Moralsk dilemma(veldig lang).

kelevra

Blir kjent med forumet
Ok, først av alt må jeg få si "ja, jeg var og er idiot".. Så ikke gidd å dømme meg for hva jeg har gjort, hjelp meg heller å gjøre det riktige videre.. [8D]

Here we go:
En lørdag tidlig i høst satt jeg med en bekjent på msn, han satt i lastebilen langt hjemmefra og kom seg ikke hjem til helg. Mens vi prata så la han til kjæresten sin til samtalen, slik at det ble en konferansesamtale av det. Vi satt og prata om løst og fast, mest løst. Denne jenta skulle ut på byen med jentene den kvelden, og jeg ga henne i oppgave å "gi meg bort" til ei venninne, og hun lovde å utføre oppdraget. Problemet oppsto når vi snakka litt på telefonen senere om kvelden, da bestemte ho seg for at ho skulle ha meg for seg sjøl, så jeg fikk ingen av venninnene hennes...

Det hele var bare lek og flørt den første kvelden og natta, men vi prata omtrent ustanselig på telefon allerede da, og jeg kjente det "var noe" med henne. For å gjøre denne delen av historien kort, så har vi vært "naugty girl and boy". Men, jeg for min del er singel, og joda jeg har dårlig samvittighet ovenfor typen hennes, men den forsvant like etter at han fant ut at vi "hadde noe".. For han viste hverken sinne eller frustrasjon over det hele, han kjefta på henne og ba henne om å kutte kontakten med meg, noe jeg selv prøvde på allerede første uken da jeg skjønte at dette kom til å skjære ut og ende med fyfy-aktivitet. Men dette klarte vi ikke..
Det klarte vi heller ikke denne gangen, for kjemien og slikt stemte bare for godt, savnet fra min side var vertfall umenneskelig og enormt!
Enkelte dager kunne vi prate 10 timer i telefon uten å gå tom for ting å snakke om, og vi lo og gråt sammen, en herlig kjemi som rett og slett ikke kan beskrives.
Under disse samtalene kom det frem mye, og jeg har ikke tenkt å gå i detalj på hverken det ene eller andre feltet, men i det store og hele ble det konkludert med at hun ikke følte for å få noen unge med han hun nå var i et forhold med, pga det ikke ville bli ett bra hjem å vokse opp i slik hun følte det. De hadde for store problemer, og ville ikke få unge av den egoistiske grunnen at hun skulle tro at det retta opp alle "feilene" som hun levde med.
Hun hadde en del krangler med kjæresten sin, og det virka ikke som han hadde tenkt å forandre hverken jobbsituasjon eller noe for å være mer hjemme fremover, altså ville hun jo i praksis blitt alenemor, noe hun ikke ønsket..

Alt i alt så har hun lovd mange ganger at hun skal ut av forholdet hun er i, for som hun selv sa så hadde hun ikke fremtiden sin der med han. Ok, hun lovde så og si alltid i samme setning at fremtiden var sammen med meg, og at vi skulle ha barn sammen og slik. Men bare ha det i bakhodene deres, det er ikke _derfor_ jeg tar opp dette, jeg er ikke bitter på det, det er ikke derfor jeg stiller dette spørsmålet..
Men siste gang jeg og denne jenta hadde telefonkontakt var 7. Januar i år, det hun skrev i en av de siste sms'ene den kvelden var: "Jeg elsker deg.. Og lover å huske deg, skal aldri glemme deg, det lover jeg!"..

En annen ting som må tas med for å gjøre forståelsen for dette fullstendig, er at pga diverse medisinske grunner så kan ikke de to få unge sammen på vanlig vis ved å ha samleie. Det må prøverør til for at de skal kunne bli gravide.

Under to uker etter dette, så får jeg høre at de har bestemt seg for å igangsette prøverørsbefruktning..

"Det gikk fort" var min første tanke, og jeg sleit mildt sagt no jævlig med å innse at jeg hadde blitt "played" på verste måte.. At ho hadde lovd meg gull og grønne skoger, uten å mene noe med det. For OM hun hadde ment noe med det, så ville det vel gjerne tatt mer enn 10-12 dager å ordne opp i forholdet for å bestemme at de skal prøve på å få unge sammen? Eller er jeg forskrudd som tror at ting bør testes ut og sjekkes om det er stabilitet i det de nå evt. må ha skværa opp i?

Mine spørsmål blir som følger, med litt tenking innimellom..
Hun kan jo tydeligvis ikke ha vært ærlig ovenfor kjæresten sin og fortalt hva hun har drevet med i høst og vinter, dette antar jeg med stor sikkerhet pga hun tok kontakt med meg på msn et par dager etter denne prøverørskunngjøringen, og sa at ho ikke hata meg nå, men OM jeg noen gang gikk ut med bilder eller whatever fra den tiden vi rotet, så kom hun til å hate meg.. "ok?".. Jeg hadde for det første aldri tenkt å gjøre noe slikt uansett, for slikt er bare ikke meg, og jeg liker ikke å ha uvenner rundt omkring pga teite ting jeg selv kunne unngått med å bare gitt faen..

