Mor til stedatter har "lungebettennelse"

Lille.meg

Forelsket i forumet
Tilgangsansvarlig
JuniJubel2021
Oktoberbarna 2021♡
Junibollene 2023
Hei. Ville bare høre tankene deres.
Stedattra ringte å ville komme hit idag, hun må bare vente på svar på koronatesten, siden moren har fått lungebettennelse.. ikke vært hos lege å fått diagnosen, men hun hoster mye..
Samboeren vil ha henne på besøk, så han sa hun måtte ringe med en gang hun får svar..
Jeg er mer skeptisk.. vil ikke risikere at ho drar med sæ nå slags sykdomma inn her nu.
Æ e i bedre form enn tiliar, men fremdeles redusert, mye trøtt å blir kvalm ves æ ikke spis anna hver time..
Jobbe å i helsevesnet, så ves æ får bå symptoma så må æ vær hjemme, å har ikke akkorat mulighet til hjemmekontor..

Ville dokker fådd besøk? Ungen (7 år) e jo ikke syk, men mora..
Det skal også sies at de er skikkelig hypokonder, så hun er syk veldig ofte..
Tror dette er 4 gang med lungebettennelse det siste året.. pluss flere runder forkjølelse, influensa, omgangsjuka, infeksjoner osv... e nåkka nytt hele tia..

Hvis hun ikke er syk, og koronatest er negativ, så må det vel gå greit..? Jeg ville personlig ha kjørt på med et kosthold for å booste immunforsvaret litt.
Men det er fordi jeg føler det funker om jeg har begynnende forkjølelse eller når gubben blir forkjøla og jeg ikke gidder bli syk. :P

Hvis dere bor et sted med mye smitte så ville jeg vært litt skeptisk. En koronatest er ikke 100% nøyaktig. Faktisk så blir bare 80% av de smittede oppdaget på den beste dagen (7 dager etter smitte). F.eks 3-4 dager etter smitte så blir bare 30% av de som er smittet oppdaget av test. Det er derfor de som er i karantene må ta 2 tester med flere dagers mellom.

Bor dere et sted med lite eller ingen smitte så hadde jeg stolt mer på koronatesten :)

Last edited:
Det e det æ e redd førr, at det kan vær nå smittsomt sjøl om det ikke e korona..
E litt egoistisk, men vil virkeli ikke bli syk nu.
En ting e at æ ikke kan gå på jobb da, men det at æ ikke kan dra til lege eller på undersøkelsa hvis æ har influensa symptoma sjøl om d ikke e korona..

Det e det æ e redd førr, at det kan vær nå smittsomt sjøl om det ikke e korona..
E litt egoistisk, men vil virkeli ikke bli syk nu.
En ting e at æ ikke kan gå på jobb da, men det at æ ikke kan dra til lege eller på undersøkelsa hvis æ har influensa symptoma sjøl om d ikke e korona..

Du kan dra til lege selv om du har forkjølelsessymptomer :) så lenge du kan vise til en ganske ny negativ koronatest. Du må bare si ifra også vil du bli isolert fra andre pasienter på legekontor, venterom osv., men så lenge du har behov for helsehjelp vil du uansett få det altså :) har akkurat vært både gravid og forkjøla og fikk såklart fortsatt oppfølgingen jeg behøvde

Du kan dra til lege selv om du har forkjølelsessymptomer :) så lenge du kan vise til en ganske ny negativ koronatest. Du må bare si ifra også vil du bli isolert fra andre pasienter på legekontor, venterom osv., men så lenge du har behov for helsehjelp vil du uansett få det altså :) har akkurat vært både gravid og forkjøla og fikk såklart fortsatt oppfølgingen jeg behøvde

Her vi bor (og i noen av de andre store byene) slipper man ikke inn på legekontor med forkjølelsesymptomer selv med negativ test. Da må man på en feberklinikk :)

Her vi bor (og i noen av de andre store byene) slipper man ikke inn på legekontor med forkjølelsesymptomer selv med negativ test. Da må man på en feberklinikk :)

