Mor eller mamma?

• Trådstarter Trådstarter Janet
  • Opprettet Opprettet
J

Janet

Guest
Mor eller mamma? (Hvorfor?)

Trollet mitt sier mamma nå, men jeg er oppvokst med å si mor. Når hun blir litt større vil jeg at hun skal si mor.

Er oppvokst med mamma, og kommer til å ville bli kallet mamma! Her blir farmor kalt for mor :) Er oppvokst med at besteforeldre blir kalt mor og far på farsiden og bestemor og bestefar på morsiden :) Vet ikke om det er mer vanlig å gjøre det slik i nordnorge!? :)

Er oppvokst med mamma, og kommer til å ville bli kallet mamma! Her blir farmor kalt for mor :) Er oppvokst med at besteforeldre blir kalt mor og far på farsiden og bestemor og bestefar på morsiden :) Vet ikke om det er mer vanlig å gjøre det slik i nordnorge!? :)
Her er alle bestemor og bestefar ;) men er vanlig med besta og besteen på farsida her. Sjøl om eg har hørt mange varianter.

Alle eg kjenner seier mamma :)

Jeg er mamma. Mor er min bestemor, altså barnas oldemor..

Jeg er oppvokst med mamma, men skal hete mor for frøkna da samboer vil hete far. Syns det er koselig også jeg da :)

Her blir det nok mor, er vel mer en dialekt sak for meg enn noe anna. Jeg vet jo at han sannsynligvis kommer til å si mamma først, men da får jeg vel bare si noe sånt som " så flink du er til å snakke, men jeg heter mor" ;)

Mamma

Mamma. Er det jeg er vokst opp med og synes også mor er litt upersonlig..

Jeg vil bli kalt mamma..
Har selv sagt mamma til min mamma, så det er mest naturlig for min del.. :)

Jeg er oppvokst med mamma, men skal hete mor for frøkna da samboer vil hete far. Syns det er koselig også jeg da :)
Eg har aldri hørt dette før, mor og far som i at dei heiter det i det daglige... Kun i sånn settinger som: mor til tre, aleinemor, småbarnsmor osv :)

Eg har aldri hørt dette før, mor og far som i at dei heiter det i det daglige... Kun i sånn settinger som: mor til tre, aleinemor, småbarnsmor osv :)
Vet om noen få som kaller seg mor men ikke så vanlig tror jeg.

Jeg får også litt besteforeldre-feeling av det :)

Tror det kommer ann på hvor folk bor, her, Stange og Ringsaker, er mor og far det vanlige. Helt sikkert mange andre steder og:)

Har ikkje reist nok rundt i landet :p "mor, mor..." Nei, det seier dei kun på barnetv tenker no eg :p

De snakker jo norsk på barnetv og da, så sier de mor der er det nok flere som gjør det og;)

Back
Topp