Jah, så til spørsmålet.. Siden hun ikke har fortalt alt til sin kjære, burde jeg gjøre det..? Bør ikke han få vite hva som har foregått denne tiden, og SÅ få gjøre seg opp en mening om han vil gi denne jenta det hun ser på som løsningen på alle sine problemer, altså en unge..?
jeg tviler ikke på at hun blir en god mor, det er jeg overbevist om at hun blir! Men, kanskje typen hennes burde vite at kjæresten hans lagde en julekalender til meg, og bak luke 24 var det en lyseblå baby-body med påskriften "I have the worlds best dady!" på, med et kort som levner ingen tvil som helst om at denne hadde hun tenkt vi skulle ta vare på til "vi" fikk vår førstefødte..
Ok, det siste her trengte han jo ikke vite. Men bør han ikke få en sjans til å skjønne hvilken situasjon han er i, og at det finnes en mulighet for at han blir "brukt" til å gi henne en unge?
Ok, det er stygt sagt det siste der, men med tanke på at OM hun bryter ut av forholdet med sambo nå, så må hun før hun får sjanse til prøverør med en annen "dokumentere" at hun har vært i forhold med en evt. ny "bidragsyter" i ca to år i strekk, og vise at dette er et stabilt og godt forhold å føde en unge i..(dette vet jeg ikke om stemmer, det er noe hun fortalte meg..).

PS: Om du ikke gadd lese hele, så bare ha fått med deg at jeg gjør ikke dette for å få tilbake jenta, hun har seilt sin sjø og jeg er vrakgods i hennes kjølvann..

ville nok snakket med han. for stakkar fyr som gir henne dette barnet. for å si det stygt som du selv sa. jeg hadde nok ikke klart å holde kjeft.

ORIGINAL: idapjus

Hmm.. Trur jeg ville sagt det ja. hun virker litt, ja.. Ikke Bra i hdet sitt?

MEn er du gutt eller jente? :S

Jeg tror ikke typen hennes vil tro på deg med det første, men hvis hun holder på sånn, vil det bli slutt før eller siden. Alt kommer for en dag. Og det er ikke de rett forutsetninger for å få et barn sammen.. Så.. Jeg ville sagt det og bare latt henne hate meg. 

haha... blondiser.
Hvordan kan dere spørre om han er gutt eller jente? Hvordan skulle ellers han og jenta kunne lage barn sammen i fremtiden [:D][:D][:D][:D][:D][:D].

og ja: Jeg ville fortalt.

vet ikke helt jeg, hvis det er en nær kompis av deg, så ville jeg vurdert å si det til han. Dersom han ikke er en veldig nær kompis så mener jeg engentlig at det er en sak mellom han og henne....tror jeg

ORIGINAL: Sjefsgaupa

Jeg tror ikke typen hennes vil tro på deg med det første, men hvis hun holder på sånn, vil det bli slutt før eller siden. Alt kommer for en dag. Og det er ikke de rett forutsetninger for å få et barn sammen.. Så.. Jeg ville sagt det og bare latt henne hate meg. 

Ja.. Men stod det ikke at hun/han hadde bilder? Kunne jo brukt dem, hvis han ikke forstod!:D

Ja, det er sant.. Trøtt nå, jeg..

ville nok sagt det til han og håpt han hadde trodd på emg

ORIGINAL: et_lite_vesen

ORIGINAL: AnneEmilie

ORIGINAL: Sjefsgaupa

enig... er jo fryktelig dyrt med prøverør også, han bør få vite hva han går til..

Men ja. Hadde det ikke vært fort at det en dag kan bli BARN i bildet, ville jeg ikke sagt det døyt. Men siden det er det, så ville jeg gjort det. Og hvis du er redd for at mannen ikke tror deg, kan du bare sende han kopier av MSN loggen og SMS'er dere har sendt. Og jo, jeg ville definitivt fortalt han om dette med bodyen!

Jeg er mann ja.. hehe, tenkte ikke dét var det folk kom til å lure mest på akkurat.. [;)]

Jeg kommer ikke til å vise hverken bilder eller noe slikt, og om han ikke tror meg så får det være opp til han. Da har vertfall jeg prøvd, og slipper å lure på om han noen gang finner ut av det, og plutselig møter det opp en ildsindt sjel på trappa mi uten at jeg skjønner noe på forhånd..

Ja jeg syns du burde si noe....Ikke alt,men vertfall noe..får helt ufattelig vondt av han der som ikke vet noenting om dette her..

For meg virker det nå som om han oppriktig syns han fortjener bedre...