Her får man gå til jordmor på helsestasjonen (særlig om det er i slutten av svangerskapet, tidligere vil man kanskje vurdere å heller vente en uke, eventuelt ta noe via telefon) og det er også mulig å komme inn på poliklinikk for gravide om man har avtale til oppfølging der :) Dette er i en av de store byene

Her får man gå til jordmor på helsestasjonen (særlig om det er i slutten av svangerskapet, tidligere vil man kanskje vurdere å heller vente en uke, eventuelt ta noe via telefon) og det er også mulig å komme inn på poliklinikk for gravide om man har avtale til oppfølging der :) Dette er i den største byen.

Med forkjølelsesymptom?
Det får man ikke i Oslo iallefall. Her er det ekstremt strengt.

Jeg hadde ventet på test, så tatt imot henne med åpne armer (gitt at den er negativ).

Med forkjølelsesymptom?
Det får man ikke i Oslo iallefall. Her er det ekstremt strengt.

Ja, dette er i Oslo :) Har hatt ekstra oppfølging på poliklinikk som man jo ikke kan utsette i evigheter, og da har jeg ringt inn på forhånd og sagt ifra. Var forkjøla i nærmere 6 uker i høst og man kan jo ikke da bare si nei, selv om det er risikosvangerskap så må du bare være hjemme og ikke få fulgt opp barnet når man tester negativt for covid, når oppfølgingen skal være med 2-3 ukers intervall. Eller la oss si at det er lite liv i magen og man er bekymra - selvfølgelig får man komme inn og få sjekket babyen om føden tenker det er riktig. Men altså med ekstra smittevern om man er forkjøla
Så får man jo se an hvor viktig timen man skal er, jeg utsatte noen jordmortimer i denne perioden for eksempel.

Last edited:
Ja, dette er i Oslo :) Har hatt ekstra oppfølging på poliklinikk som man jo ikke kan utsette i evigheter, og da har jeg ringt inn på forhånd og sagt ifra. Var forkjøla i nærmere 6 uker i høst og man kan jo ikke da bare si nei, selv om det er risikosvangerskap så må du bare være hjemme og ikke få fulgt opp barnet når man tester negativt for covid, når oppfølgingen skal være med 2-3 ukers intervall. Eller la oss si at det er lite liv i magen og man er bekymra - selvfølgelig får man komme inn og få sjekket babyen om føden tenker det er riktig. Men altså med ekstra smittevern om man er forkjøla
Så får man jo se an hvor viktig timen man skal er, jeg utsatte noen jordmortimer i denne perioden for eksempel.

Nei, de finner nok en løsning hvis man er lagt ute i svangerskapet eller har vært syk lenge så man må utsette timer flere ganger. Men det er ikke alltid rett frem :) Det er jo forskjell på å kjenne lite liv i uke 36 eller å få forkjølelsesymptomer når vi er rundt uke 12 som vi er nå.

Men generelt sett tar fastleger ikke imot forkjølelsesymptomer, da blir man sendt til feberklinikk. Jeg har et nært familiemedlem som er fastlege og vedkommende sier hun ikke har hatt en eneste pasient med halsvondt, øreverk osv siden starten av pandemien siden de blir henvist videre til feberklinikkene.

Jeg hadde ventet på test, så tatt imot henne med åpne armer (gitt at den er negativ).

Signerer denne. Og det med at de er hypokondere er vel litt sånn...? Jeg er alene med tre unger, i fjor gikk minsten i barnehage, mellomste på barneskolen og eldste på ungdomsskolen. Hver gang det var omgangssyke eller influensa, vannkopper etc så fikk jo alle det. Sånn er det med unger, og vi foreldre slipper sjeldent unna heller. Om jenta vil til pappa'n sin hadde ihvertfall ikke jeg sagt nei så lenge det ikke er mistanke om corona. Både for ungens skyld, men også for å lette litt for mora. Det er ikke godt å ha lungebetennelse :depressed:

Back
Topp