Moral, hva er det for dere?

Aftenstjerne

Glad i forumet
Nei dette er ingen sånn at jeg skal peke fingeren på noen å si de har dårlig moral, men jeg lurer på hva dere legger i ordet. Hva slags betydning har den og hva innebærer ordet moral for dere?
Jeg lurer på dette fordi jeg hadde en diskusjon med noen venner om innholdet av ordet og hva det betyr for dem.
Nå lurer jeg på hva ordet betyr for dere.

For meg privat og personlig innebærer moral= rettferdighet.Man skal være rettferdig, men med tanke på en tann for en tann. Likt for likt.

Ganske interresant spørsmål siden en moral er forskjellig fra menneske til menneske.

Er det moralskt å tenke på andre før seg selv? Blir ikke likt for likt litt borte da?
Sier ikke at man ikke skal tenke på andre men.

Sier meg enig med Beta jeg [:)]

ORIGINAL: Beta

Hmmm vansklig spm gitt[:D] Men jeg mener at moral er normal oppførsel og det ¨å kunne vise respekt for andre mennesker. dems tanker og væremåte!

signere også[:)]

Hei!
har lært at moral er "læren om rett og galt!"

Føler at dette stemmer. Moral har jo nå å gjøre med hva vi synes er riktig og ikke riktig, og også toleransegrensen for hva vi synes er greit og ikke!

Eks. Noen synes det er greit å ikke betale T-banebillett, og andre synes dett er helt moralsk feil!

Noe som også er spennende er at man har ulike gruner for HVORFOR man synes noe er riktig eller galt. For eks. er det sånn at jeg ikke sniker på T-banen fordi jeg er redd for å bli tatt. Ikke fordi jeg har høy moral

Spennende tema dette!

ORIGINAL: Beta

Hmmm vansklig spm gitt[:D] Men jeg mener at moral er normal oppførsel og det ¨å kunne vise respekt for andre mennesker. dems tanker og væremåte!

Betyr det at du mener moral er det samme som folkeskikk?
Da må jeg spørre om folkeskikk er det samme som moral. Jeg er faktisk ikke sikker på hva som er moral. Noen har streng moral innen sex før ekteskap hvis jeg kan si det sånn.
Kirken bruker mye ordet moral, en liten moralpreken.

Oi! heftig spm!

Er ikke enig i tann for tann, øye for øye.... Da er det så lett å ta igjen hvis noen har gjort deg no vondt.

De ti bud ble laget i en tid da folk trengte retningslinjer innen moral. I våre dager har ting blitt litt mer komplekse, men de funker til en viss grad fremdeles. Dette er fra en som ikke er relgiøs, og som bare husker 7 av dem...[&:]

ORIGINAL: Alika

Oi! heftig spm!

Er ikke enig i tann for tann, øye for øye.... Da er det så lett å ta igjen hvis noen har gjort deg no vondt.

De ti bud ble laget i en tid da folk trengte retningslinjer innen moral. I våre dager har ting blitt litt mer komplekse, men de funker til en viss grad fremdeles. Dette er fra en som ikke er relgiøs, og som bare husker 7 av dem...[&:]

Grei poeng men er det moralskt rikitg å la noen slippe ustraffet som du på en måte sier.

Er ikke det jeg sier. Men skal man slå tilbake hvis noen slår deg? Skal man såre noen tilbake, skal man ta naboens bikkje bare fordi han tok din osv.

Er for mange valører innen rett og galt til at man kan si: Tann for tann, og slik er det.

Virker som det er mange som ikke helt klarer å definere hva dem mener med moral, men hvordan vil dere beskrive en umoralsk person, kanskje det blir lettere å forklare da.

Finns ingen umoralske personer, mener nå jeg. Det finns nok av umoralske handlinger. Det er alltids grunner til at en person har gjort no galt. Sykdom, miljø, desperasjon, eller at man trodde man gjorde det rette der og da.

Kanskje det er en naiv tanke, men det får nå være hehe
Ingenting som ennå har motbevist den teorien for meg

Spennende det du sier her Alika! Vi prøver jo å lære akkurat dette til elevene på skolen. At man ikke har rett til å slå noen bare fordi de slår deg. Jeg pleier å snakke om ansvar sammen med elevene. At man må ta ansvar for egen handling, og at den rette måten å reagere på når andre er slemme, ikke nødvendigvis er å ta igjen med samme mynt. De får beskjed om å si fra til en voksen hvis de blir urettferdig behandlet av andre elever.