Synes du burde snakke me hun dama og spørre om hun vet hva hun driver med her.. Jeg tenker nå litt på det uplanlagte barnet oppi dette her også...[&:] Er ikke bare-bare å få barn, og synes det er vanvittig rart av henne å plutselig finne ut at hun vil ha barn med han andre istedet. Greit nok, det kan ligge mye bak her som ikke vi vet om! Men jeg syns du burde prate me henne, og hvis hun ikke har en EKSTREEEEEMT god unnskyldning, så ville jeg bedt henne fortelle det til mannen før du gjør det..

Lykke til, kan umulig være noen kjekk situasjon!!

ORIGINAL: ~prinsesse vilikke~

Jeg lurer mest på hvorfor du er så opptatt av hans ve og vel nå jeg. [:-] 

Virker i mine øyne som om du er ute etter hevn, siden du brydde deg stort om han i utganspunktet, og siden du ikke hadde tenkt til å si noe til ham før hun sendte deg melding på msn.

Uansett - jeg hadde ikke sagt noe tror jeg.. Hadde ikke blandet meg inn i det styret demmes, i allefall ikke når jeg ikke brøy meg fra starten av.

Grunnen er nemlig den msn-greia..
Hadde ho ikke sagt noe på msn som jeg nesten oppfatta som en trussel, så hadde jeg fortsatt tenkt at ho hadde ment alt ho sa til meg, og at ho nå bare måtte bestemme seg for en retning ho skulle la livet fare. Men når ho på en måte trua meg med at ho kom til å hate meg om jeg gjorde noe med bildene og slikt, istedet for å fortsatt stole på meg som det ho sa ho gjorde, så fikk jeg bare en følelse av at alt hadde vært en lek, samtidig som det at alt gikk over så jævla fort.
At jeg bryr meg mer om han nå enn før? Nei det gjør jeg nok ikke, men det er like mye snakk om at OM han en gang finner ut av det via andre kanaler og blir fly forbanna, så kan jeg plutselig stå med en spade halvveis gjennom kraniet(ikke at jeg tror dét da, men for å sette ting på spissen). Om jeg selv forteller han dette nå, eller får henne til å fortelle det, så vet jeg at det finnes muligheter for konfrontasjoner i nærmeste fremtid i såfall, det vil ikke komme som "fra det blå", men dette forventer jeg ikke du skal forstå noe av.. [;)]

så nei, det er ingen hevn.. Men to ting jeg bryr meg om, det ene er ungen som ho tidligere fortalte at ho ikke ville ha i det forholdet, og at ho ikke ville få barn som en del av noen løsning.. og for det andre å være _ferdig_ med den saken, at den ikke plutselig dukker opp en gang jeg aner det som minst..

Synes du burde konfrontere henne jeg, gi henne et valg om å fortelle det selv ellers vil du gjøre det. Synes det du har mange fornuftige og veloverveide tanker i ditt siste innlegg. Synes forøvrig han andre fortjener å vite hvem han har tenkt å få barn med...    

ORIGINAL: Trebarnsguttemamma

Synes du burde konfrontere henne jeg, gi henne et valg om å fortelle det selv ellers vil du gjøre det. Synes det du har mange fornuftige og veloverveide tanker i ditt siste innlegg. Synes forøvrig han andre fortjener å vite hvem han har tenkt å få barn med...    

Jeg har ikke tenkt å fortelle han det uten å si det til henne først anyway. Så det beste hadde vært om ho sa det sjøl, da kan ho jo gjerne vri litt ekstra dritt på meg om ho vil, og det kan jeg vel til en viss grad tåle, det er ikke jeg som skal leve med fyren.

ORIGINAL: TonjeJenta

haha... blondiser.
Hvordan kan dere spørre om han er gutt eller jente? Hvordan skulle ellers han og jenta kunne lage barn sammen i fremtiden [:D][:D][:D][:D][:D][:D].

og ja: Jeg ville fortalt.

Din bæsjunge.. Føler at vær gang jeg ikke forstår ne eller sier noe.. lager linker.. sier du noe DRITT! [:@]

Også bæsjunge nemlig... Modig[:-][:-][:-]

Syns du skal si d jeg, si vi damer'ne her kan få litt drama og oppdateringer underveis..[8D][8D][:D]
Hehe..

Men uanz meg personlig, så hadde jeg ikke gidda å brydd meg....
Tror jeg..[8|]

Nei, jeg syns at du skal holde kjeft.. Når du først har drevet å flørtet med og harvet over dama hans i flere måneder, uten tanke på hans ve-og-vel, så skal du plutselig begynne å si det NÅ, etter at hun har dumpa deg..

Og det virker jo som om du tidligere har syns hun var et veldig flott og fornuftig vesen, så da syns jeg du skal sette din lit til at hun faktisk skjønner hva hun holder på med.. Hun har sikkert tatt et oppgjør med seg selv, og funnet ut hva som betyr noe- hva hun risikerte å miste- og bestemt seg for hva hun syns var viktig..

Helt ærlig så tror jeg det ligger litt hevngjerrighet her... [;)]

Back
Topp