproblemer hos fosteret. Men det er jo over fire år siden så de kan jo ha funnet ut noe nytt nå :)

Lykke til :) men tror jeg hadde sjekket opp om man kan gå på entocort hvis du bruker det nå. Lurt å kanskje evt bytte før man begynner prøvingen. Vi måtte på ekstra UL med førstemann fordi jeg hadde gått på entocort og dette kunne gi hjerteproblemer hos fosteret. Men det er jo over fire år siden så de kan jo ha funnet ut noe nytt nå :)

Takk :) Går ikke på noe nå, men kjenner det har begynt å ulme igjen. Så kan godt ver jeg skal på medisiner igjen. Men jeg gjør alt jeg kan for å prøve å holde magen bra nå. Kunne godt tenkt meg ett svangerskap uten medisiner :)

Takk :) Går ikke på noe nå, men kjenner det har begynt å ulme igjen. Så kan godt ver jeg skal på medisiner igjen. Men jeg gjør alt jeg kan for å prøve å holde magen bra nå. Kunne godt tenkt meg ett svangerskap uten medisiner :)
Lykke til! Sjekk i så fall om du skal på noen andre medisiner. Jeg har mye mindre bivirkninger med Pentasa. Lurer på om det ikke er kortison i de, men nå er jeg litt i tvil.

Back
Topp