Folk har ikke rett til å være slemme eller urettferdige mot andre, men det er heller ikke OK å synke ned på andres nivå ved å ta igjen!

ORIGINAL: Alika

Oi! heftig spm!

Moral er vel først og fremst viten om rett og galt og kunne ha empati for andre mennesker men det er også viktig og ha moral som omfatter en selv.. man skal ikke tro at og ofre seg selv gir deg en bedre moral og gjør deg til et bedre menneske!!
Moral har også med oppdragelse og folkeskikk og gjøre .. men vi er alle forskjellige og har vårt syn på hva moral er og dens betydning.. min for for moral trenger ikke være riktig for en anne person.. dette ser man jo i måten folk velger og oppdra sine barn osv,,

ORIGINAL: Tammis

Moral:
- Skilnaden mellom rett og galt
- Rettferdighet (men jeg syntes tann for tann er litt drøyt. Jeg stoler mer på rettssystemet)
- En moralsk person har respekt for andre og andres holdninger/meninger

Norsk rettssytem har jeg ingen tro på, så elendig med straffer. Norsk rettssystem er jo ikke noe å være redd for, du får jo pokker alt man vil og i forhold til andre fengsel i andre land.

For meg er moral, å holde det man lover. I tillegg mener jeg at morale er: Når man sier en ting, og forventer at andre skal gjøre slik eller sånn, da må man følge de forventningene selv. Man kan ikke ha et sett "regler og forventninger" for andre, og et annet for seg selv.

Ikke noe bra norsk dette her, men heller ike så lett å forklare hva man mener om et sånt tema.

Men, all ære til trådstifter for et saklig og interessant tema [;)]

Jeg har ikke tro på norsk politi eller rettssytem, men jag tar ikke loven i egne hender.
Men politi har ikke noe med din og min og andres moral å gjøre.
Å ta hensyn til andre ja er bra men er det moral?
Å ikke ta hensyn til seg selv er det moralskt? Skal man finne seg i alt i fare for å såre noen andre bare for å være moralsk?

tammis jeg håper ikke du legger din lit når det virkelig gjelder på politiet!! jeg jobbet for mange år siden i en bar hvor en ruset utenlands talende mann (tror han var solamlier) kom inne og ville ha en øl da han ble nektet begynte han og kle av seg kastet klærne etter meg jeg var alene på jobb akuratt åpnet og ingen kunne hjelpe meg ringte politiet og var relativt hysterisk... så at denne mannen ikke var helt god og tok frem golfkøllen vi hadde bak baren..( ikke betegbet som drapsvåpen) han gikk inn i baren etter meg for og ta meg vi løp rundt i baren mens jeg snakket med politiet det tok dem 15 min og komme og jeg kan se politihuset fra denbaren?? han gikk til angrep når politiet kom og de fikk stoppet han i tide men politiet er en vits i mineøyne hadde han villet hadde jeg vært død idag... og straff he he hva er det han er jo syk kan jo ikke straffe han da vel!!

ORIGINAL: Trista

For meg er moral, å holde det man lover. I tillegg mener jeg at morale er: Når man sier en ting, og forventer at andre skal gjøre slik eller sånn, da må man følge de forventningene selv. Man kan ikke ha et sett "regler og forventninger" for andre, og et annet for seg selv.

Ikke noe bra norsk dette her, men heller ike så lett å forklare hva man mener om et sånt tema.

Men, all ære til trådstifter for et saklig og interessant tema [;)]

Jeg syns dette var et bra poeng, samme sett regler og forventninger til alle og seg selv

hmmm har da en viss tro på rettsystemet, men det er lett å se at det er no galt der og. Er no rart med tanken på å slenge alle de "slemme" på samme øy. Da sier det seg selv at det blir baluba.

Folk som er notorisk kriminelle, eller umoralske trenger hjelp. Har liten tro på at å sitte på en celle, vegg i vegg med samme ulla gjør at man setter pris på livet og det man hadde. Hvis jeg hadde havnet der av en eller annen grunn, hadde jeg mest sansynlig blitt temmelig bitter.

Læren om rett og galt - og om hvilke holdninger en har til de forskjellige ting. Men hvem sier at det vi sier er rett og normalt er rett? Det kan godt være at f.eks. (uten å mene noe med det) muslimer har rett i deres moral og leveregler.... Det er vel derfor det er så mange forskjellige moraler ute og går [;)]

Back
Topp